Mówi: | Przemysław Kasza |
Funkcja: | specjalista ds. badań i analiz |
Firma: | Provident Polska |
Połowa Polaków zrealizowała swoje cele na ten rok. 40 proc. wierzy, że przyszły będzie jeszcze lepszy
Co drugi Polak deklaruje, że udało mu się zrealizować w tym roku swoje cele – wynika z Barometru Providenta. Większość ankietowanych z optymizmem patrzy w przyszłość – tylko 13 proc. obawia się, że 2016 rok będzie gorszy niż obecny. Wśród planów na przyszły rok wymieniane są zmiana trybu życia na zdrowszy, zmiana pracy oraz wygospodarowanie więcej czasu dla rodziny.
– 52 proc. Polaków zadeklarowało, że udało im się zrealizować dodatkowe cele stawiane sobie na 2015 rok. To pozytywny wynik, ponieważ jest o 10 pkt proc. wyższy niż ten, który uzyskaliśmy na koniec 2014 roku – mówi agencji Newseria Przemysław Kasza z działu badań i analiz Provident Polska.
Tylko 3 proc. ankietowanych w badaniu Barometr Providenta przyznało, że nie udało im się zrealizować żadnego celu.
Większość Polaków również w tym roku wyznaczy sobie nowe wyzwania. Tylko 16 proc. podkreśla, że nie ma żadnych sprecyzowanych planów na kolejne 12 miesięcy.
– Najczęściej chcemy zadbać o swoje zdrowie, chcemy więcej czasu spędzać z rodziną i częściej spotykać się z przyjaciółmi – wymienia Kasza.
Zmianę trybu życia na zdrowszy planuje 11 proc. ankietowanych, a zmianę pracy – blisko 9 proc. Z kolei 6 proc. myśli o remoncie mieszkania lub domu, a kolejne 5 proc. już planuje przyszłoroczne podróże.
– Ludzie częściej wskazują jako dodatkowy cel poprawę sytuacji i dobrostanu najbliższego otoczenia, a rzadziej konieczność zakupu dóbr materialnych czy poprawę swojej sytuacji materialnej. Oznacza to, że koncentrują się na wyższych szczeblach drabiny potrzeb. Świadczyć to może o tym, że jesteśmy coraz bliżej społeczeństw Zachodu niż społeczeństw na dorobku – mówi Przemysław Kasza.
W porównaniu z wynikami ubiegłorocznej ankiety widać poprawę nastrojów Polaków. Coraz więcej z nich optymistycznie patrzy na kolejne 12 miesięcy – w tym roku takie podejście deklaruje 40 proc. ankietowanych, w ubiegłym – 30 proc.
– Niecałe 48 proc. uważa, że będzie równie dobry jak obecny, a jedynie 13 proc. prognozuje, że będzie gorszy. Biorąc pod uwagę fakt, że 52 proc. Polaków zrealizowało swoje plany na 2015 rok, można przyjąć, że w przyszłym roku będzie lepiej – mówi przedstawiciel Providenta.
Czytaj także
- 2025-01-09: Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.