Mówi: | Magda Maślana |
Funkcja: | ekspert ds. PR |
Firma: | Provident Polska |
Większość Polaków odpowiedzialnie planuje domowy budżet na 2020 rok. Najwięcej pieniędzy wydamy na remonty, zakup samochodu i wakacje
Wraz z początkiem stycznia większość Polaków robi plany na 2020 rok, również te związane z poważnymi inwestycjami. 69 proc. z nas przewiduje w tym roku znaczące wydatki i już zaplanowało, w jaki sposób je sfinansuje – wynika z Barometru Providenta. Domowy budżet obciążą przede wszystkim koszty remontu, zakupu samochodu i wakacyjnego odpoczynku. Większość z nas wydatki sfinansuje z oszczędności i bieżących dochodów. Co piąty Polak rozważa pożyczkę lub kredyt.
– Nowy rok to czas na realizację nowych planów, wyzwań i postanowień. W najnowszym badaniu Barometr Providenta zapytaliśmy respondentów, czy udało im się zrealizować ubiegłoroczne plany. Jedna trzecia z nich odpowiedziała twierdząco. Bardziej konsekwentni byli mężczyźni, bo 40 proc. z nich zrealizowało swoje plany – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Magda Maślana z Provident Polska.
Jak wynika z badania Barometr Providenta, 69 proc. Polaków przewiduje znaczące wydatki w 2020 roku oraz już zaplanowało, z czego je sfinansuje. Najczęściej planujemy wydatki codzienne, czyli zakupy żywności, ubrań i opłaty rachunków.
– Ponad 50 proc. Polaków przyznało, że to właśnie one pochłoną najwięcej z domowych budżetów – zaznacza Magda Maślana.
Połowa rodaków planuje wakacyjny wyjazd i już rezerwuje na ten cel środki. Niewiele mniej (49 proc.) chce w 2020 roku zrobić remont mieszkania i domu.
– Polacy planują również zakup sprzętu AGD. Dla blisko 40 proc. jest to spore wyzwanie i już na początku roku o tym myślą. Myślimy również o naszym zdrowiu, planując wydatki związane z leczeniem – wymienia ekspertka.
Niemal co trzeci Polak (27 proc.) wskazuje, że największym obciążeniem dla domowego budżetu będzie remont mieszkania. Wydatki na ten cel sięgną kilkudziesięciu tysięcy złotych. Sporo pieniędzy pochłonie też zakup samochodu (16 proc. odpowiedzi) i wakacyjny wypoczynek (10 proc.). Dla 7 proc. respondentów portfele obciążą przede wszystkim codzienne zakupy, podobna grupa wskazuje na spłatę zaciągniętych kredytów.
– Polacy dość odpowiedzialnie myślą o wydatkach na ten rok. Blisko 60 proc. zamierza oszczędzać na swoje cele i co miesiąc odkładać pewną kwotę, aby móc je sfinansować. 42 proc. wskazuje, że będzie posiłkowało się przede wszystkim bieżącymi dochodami, 22 proc. rozważy pożyczkę bądź kredyt, czy to w banku, czy w instytucji finansowej. Z kolei 3 proc. o taką pomoc poprosi rodzinę bądź znajomych – mówi Magda Maślana.
Czytaj także
- 2024-04-04: Warszawskie ZOO: Powstanie nowa małpiarnia, powiększymy wybieg dla gepardów. Będą też kapibary
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-27: Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-12: Budowanie potencjału militarnego wśród największych wyzwań NATO, szczególnie w Europie. Zwiększenie nakładów na obronność może w tym pomóc
- 2024-04-23: Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł
- 2024-04-02: Dolegliwości pracowników są powiązane z ich stylem życia. Coraz więcej osób korzysta ze zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.