Mówi: | Przemysław Kasza |
Funkcja: | ekspert ds. badań rynkowych |
Firma: | Provident Polska |
Większość pań z okazji Dnia Kobiet dostanie prezent. Co piąty mężczyzna nie zamierza świętować
Dzień Kobiet to dla większości kobiet i mężczyzn ważna okazja do świętowania. Uczcić ten dzień zamierza w tym roku 75 proc. panów – wynika z Barometru Providenta. Większość deklaruje zakup kwiatów, pozostali zdecydują się na drobny prezent. Co piąty mężczyzna nie planuje nic na ten dzień – to single albo osoby, które nie uznają tego święta. Wydatki zależą od wieku. Im młodszy mężczyzna, tym szerzej otworzy portfel.
– Jak pokazują wyniki Barometru Providenta, 75 proc. badanych mężczyzn postanowiło w tym roku ponownie uczcić ten dzień. Ponad 60 proc. z nich kupi kwiaty, 20 proc. planuje kupić drobny prezent, a kilka procent zorganizuje przyjęcie lub poświęci trochę czasu swojej pani, żeby spędziła go w sposób, który uważa za najbardziej atrakcyjny – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
Badania pokazują, że Dzień Kobiet to wciąż ważne święto dla Polaków. Tylko 20 proc. mężczyzn wskazuje, że nie zamierza w żaden sposób świętować tego dnia. Przede wszystkim ma to związek z brakiem bliskiej osoby, z którą mogliby uczcić ten dzień (56 proc.), lub nieuznawaniem święta (19 proc.). Pozostali wskazują, że nie stać ich na prezent (10 proc.) albo że swoją partnerkę obdarowują na co dzień (6 proc.).
– Przeciętnie wydamy na Dzień Kobiet około 60 zł. Jest to jednak uzależnione od wieku respondenta. Osoby w grupie młodych dorosłych, czyli w wieku 29–39 lat, wydadzą około 80 zł. Dojrzalsi panowie, powyżej 59 roku życia, wydadzą średnio około 30 zł – wskazuje ekspert Providenta.
Większość kobiet oczekuje tego dnia specjalnego traktowania i dowodów szacunku. Większości wystarczą kwiaty lub drobny dowód pamięci. Im starsza kobieta, tym bardziej spada przywiązanie do święta, część seniorek uważa je za mało znaczące.
Z okazji Dnia Kobiet Provident sprawdził również, z jakiego aspektu swojego życia panie są obecnie najbardziej dumne lub zadowolone. Wyniki wskazują, że większość z nich to tradycjonalistki. Najważniejsze jest życie prywatne, mniejszą wagę przywiązują zaś do osiągniętego sukcesu.
– Ponad połowa zwraca uwagę na fakt, że jest dumna z tego, co osiąga w swoim życiu rodzinnym. Około 20 proc. zwróciło uwagę na zadowolenie z aspektów rozwoju osobistego, a 7 proc. jest zadowolonych ze swojego życia zawodowego – podkreśla Przemysław Kasza.
Czytaj także
- 2025-07-07: Kończy się 90-dniowe moratorium na cła nałożone przez Donalda Trumpa. Negocjacje UE–USA na razie bez porozumienia
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-20: Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-03: Sylwia Bomba: „Królowa przetrwania” to nie jest mój format. Nie lubię być blisko dram, nie lubię rywalizować na takim poziomie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.