Newsy

Mniej niż 60 proc. mieszkańców wsi korzysta z internetu. Polska w ogonie cyfrowej Europy pod względem dostępu do łączy szerokopasmowych w małych miejscowościach

2018-12-04  |  06:30

Liczba Polaków o co najmniej podstawowych umiejętnościach cyfrowych rośnie. Z internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta 67 proc. osób, ale na wsiach jest ich mniej niż 60 proc. Tylko 1 z 10 nastolatków wykorzystuje internet do twórczych działań. Nadrobieniu różnic względem unijnej średniej i kształceniu kompetencji cyfrowych Polaków mają służyć Pracownie Orange. W 100 multimedialnych świetlicach odbywają się zajęcia kodowania, prototypowania czy robotyki. Niemal 70 proc. lokalnych liderów przyznaje, że dzięki pracowniom zwiększyło swoje kompetencje cyfrowe.

– Statystyki mówią, że mniej więcej 2/3 dorosłych Polaków regularnie, przynajmniej raz w tygodniu, korzysta z dostępu do internetu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange. – Nowe technologie dają nam szanse, dlatego warto podnosić kompetencje cyfrowe i pokazywać, jak twórczo i bezpiecznie z nich korzystać.

W publikowanym corocznie przez Komisję Europejską indeksie gospodarki i społeczeństwa cyfrowego (DESI) Polska zajęła 24. pozycję spośród 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. Na niską pozycję wpływa m.in. zasięg stałych łączy szerokopasmowych (87 proc.) i rozwój stałych łączy szerokopasmowych (61 proc.). Choć z danych CBOS wynika, że 67 proc. dorosłych Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z internetu, a wśród mieszkańców dużych miast ten odsetek sięga 80 proc., to w przypadku mieszkańców wsi odsetek jest dużo niższy i wynosi 59 proc. Pracownie Orange, które działają w małych miasteczkach i wsiach, mają pomóc to zmienić.

– Pracownie Orange to sieć 100 miejsc w całej Polsce, zlokalizowanych w niewielkich ośrodkach, w której siłą jest kreatywność cyfrowych liderów pomagających stawiać pierwsze kroki w cyfrowym świecie najmłodszym. Ważnym aspektem edukacji jest bezpieczne korzystanie z internetu, świadome, ale też twórcze, które pomaga rozwijać zainteresowania – podkreśla Ewa Krupa.

Choć rośnie odsetek osób, które napisały program komputerowy (z 2,6 proc. w 2016 roku do 4,12 w 2017 roku), to do średniej europejskiej wciąż nam daleko. Mimo że – jak wynika z polskiej edycji międzynarodowego badania EU Kids Online 2018 – 85 proc. nastolatków codziennie lub prawie codziennie łączy się z siecią za pośrednictwem smartfona, a 15 proc. spędza w internecie nawet 5 godzin dziennie. Tylko 10 proc. twórczo wykorzystuje możliwości sieci.

– Staramy się inspirować i pokazywać np. naukę programowania jako bardzo ciekawy obszar, tzw. trzeci język. Mówimy językiem ojczystym, uczyliśmy lub uczymy się języka obcego, a teraz mamy też język urządzeń, aplikacji, który jest bardzo istotny, szczególnie jeżeli chcemy zdobyć atrakcyjny zawód w przyszłości – ocenia prezes Fundacji Orange. – Oferta pracowni jest skierowana także do osób dorosłych, którzy np. dzięki znajomości tworzenia CV w sposób atrakcyjny, mogą się rozwijać, tworzyć własne biznesy lokalne i promować je w internecie.

Badania Orange wskazują, że 70 proc. lokalnych liderów Pracowni dzięki udziałowi w programie zwiększyło swoje kompetencje cyfrowe, a 83 proc. zdobyło nowe umiejętności w obszarze animowania lokalnych społeczności. To o tyle istotne, że Pracownie Orange mają wspierać lokalne społeczności i wzmacniać więzi. W większości przypadków multimedialne świetlice pełnią funkcję centrum, są miejscem spotkań i przestrzenią do wspólnej aktywności. Wypełniają lukę w ofercie kulturalno-edukacyjnej małych miejscowości.

– Pracownia Orange zmieniła Kozerki i jej mieszkańców. Zyskaliśmy miejsce, dzięki któremu mieszkańcy mogą się integrować. Mogą tutaj przychodzić i korzystać z naszej bogatej oferty zajęć, bo właśnie wygrana Pracownia pozwoliła nam rozwinąć ofertę zajęć o warsztaty, które dotyczą wykorzystania nowych technologii – przekonuje Dominika Staniaszek, liderka Pracowni Orange w Kozerkach, gdzie z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości otwarto setną placówkę. 

Aby wzbogacić ofertę, w pracowniach organizowany jest Tydzień Pracowni Orange, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Zajrzyj do przyszłości”.

– Staramy się wyobrazić sobie, jak nasze życie, bez względu na to, gdzie jesteśmy, będzie mogło wyglądać za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. Temu dedykowane są różnego rodzaju zajęcia z robotami, warsztaty graficzne, zajęcia z bezpiecznego korzystania z internetu. W ten sposób chcemy wypromować otwartość na nowe technologie w niewielkich ośrodkach. To język przyszłości, którego wszyscy musimy się nauczyć – tłumaczy Ewa Krupa.

– Przede wszystkim stawiamy na to, żeby pokazać dzieciom i młodzieży, jak w bezpieczny sposób korzystać z internetu. Chcemy pokazać podstawy programowania z wykorzystaniem gier hybrydowych oraz robotów. Dodatkowo będziemy wspólnie bawić się aplikacjami, które pozwolą dzieciom oraz młodzieży poznać tajniki ciekawej obróbki zdjęć oraz filmów – wymienia Dominika Staniaszek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.