Mówi: | Martyna Bednarczyk |
Funkcja: | koordynator ds. marketingu |
Firma: | Virtualo |
Rynek e-booków rośnie w tempie 50 proc. rocznie. Zrównanie podatku VAT na e-booki i drukowane książki mogłoby ten wzrost jeszcze przyspieszyć
Osoby wybierające książkę w wersji cyfrowej czytają niemal trzykrotnie więcej niż czytelnicy książek drukowanych. Choć e-booki stanowią zaledwie ok. 2–5 proc. rynku książki w Polsce, to rosną w tempie 50 proc. rocznie. Szacuje się, że obecnie wartość rynku sięga 85 mln zł. Zwiększyć sprzedaż e-booków może pomóc proponowane przez Komisję Europejską ujednolicenie podatku VAT na e-booki i drukowane książki.
– Sprzedaż e-booków rośnie z roku na rok. Co prawda ten rynek jeszcze jest mały, stanowi 2–5 proc. sprzedaży książki drukowanej, ale cały czas jest rosnący. Wzrosty sięgają ok. 50 proc. w skali roku – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Martyna Bednarczyk, koordynator ds. marketingu w Virtualo. – Wartość rynku e-booków szacujemy w tym roku na 85 mln zł.
Z danych Virtualo wynika, że osoby wybierające e-booki czytają trzykrotnie więcej niż zwolennicy tradycyjnych książek. Średnio rocznie sięgają po 30 książek. Łącznie rynek książek w Polsce przekracza 2,4 mld zł, od kilku lat notuje jednak nieznaczne spadki. Inaczej wygląda sytuacja na rynku e-booków, które notują dynamiczne zyski. Jeszcze rok temu wydatki na ich zakup wynosiły 60 mln zł.
– Najczęściej e-booki czytają ludzie młodzi w wieku od 24 do 45 lat. Widzimy też coraz większe zainteresowanie wśród najmłodszych osób, czyli 18+, które na smartfonach bardzo często czytają e-booki. Chcielibyśmy także zainteresować książkami elektronicznymi najstarsze osoby, zwłaszcza że czytnik ma opcję powiększania czcionki – mówi Bednarczyk.
E-książki odpowiadają na coraz większą potrzebę mobilności. Na jednym urządzeniu można mieć nawet kilkaset tytułów, bez konieczności dźwigania ciężkich tomów. Badanie Virtualo wskazuje, że 87 proc. użytkowników czyta e-booki na czytnikach, na tablecie – 8 proc., a na smartfonie – 3 proc.
– Książka drukowana nie jest już tak atrakcyjnym prezentem na święta, jak była jeszcze rok czy dwa lata temu. W przypadku e-booków tego nie widzimy, ten rynek systematycznie rośnie i zwiększa się zainteresowanie wśród klientów taką formą czytania – ocenia ekspertka Virtualo.
Po e-booki sięgają miłośnicy nowości. Elektroniczne formy książki trafiają do sprzedaży najczęściej równolegle do drukowanych.
Już wkrótce sprzedaż e-booków może jednak znacznie przyspieszyć. Komisja Europejska zaproponowała, by elektroniczne wydania książek i gazet objąć obniżoną stawką podatku VAT, jaka obowiązuje tradycyjne wydania.
– Obecnie wersje elektroniczne traktowane są jako usługa, która opodatkowana jest u nas 23-proc. VAT-em, natomiast druk ma 5 proc. VAT-u. Jeśli rzeczywiście moglibyśmy wyrównać VAT do 5 proc. na książki drukowane i na e-booki, to byłoby to znakomitym impulsem do szybszego rozwoju tego rynku – prognozuje Martyna Bednarczyk.
Czytaj także
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-18: UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-04-03: W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.