Mówi: | Łukasz Klab |
Funkcja: | założyciel animalhotels |
Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
Według badań CBOS średnio co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym – najczęściej psem lub kotem. Rynek produktów i usług dla domowych pupili sukcesywnie się powiększa. Według rynkowych prognoz za kilka lat globalnie może być już wart blisko pół biliona dolarów. Szczególnie szybko ma się rozwijać segment opieki nad zwierzętami, który coraz częściej będzie wykorzystywać nowe technologie.
– Rynek opieki nad zwierzętami i pet tech w Polsce dopiero raczkuje, natomiast ma ogromny potencjał, ponieważ w co drugim domu znajduje się pupil, który coraz częściej staje się już członkiem rodziny – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Klab, założyciel animalhotels.
Według ubiegłorocznego raportu Fortune Business Insights zwierzęta domowe są uważane za członków rodziny przez zdecydowaną większość właścicieli, a rosnąca wiedza na temat ich dobrostanu i dobrego samopoczucia doprowadziła do wzrostu popularności specjalnie dla nich projektowanych produktów i usług. W ubiegłym roku wartość globalnego rynku szeroko pojętej opieki nad zwierzętami domowymi (również weterynaryjnej) była szacowana na ok. 246,66 mld dol. Analitycy prognozują, że w tym roku wzrośnie już do 259,37 mld dol., natomiast w 2032 roku sięgnie 427,75 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie blisko 6,5 proc.
Optymistyczne dla rynku prognozy płyną też z lipcowego raportu Global Market Insights, według którego pet tech, czyli rynek technologii dla zwierząt, jest obecnie wart ok. 10,5 mld dol., a według analityków w latach 2024–2032 odnotuje średnioroczną stopę wzrostu na poziomie ponad 13,5 proc., na koniec tego okresu notując wartość ponad 41,3 mld dol. Wynika to z faktu, że właściciele zwierząt domowych są coraz lepiej poinformowani o potrzebach zdrowotnych swoich podopiecznych, co zwiększa popyt na produkty pet tech, które m.in. monitorują aktywność, śledzą parametry życiowe i oferują zdalne konsultacje weterynaryjne.
– Dziś tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami, większość korzysta z przysług, a więc prosi znajomych czy rodzinę o to, żeby zaopiekowali się pupilem, kiedy na przykład wyjeżdżają na wakacje. Tak więc potencjał rozwoju tego rynku wciąż jest ogromny – ocenia Łukasz Klab. – Technologia mocno uwiarygadnia opiekę nad zwierzętami i dodaje ten pierwiastek, którego dotąd brakowało, czyli zaufanie. A jeśli szukamy opiekuna dla swojego pupila, to zaufanie jest kluczowe. Dodatkowym aspektem jest też dostęp do informacji, co w danej chwili mój pupil robi: czy śpi, czy jest na spacerze etc. Poza tym technologia upraszcza i przyspiesza też cały proces rezerwacji – nie musimy szukać wśród znajomych czy na grupach facebookowych, bo wystarczy kilka kliknięć i mamy dostęp do profesjonalistów, petsitterów, którzy z przyjemnością wezmą pupila pod swój dach.
Aplikacja animalhotels, która pozwala właścicielom zwierząt znaleźć zaufanego petsittera lub hotel dla zwierząt, wystartowała na rynku dwa lata temu i w tej chwili ma już ponad 51 tys. zarejestrowanych użytkowników, w tym 12 tys. opiekunów. Skokowy wzrost jej popularności nastąpił w grudniu ubiegłego roku – od tego czasu liczba użytkowników aplikacji wzrosła pięciokrotnie.
– Tym, co pokazuje rosnące zainteresowanie naszą aplikacją, są też posty naszych opiekunów w social mediach. Pojawiają się tiktoki, które osiągają wyniki po milion wyświetleń, i to też jest pewien prognostyk pokazujący, jak bardzo taka usługa jest na rynku potrzebna – podkreśla twórca aplikacji.
Model działania aplikacji animalhotels jest stosunkowo prosty: właściciele zwierzaków podają swój adres, rodzaj zwierzęcia i termin, w którym potrzebują dla niego opieki. Następnie system automatycznie wysyła zapytania do pobliskich opiekunów, którzy wybierają spośród dostępnych zleceń. Podobnie właściciele zwierząt mogą wybrać opiekuna na podstawie jego opisu, rankingu i ocen innych użytkowników. Ci samodzielnie ustalają stawki za swoje usługi, a aplikacja dodaje 20 proc. opłaty serwisowej.
– Aplikacja działa trochę jak Uber czy Tinder. Opiekunowie „swajpują” sobie zwierzęta, którymi chcą się zaopiekować, a klienci robią dokładnie to samo. Wydaje się, że to jest bardzo ciekawym, bardzo socialowym doświadczeniem dla naszych użytkowników – mówi Łukasz Klab.
Rynek pet tech notuje też coraz większe zainteresowanie za strony inwestorów. Twórcy animalhotels w połowie sierpnia br. sfinalizowali rundę inwestycyjną, w której pozyskali 1,08 mln zł. Te środki pozwolą aplikacji zadebiutować na rynku brytyjskim, co jest pierwszym krokiem firmy w kierunku międzynarodowej ekspansji. Animalhotels widzi duży potencjał wzrostu zwłaszcza w krajach Unii Europejskiej, gdzie planuje w nadchodzącym roku dalszy rozwój.
– Przygotowujemy się już do kolejnej rundy, której celem będzie wejście na kolejne rynki – zapowiada pomysłodawca aplikacji. – Dodatkowo planujemy mocno usprawnić naszą aplikację i rozszerzyć pakiet usług, ponieważ dziś ona się skupia przede wszystkim na łączeniu właścicieli zwierząt, którzy jadą na wakacje i potrzebują kilkudniowej opieki, z petsitterami. Natomiast przed nami są jeszcze spacery, które też mogłyby świetnie zadziałać, bo wyobraźmy sobie, że – podobnie jak Ubera – możemy zamówić np. na 6.00 rano opiekuna, który przyjdzie i wyprowadzi naszego psiaka na pół godziny. W planach mamy też dodatkowe usługi, jak np. ubezpieczenia, więc tutaj jesteśmy w stanie się rozwijać horyzontalnie. Wydaje się, że ten rynek jest nieograniczony.
Czytaj także
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-20: Przyszłość centrów zdrowia psychicznego nadal nie jest znana. Pilotaż kończy się w lipcu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.