Newsy

Prawie 7,5 mln Polaków spędzi w tym roku wakacyjny urlop za granicą. Większość kupi przed wyjazdem polisę turystyczną

2018-06-07  |  06:30
Mówi:Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance

Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki

  • MP4
  • Na wakacje w tym roku wyjedzie rekordowe 18,5 mln Polaków – wynika z raportu Mondial Assistance „Plany wakacyjne Polaków”. Choć większość planuje wypoczynek w kraju, szybko rośnie grupa, która wybiera zagraniczny wyjazd. Najpopularniejsze kierunki to niezmiennie od lat Hiszpania i Wyspy Kanaryjskie, a także Chorwacja, Grecja i Włochy. Do łask turystów wracają też Tunezja, Egipt i Turcja. 74 proc. osób planuje przed wakacyjnym wyjazdem zakup ubezpieczenia turystycznego. Coraz chętniej zamiast podstawowych kupujemy kompleksowe pakiety.

    – W tym roku około 18,5 mln osób planuje wakacje, to o 2 mln więcej niż w zeszłym roku. To dane bardzo cieszące całą branżę turystyczną, ale też ubezpieczeniową. Dlaczego ubezpieczeniową? Istotnie rośnie liczba osób planujących wyjazd zagraniczny, podczas którego przydatne może okazać się ubezpieczenie turystyczne – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

    Z badania „Plany wakacyjne Polaków” zrealizowanego przez Ipsos Polska na zlecenie Mondial Assistance wynika, że zdecydowana większość urlop zamierza spędzić w kraju (60 proc.). Jednak dynamicznie rośnie liczba tych, którzy wyjadą za granicę (7,4 mln – wzrost o 3,2 mln. w ujęciu rocznym).

    – Z perspektywy biur podróży obsługujących część wyjazdów turystycznych plany wakacyjne Polaków wyglądają bardzo optymistyczne. Liczba klientów w biurach podróży rok do roku rośnie w tempie ok. 25 proc. – wskazuje Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.

    Ponad połowa turystów przy organizacji zagranicznego wyjazdu korzysta z usług biura podróży (wzrost o 7 pkt proc. – ok. 2 mln). Kusi ich brak formalności, wygoda i poczucie bezpieczeństwa. Przeważnie wybierają to biuro, z którego usług już korzystali (33 proc.) lub największe na rynku (24 proc.).

    Z badania wynika, że największą popularnością cieszy się Hiszpania i jej Wyspy Kanaryjskie (14 proc.), niewiele mniej osób wybiera Chorwację (12 proc.), Grecję (10 proc.) i Włochy (9 proc.). Do łask wracają niegdyś popularne kraje arabskie, takie jak Egipt czy Tunezja, które w poprzednich latach zniknęły z czołówki ulubionych wakacyjnych destynacji. Dużą popularnością cieszy się także Turcja.

    – Króluje Hiszpania z Wyspami Kanaryjskimi, około 14 proc. deklaruje chęć wyjazdu do tego regionu, nieustannie na drugim miejscu jest Chorwacja, na trzecim miejscu Grecja. Istotniejszy jest dół tabeli, jest wielki powrót rynków nieobecnych przez kilka lat, takich jak Turcja, Egipt i Tunezja. To cieszy, bo Polacy lubili tam jeździć, to są fajne wyjazdy, pełne słońca, jest to nowy, wielki powrót – mówi Tomasz Frączek.

    Osoby, które wolą samodzielnie zorganizować swój wyjazd, tłumaczą ten wybór głównie możliwością samodzielnego decydowania o własnym czasie (63 proc.) oraz ceną (27 proc.).

    W tegorocznych deklaracjach Polaków wyjeżdżających za granicę widać większą chęć zakupu polis turystycznych.

    – Cieszy nas, że rośnie świadomość Polaków w tym zakresie. Zamiar zakupu ubezpieczenia deklaruje 74 proc. ankietowanych. To kolejny wzrost, wprawdzie tylko o 1 pkt proc. w ciągu ostatniego roku, ale 7 lat temu zaczynaliśmy od 57 proc. Polacy wykupują coraz bardziej kompleksowe pakiety ubezpieczeniowe, te oszczędne już nie cieszą się popularnością – wskazuje Tomasz Frączek.

    W tym roku zakup ubezpieczenia turystycznego w związku z planowanym wyjazdem deklaruje ponad 5,5 mln Polaków. Jeszcze rok temu było to nieco ponad 3 mln. Na ubezpieczenie najczęściej decydują się osoby w wieku 30–49 lat, z większych miast i o dochodach netto na gospodarstwo domowe przekraczających 3,5 tys. zł.

    – Często w mediach widzimy osoby pokrzywdzone różnymi wydarzeniami, które nie były ubezpieczone. To powoduje wzrost świadomości. Wzrost naszej zasobności i większa chęć korzystania z uciech tego świata w poczuciu pełnego bezpieczeństwa, a tym jest dodatkowe ubezpieczenie na wyjazd zagraniczny, powoduje, że częściej niż w minionym okresie kupujemy ubezpieczenie na wyjazd turystyczny – tłumaczy Krzysztof Piątek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.