Mówi: | Łukasz Klab |
Funkcja: | założyciel animalhotels |
Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
Według badań CBOS średnio co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym – najczęściej psem lub kotem. Rynek produktów i usług dla domowych pupili sukcesywnie się powiększa. Według rynkowych prognoz za kilka lat globalnie może być już wart blisko pół biliona dolarów. Szczególnie szybko ma się rozwijać segment opieki nad zwierzętami, który coraz częściej będzie wykorzystywać nowe technologie.
– Rynek opieki nad zwierzętami i pet tech w Polsce dopiero raczkuje, natomiast ma ogromny potencjał, ponieważ w co drugim domu znajduje się pupil, który coraz częściej staje się już członkiem rodziny – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Klab, założyciel animalhotels.
Według ubiegłorocznego raportu Fortune Business Insights zwierzęta domowe są uważane za członków rodziny przez zdecydowaną większość właścicieli, a rosnąca wiedza na temat ich dobrostanu i dobrego samopoczucia doprowadziła do wzrostu popularności specjalnie dla nich projektowanych produktów i usług. W ubiegłym roku wartość globalnego rynku szeroko pojętej opieki nad zwierzętami domowymi (również weterynaryjnej) była szacowana na ok. 246,66 mld dol. Analitycy prognozują, że w tym roku wzrośnie już do 259,37 mld dol., natomiast w 2032 roku sięgnie 427,75 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie blisko 6,5 proc.
Optymistyczne dla rynku prognozy płyną też z lipcowego raportu Global Market Insights, według którego pet tech, czyli rynek technologii dla zwierząt, jest obecnie wart ok. 10,5 mld dol., a według analityków w latach 2024–2032 odnotuje średnioroczną stopę wzrostu na poziomie ponad 13,5 proc., na koniec tego okresu notując wartość ponad 41,3 mld dol. Wynika to z faktu, że właściciele zwierząt domowych są coraz lepiej poinformowani o potrzebach zdrowotnych swoich podopiecznych, co zwiększa popyt na produkty pet tech, które m.in. monitorują aktywność, śledzą parametry życiowe i oferują zdalne konsultacje weterynaryjne.
– Dziś tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami, większość korzysta z przysług, a więc prosi znajomych czy rodzinę o to, żeby zaopiekowali się pupilem, kiedy na przykład wyjeżdżają na wakacje. Tak więc potencjał rozwoju tego rynku wciąż jest ogromny – ocenia Łukasz Klab. – Technologia mocno uwiarygadnia opiekę nad zwierzętami i dodaje ten pierwiastek, którego dotąd brakowało, czyli zaufanie. A jeśli szukamy opiekuna dla swojego pupila, to zaufanie jest kluczowe. Dodatkowym aspektem jest też dostęp do informacji, co w danej chwili mój pupil robi: czy śpi, czy jest na spacerze etc. Poza tym technologia upraszcza i przyspiesza też cały proces rezerwacji – nie musimy szukać wśród znajomych czy na grupach facebookowych, bo wystarczy kilka kliknięć i mamy dostęp do profesjonalistów, petsitterów, którzy z przyjemnością wezmą pupila pod swój dach.
Aplikacja animalhotels, która pozwala właścicielom zwierząt znaleźć zaufanego petsittera lub hotel dla zwierząt, wystartowała na rynku dwa lata temu i w tej chwili ma już ponad 51 tys. zarejestrowanych użytkowników, w tym 12 tys. opiekunów. Skokowy wzrost jej popularności nastąpił w grudniu ubiegłego roku – od tego czasu liczba użytkowników aplikacji wzrosła pięciokrotnie.
– Tym, co pokazuje rosnące zainteresowanie naszą aplikacją, są też posty naszych opiekunów w social mediach. Pojawiają się tiktoki, które osiągają wyniki po milion wyświetleń, i to też jest pewien prognostyk pokazujący, jak bardzo taka usługa jest na rynku potrzebna – podkreśla twórca aplikacji.
Model działania aplikacji animalhotels jest stosunkowo prosty: właściciele zwierzaków podają swój adres, rodzaj zwierzęcia i termin, w którym potrzebują dla niego opieki. Następnie system automatycznie wysyła zapytania do pobliskich opiekunów, którzy wybierają spośród dostępnych zleceń. Podobnie właściciele zwierząt mogą wybrać opiekuna na podstawie jego opisu, rankingu i ocen innych użytkowników. Ci samodzielnie ustalają stawki za swoje usługi, a aplikacja dodaje 20 proc. opłaty serwisowej.
– Aplikacja działa trochę jak Uber czy Tinder. Opiekunowie „swajpują” sobie zwierzęta, którymi chcą się zaopiekować, a klienci robią dokładnie to samo. Wydaje się, że to jest bardzo ciekawym, bardzo socialowym doświadczeniem dla naszych użytkowników – mówi Łukasz Klab.
