Mówi: | Przemysław Kasza |
Funkcja: | specjalista ds. badań i analiz |
Firma: | Provident Polska |
Połowa Polaków zrealizowała swoje cele na ten rok. 40 proc. wierzy, że przyszły będzie jeszcze lepszy
Co drugi Polak deklaruje, że udało mu się zrealizować w tym roku swoje cele – wynika z Barometru Providenta. Większość ankietowanych z optymizmem patrzy w przyszłość – tylko 13 proc. obawia się, że 2016 rok będzie gorszy niż obecny. Wśród planów na przyszły rok wymieniane są zmiana trybu życia na zdrowszy, zmiana pracy oraz wygospodarowanie więcej czasu dla rodziny.
– 52 proc. Polaków zadeklarowało, że udało im się zrealizować dodatkowe cele stawiane sobie na 2015 rok. To pozytywny wynik, ponieważ jest o 10 pkt proc. wyższy niż ten, który uzyskaliśmy na koniec 2014 roku – mówi agencji Newseria Przemysław Kasza z działu badań i analiz Provident Polska.
Tylko 3 proc. ankietowanych w badaniu Barometr Providenta przyznało, że nie udało im się zrealizować żadnego celu.
Większość Polaków również w tym roku wyznaczy sobie nowe wyzwania. Tylko 16 proc. podkreśla, że nie ma żadnych sprecyzowanych planów na kolejne 12 miesięcy.
– Najczęściej chcemy zadbać o swoje zdrowie, chcemy więcej czasu spędzać z rodziną i częściej spotykać się z przyjaciółmi – wymienia Kasza.
Zmianę trybu życia na zdrowszy planuje 11 proc. ankietowanych, a zmianę pracy – blisko 9 proc. Z kolei 6 proc. myśli o remoncie mieszkania lub domu, a kolejne 5 proc. już planuje przyszłoroczne podróże.
– Ludzie częściej wskazują jako dodatkowy cel poprawę sytuacji i dobrostanu najbliższego otoczenia, a rzadziej konieczność zakupu dóbr materialnych czy poprawę swojej sytuacji materialnej. Oznacza to, że koncentrują się na wyższych szczeblach drabiny potrzeb. Świadczyć to może o tym, że jesteśmy coraz bliżej społeczeństw Zachodu niż społeczeństw na dorobku – mówi Przemysław Kasza.
W porównaniu z wynikami ubiegłorocznej ankiety widać poprawę nastrojów Polaków. Coraz więcej z nich optymistycznie patrzy na kolejne 12 miesięcy – w tym roku takie podejście deklaruje 40 proc. ankietowanych, w ubiegłym – 30 proc.
– Niecałe 48 proc. uważa, że będzie równie dobry jak obecny, a jedynie 13 proc. prognozuje, że będzie gorszy. Biorąc pod uwagę fakt, że 52 proc. Polaków zrealizowało swoje plany na 2015 rok, można przyjąć, że w przyszłym roku będzie lepiej – mówi przedstawiciel Providenta.
Czytaj także
- 2024-04-22: Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-03-06: Pacjenci i lekarze apelują o Narodowy Plan dla Chorób Rzadkich. Aktualizacja strategii ma być gotowa w II kwartale
- 2024-02-15: Energia jest towarem jak każdy inny. Eksperci zachęcają do wdrażania oszczędności w domach [DEPESZA]
- 2024-04-22: Tomasz Dedek: Trzy dekady temu wziąłem udział w zdjęciach do „Listy Schindlera” Stevena Spielberga. Film był za długi i niestety cały mój wątek wycięli
- 2024-02-20: Maja Sablewska: Odsunęłam się od świata show-biznesowo-plotkarskiego. Już nic mnie nie rozprasza w drodze do celu
- 2024-02-05: Ewa Chodakowska: W lutym startujemy z bardzo dużym projektem, nad którym pracowaliśmy przez ostatnie dwa lata. Dodatkowo trwa remont apartamentu w Warszawie i domu w Grecji
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-12-27: Polska gospodarka dogania niemiecką, ale coraz wolniej. Prowzrostowe reformy mogłyby przyspieszyć ten pościg nawet o ćwierć wieku
- 2023-12-29: Sławomir i Kajra: Raczej nie dzielimy się naszym życiem prywatnym, ale w teledysku do utworu „Kolorowy film” jest dużo o nas. To podsumowanie ostatniej dekady naszego życia na scenie i za kulisami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.