Newsy

Polacy coraz częściej pożyczają pieniądze na prywatne zabiegi medyczne, przede wszystkim stomatologiczne. Pożyczki sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych

2017-09-28  |  06:40

Rynek komercyjnych zabiegów medycznych rozwija się dynamicznie. Część pacjentów finansuje je z własnych środków, jednak rośnie liczba tych, którzy korzystają ze specjalnie stworzonych programów finansowania. Pożyczamy przede wszystkim na zabiegi stomatologiczne, ale najszybciej, bo dwukrotnie w ciągu roku, urosły chirurgia plastyczna i ortopedia. Średnia pożyczka wynosi ok. 5 tys. zł, jednak rekordziści pożyczają nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

– Rynek komercyjnych zabiegów medycznych jest jednym z szybciej rozwijających się rynków w Polsce. W skali roku wzrost rynku prywatnych usług medycznych wynosi ponad 7 proc. Ocenia się, że do 2020 roku rynek będzie wart ponad 12 mld zł w skali roku – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Sokalski, ‎prezes zarządu Medical Finance Group.

Firma badawcza PMR szacuje, że wartość rynkowa prywatnych usług medycznych w Polsce wynosi ok. 40 mld zł. Badanie CBOS z 2015 roku wskazuje, że 75 proc. Polaków jest niezadowolonych z działalności NFZ i w dużej mierze jest to wynik długiego oczekiwania na wizytę u lekarza. Z raportu „Barometr WHC” wynika, że średni czas oczekiwania na świadczenia zdrowotne w Polsce wynosi trzy miesiące, jednak na niektóre zabiegi czeka się znacznie dłużej. Dlatego coraz więcej osób korzysta z usług prywatnych klinik medycznych, w których czas oczekiwania jest krótki, a gabinety są często lepiej wyposażone.

– Jeszcze kilka lat temu nikt nie pomyślałby o tym, aby pożyczyć pieniądze na jakikolwiek zabieg medyczny. Obecnie, kiedy mamy bardzo szeroki zakres prywatnych usług medycznych – od prywatnych szpitali ortopedycznych, gabinetów stomatologicznych do szpitali chirurgii plastycznej, gdzie ceny zabiegów wynoszą kilka lub kilkadziesiąt tysięcy złotych – jest to coraz popularniejsze rozwiązanie. Nasze dane pokazują, że zainteresowanie finansowaniem zabiegów medycznych w takich obszarach jak ortopedia czy chirurgia plastyczna z roku na rok rośnie prawie dwukrotnie – wskazuje Sokalski.

Z danych Medical Finance Group, właściciela marki MediRaty, która finansuje zabiegi medyczne w Polsce, wynika, że najczęściej rozkładane są na raty koszty zabiegów stomatologicznych (52,5 proc.). Coraz więcej osób w ten sposób opłaca zabiegi chirurgii plastycznej (14,8 proc.) oraz medycyny estetycznej (blisko 13 proc.) nierefundowane przez NFZ.

– Pacjenci w Polsce finansują zabiegi medyczne z trzech źródeł. Pierwszym są oczywiście oszczędności, część pacjentów szuka finansowania w bankach, a pozostali korzystają ze specjalnych programów finansowania zabiegów medycznych, takich jak MediRaty – wymienia ekspert. – Miejscem inicjowania kontaktu z firmą, która pożyczy te pieniądze, będzie gabinet medyczny, a cała reszta jest dokładnie taka jak w banku. Mamy koszt pieniądza, raty, sami ustalamy kwotę i czas, na jaki kredyt ma być rozłożony, akceptujemy i podpisujemy umowę – tłumaczy.

Rozłożenie płatności za zabieg na raty często jest koniecznością. Za niektóre najprostsze zabiegi stomatologiczne zapłacimy kilkaset złotych, ale już skomplikowane leczenie zazwyczaj jest mocniej odczuwalne dla budżetu pacjenta. Wybielanie zębów to koszt ok. 1 tys. zł, aparat ortodontyczny – 4 tys. zł, a całkowite leczenie ortodontyczne nawet 10–18 tys. zł. Kompleksowa odbudowa uzębienia wiąże się z kosztem kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zabiegi medycyny estetycznej zazwyczaj oscylują wokół kilku tysięcy złotych, droższa jest chirurgia plastyczna.

Średnia kwota finansowania zabiegów w systemie MediRaty w I kwartale 2017 roku wyniosła 5,2 tys. zł, a najwyższe zobowiązanie – 50 tys. zł.

– Kwoty, które pożyczamy naszym klientom, zaczynają się od kilkuset złotych, np. na drobne zabiegi stomatologiczne, a sięgają nawet ponad 100 tys. zł w momencie, gdy jest to zabieg skomplikowany, np. pełne leczenie implantologiczne, leczenie całej szczęki lub sfinansowanie nowoczesnych protez. Zakres jest więc bardzo duży. Średnio nasi klienci pożyczają w granicach 5 tys. zł na okres 12–24 miesięcy – mówi Krzysztof Sokalski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.