Rynek pet tech notuje też coraz większe zainteresowanie za strony inwestorów. Twórcy animalhotels w połowie sierpnia br. sfinalizowali rundę inwestycyjną, w której pozyskali 1,08 mln zł. Te środki pozwolą aplikacji zadebiutować na rynku brytyjskim, co jest pierwszym krokiem firmy w kierunku międzynarodowej ekspansji. Animalhotels widzi duży potencjał wzrostu zwłaszcza w krajach Unii Europejskiej, gdzie planuje w nadchodzącym roku dalszy rozwój.
– Przygotowujemy się już do kolejnej rundy, której celem będzie wejście na kolejne rynki – zapowiada pomysłodawca aplikacji. – Dodatkowo planujemy mocno usprawnić naszą aplikację i rozszerzyć pakiet usług, ponieważ dziś ona się skupia przede wszystkim na łączeniu właścicieli zwierząt, którzy jadą na wakacje i potrzebują kilkudniowej opieki, z petsitterami. Natomiast przed nami są jeszcze spacery, które też mogłyby świetnie zadziałać, bo wyobraźmy sobie, że – podobnie jak Ubera – możemy zamówić np. na 6.00 rano opiekuna, który przyjdzie i wyprowadzi naszego psiaka na pół godziny. W planach mamy też dodatkowe usługi, jak np. ubezpieczenia, więc tutaj jesteśmy w stanie się rozwijać horyzontalnie. Wydaje się, że ten rynek jest nieograniczony.
Czytaj także
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
- 2024-09-10: Prezes PAN: Akademia wymaga reformy i usprawnienia. Nie będzie ona skuteczna przy obecnym poziomie finansowania
- 2024-09-03: Jessica Mercedes: Mój brat został potrącony na pasach, mimo że miał zielone światło. Była to dla nas strasznie stresująca sytuacja
- 2024-09-06: Bajkoterapia może być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Wspiera rozwój emocjonalny u dziecka i pomaga mu radzić sobie z codziennymi problemami
- 2024-09-04: Poza systemem edukacji może być kilkadziesiąt tysięcy ukraińskich dzieci w Polsce. Od września duża część z nich trafiła do polskich szkół
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-08-21: Prawie połowie najemców zdarzyły się opóźnienia w czynszu. Co 10. zwlekał co najmniej miesiąc
- 2024-08-28: Listopadowe wybory w USA mogą się przełożyć na dalszy przebieg wojny w Ukrainie. Możliwy też wpływ na kampanię prezydencką w Polsce
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Sport
Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
Kobieca siatkówka pod względem popularności nie ustępuje męskiej. W sezonie 2023/2024 mecze ligowe na trybunach oglądało średnio ponad 1,3 tys. widzów, a łącznie całe rozgrywki Tauron Ligi – 212 tys. Sukcesy reprezentacji – ćwierćfinał igrzysk olimpijskich w Paryżu i brązowy medal Ligi Narodów – mają także wpływ na coraz większe zainteresowanie sponsorów, również rozgrywek ligowych. PGE Polska Grupa Energetyczna została właśnie sponsorem tytularnym klubu siatkarskiego Grot Budowlani Łódź. To już trzeci klub siatkarski ze wsparciem PGE w nadchodzącym sezonie.
Transport
Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
– Duoport Lotniczy to szansa na rozwój regionu i całej ściany wschodniej – przekonuje Karol Halicki, prezes Podlaskiej Izby Lotniczej i Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok, które walczy o powstanie zupełnie nowego lotniska zlokalizowanego ok. 100 km od wschodniej granicy, w pobliżu trasy łączącej Warszawę z Białymstokiem. Jak podkreśla, inwestycja mogłaby obsługiwać transport cargo z Dalekiego i Bliskiego Wschodu i stać się dla tych kierunków bramą na rynki europejskie. Ze względu na położenie mogłaby mieć ogromne znaczenie pod względem bezpieczeństwa dla krajów bałtyckich.
Handel
Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
Najnowsze badania przeprowadzone przez GlobeScan na zlecenie MSC pokazują rosnące zaniepokojenie polskich konsumentów kondycją mórz i oceanów. Niemal 80 proc. z nich uważa, że dla ich ochrony konieczne jest sięganie po ryby i owoce morza pochodzące wyłącznie ze zrównoważonych źródeł. Organizacja MSC, która zajmuje się promowaniem zrównoważonego rybołówstwa, po raz drugi przyznała nagrody polskim firmom wyróżniającym się szczególnym zaangażowaniem na rzecz ochrony zasobów morskich.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.