Newsy

K. Wojewodzic (ORE): Były pewne proceduralne nieścisłości ws. przetargu na e-podręczniki

2012-07-30  |  06:40
Mówi:Krzysztof Wojewodzic
Funkcja:Koordynator Projektu E-podręcznik realizowanego przez ORE
  • MP4

    Aktualizacja 1.08 godz.10:00

    W ciągu kilku dni Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosi nowy konkurs na partnerów projektu e-podręcznik. Wyniki pierwszego, w którym startowało blisko kilkanaście podmiotów, zostały unieważnione. Najwięcej zastrzeżeń i to nie tylko co do samego rozstrzygnięcia konkursu, ale i zasad realizacji projektu, mieli wydawcy, skupieni w Porozumieniu Nowoczesna Edukacja (PNE). Ostrzegali, że może dojść do złamania prawa antymonopolowego.

    Pierwszy z konkursów cieszył się rekordowo dużą popularnością. O zwycięstwo walczyło ze sobą 17 firm. W jego wyniku partnerem technologicznym projektu została firma Progress Framework, natomiast partnerem ds. edukacji wczesnoszkolnej – Grupa Edukacyjna S.A. Cztery złożyły skargi na postępowanie konkursowe, co zaważyło na ostatecznej decyzji o unieważnieniu przetargu.

     – Nigdzie nie było złamane prawo – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Krzysztof Wojewodzic, koordynator projektu E-podręczniki do kształcenia ogólnego realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. – Były pewne proceduralne nieścisłości.

    Zastrzeżenia wydawców dotyczyły przede wszystkim zasad realizacji projektu.

     – My nie bronimy się przed cyfryzacją szkoły, nie bronimy się przed e-rozwiązaniami. Nasze obawy budzi sposób, w jaki ten projekt jest przeprowadzany – mówi Newserii Magdalena Duszyńska-Walczak, prezes wydawnictwa Nowe Era.

    Jej zdaniem przyjęta  forma doprowadziłaby do złamania zasad konkurencji.

     – Praktyki, które zostały zastosowane w konkursie nie są zgodne z przepisami prawa antymonopolowego. Chodzi o cel, który jest zapisany w projekcie, że co najmniej 40% uczniów miałoby korzystać z e-podręczników – podkreśla.

    Tak sformułowany cel oznacza, że z 40 proc. rynku zostaną wyeliminowani wydawcy, którzy odpłatnie oferują podręczniki uczniom i nauczycielom. Ośrodek Rozwoju Edukacji odpiera zarzuty, podkreślając, że w gestii nauczyciela jest to, czy i z jakiego podręcznika chce korzystać w toku nauczania.

     – Do języka polskiego na poziomie gimnazjalnym mamy w tej chwili do wyboru 68 podręczników, a więc prowadzenie 69-ego podręcznika nie naruszy konkurencji – mówi Wojewodzic. – Podobnie do biologii, geografii mamy po 33 podręczniki dopuszczone przez MEN, zatem 34-ty też nie naruszy konkurencji wśród wydawców.

    Jednocześnie przyznaje też, że projekt rozwoju e-podręczników w Polsce w pewnym stopniu będzie bazował na doświadczeniach innych państw w tym zakresie.

     – Norwegia jest dobrym przykładem, jak można uczyć się na błędach – mówi Krzysztof Wojewodzic. – Tamtejszy wydział edukacji narzucił nauczycielom jeden jedynie słuszny podręcznik i MEN w Polsce nie zamierza tego błędu powtórzyć.

    Właśnie na Norwegię zwracali szczególną uwagę polscy wydawcy, protestujący przeciwko tak, a nie inaczej skonstruowanym zasadom programu rozwoju elektronicznych podręczników.

     – Jest wiele przykładów sukcesów w innych krajach, np. w Kanadzie czy Stanach Zjednoczonych – odpowiada ekspert resortu edukacji.

    I dodaje, że kraje te zainwestowały już w ponad 2 miliardy dolarów w otwarte zasoby edukacyjne.

     – Bardzo ważne jest, żeby zasoby, które powstają w ramach projektu e-podręczniki były dostępne na wolnych licencjach, bezpłatne dla uczniów – zwraca uwagę koordynator projektu.

    Decyzja o powtórzeniu konkursu, którą podjął dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji oznacza, że do nowego przetargu będą mogły startować zarówno wszystkie podmioty, które już raz składały swoją ofertę, jak i nowi partnerzy.

    Projekt e-podręcznik jest realizowany w ramach programu "Cyfrowa szkoła". Zgodnie z jego założeniami do 2014 roku ma powstać 18 darmowych e-podręczników oraz 2,5 tys. zasobów uzupełniających. Wartość projektu to 45 mln zł.

    Jak podkreślają przedstawiciele MEN, e-podręcznik to jeden z ważniejszych projektów dla rozwoju polskiej edukacji. Przede wszystkim dlatego, że wyznaczać będzie standardy dla podręczników w wersji elektronicznej.

     – Po raz pierwszy będziemy konstruować podręczniki wyłącznie cyfrowe, takie, które nie mają odpowiednika papierowego – tłumaczy Wojewodzic. – Za 10 lat możemy mieć sytuację, kiedy dziecko wkłada do plecaka tylko tablet i drugie śniadanie, przez co plecak będzie lżejszy, kręgosłup będzie zdrowszy, a dziecko będzie bardziej zainteresowane nauką, bo będzie na tym podręczniku wiele interesujących materiałów dla niego.

    Z tego względu s
    zczególnie ważna jest technologia, bo z założenia podręczniki muszą być multi-platformowe, czyli działać zarówno na smartfonie czy tablecie, jak i na komputerach stacjonarnych i laptopach.

    Według założeń resortu edukacji z elektronicznych podręczników korzystać będzie około 40 proc. nauczycieli, dla których staną się one narzędziem dydaktycznym, wspomagającym proces nauczania.

     – Z jednej strony będziemy mieli tradycyjne papierowe podręczniki, a z drugiej strony e-podręczniki, które nie będą przygotowywane w formie zeskanowanej książki czy pdf, ale będą od początku zaplanowane jako cyfrowe, interaktywne podręczniki z filmami edukacyjnymi w rozdzielczości HD, będą gry edukacyjne, będą ćwiczenia interaktywne – wymienia Krzysztof Wojewodzic.

    Jednocześnie podkreśla, że MEN rozwijając projekt e-podręcznik, nie zapomina o rynku tradycyjnych pomocy naukowych.

     – Projekt "Wyprawka Szkolna", w którym MEN dopłaca do kieszeni wydawców, dofinansowuje wyposażenie uczniów w książki, kosztuje rocznie 140 mln złotych. To trzykrotnie więcej niż cały projekt e-podręcznik – zaznacza koordynator projektu. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.