Newsy

Na pomoc żywnościową liczyć może 1,3 mln Polaków. W tym roku trafi na ten cel ponad 350 mln zł

2018-03-12  |  06:15
Mówi:Jacek Bogucki, sekretarz stanu, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Witold Strobel, dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa

Bartłomiej Kulisz, Caritas Polska

  • MP4
  • W Polsce w skrajnym ubóstwie żyje niemal 2 mln osób, a co piąte gospodarstwo domowe jest zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. To m.in. do tych osób trafia pomoc w ramach programu operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020. W 2018 roku na paczki żywnościowe dla potrzebujących trafi ponad 350 mln zł. Każda z 1,3 mln osób otrzymuje rocznie łącznie 50 kg żywności, obejmującej 21 produktów z 7 grup towarowych.

    – Ubóstwo w dalszym ciągu w Polsce istnieje. To nie jest temat, który przebrzmiał. Caritas Polska i Caritasy diecezjalne są organizacjami, które stale pomagają ludziom i w których w działalność statutową wpisana jest pomoc najuboższym. Jednym z elementów pomocy ludziom najuboższym jest pomoc żywnościowa – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartłomiej Kulisz z Caritas Polska, organizacji partnerskiej programu.

    Z danych GUS wynika, że ubóstwo w Polsce stopniowo się zmniejsza. W 2-16 roku wciąż jednak skrajnie ubogich było blisko 5 proc., czyli ok. 2 mln osób. Według danych Eurostatu w 3 proc. gospodarstw warunki finansowe nie pozwalają na zapewnienie codziennej porcji warzyw i owoców, mniej więcej tyle samo nie stać na posiłek mięsny lub jego odpowiednik. To m.in. dla nich przeznaczonych jest program operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014–2020, którego budżet wynosi 556,9 mln euro.

     W latach 2014–2020 program ma do dyspozycji ponad 2 mld zł. Już zbliżamy się do kwoty wydatków rocznych 400 mln zł pomocy trafiającej do ponad 1,3 mln Polaków w postaci paczki rocznej. Taka paczka zawiera 50 kg różnych produktów najwyższej jakości, o bardzo wysokich standardach – tłumaczy Jacek Bogucki, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

    Łącznie z pomocy żywnościowej w ramach programu korzysta 1,3 mln Polaków. To przede wszystkim osoby w trudnej sytuacji materialnej – o niskich dochodach, bezdomne, bezrobotne, przewlekle chore lub niepełnosprawne. Co roku pomoc żywnościowa, na jaką mogą liczyć, jest coraz większa. W 2014 roku, kiedy program dopiero startował, w koszyku znajdowało się tylko 5 produktów. W tym roku jest ich już 21 z 7 różnych grup towarowych.

    – To m.in. kabanosy, miód, mąka, makaron, szynka, gulasz, mleko, więc asortyment jest naprawdę szeroki. Do jednej osoby rocznie w czasie trwania tego podprogramu przewidzianego na 2017 rok, który kończymy w czerwcu 2018 roku, trafi około 50 kg żywności. Globalnie to 69 tys. ton, czyli  2791 TIR-ów. Gdyby ustawić je jeden za drugim, utworzyłby się sznur pojazdów o długości 53 kilometrów – wylicza Witold Strobel, dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, instytucji, która odpowiada za realizację programu.

    Żywność przekazywana jest bezpośrednio do potrzebujących przez organizacje partnerskie, czyli Federację Polskich Banków Żywności, Caritas Polska, Polski Czerwony Krzyż i Polski Komitet Pomocy Społecznej.

    – Program realizowany jest w zasadzie na terenie całej Polski. Obecnie obsługujemy 230 tys. osób, ale tych, które zgłaszają się do Caritas, jest coraz więcej. Pomimo różnych działań skala ubóstwa w Polsce jeszcze jest i program operacyjny, który dostarcza bardzo duże ilości produktów zbilansowanych, stanowiących uzupełnienie diety osób potrzebujących, jest niezmiernie potrzebny – ocenia Bartłomiej Kulisz.

    Pomoc mogą uzyskać osoby lub rodziny znajdujące się w najtrudniejszej sytuacji i o dochodzie do 1268 zł w przypadku osoby samotnej lub 1028 zł na osobę w rodzinie. Jak podkreśla przedstawiciel resortu rolnictwa, istotne jest, by dbać o wysoką jakość przekazywanej żywności.

    Debata na ten temat toczyła się przy okazji prac nad ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Ministerstwo rolnictwa wielokrotnie podnosiło kwestię związaną z bezpieczeństwem takiej żywności.

    – Jest oczywiście możliwe, aby do potrzebujących trafiały produkty, które w sklepach sprzedane być nie mogą, ale na pewno nie może to być po przekroczeniu terminu przydatności, a nawet po przekroczeniu terminu zalecanego do spożycia, ponieważ gwarancja bezpieczeństwa tej żywności jest najważniejsza. Do potrzebujących powinna trafiać żywność wysokiej jakości, która spełnia standardy wyższe niż średnia w Europie – przekonuje Jacek Bogucki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.