Newsy

Prof. E. Mączyńska: pierwsze półrocze będzie trudne. W drugim gospodarka zacznie się rozkręcać

2013-01-04  |  06:15
Mówi:Prof. Elżbieta Mączyńska
Funkcja:prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego
  • MP4

     – Na szczęście nie mamy recesji, ale prognozy na pierwsze dwa kwartały tego roku nie są zbyt optymistyczne – mówi prof. Elżbieta Mączyńska, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Wyraźniejsze efekty ożywienia gospodarczego, jej zdaniem, powinny być widoczne w połowie roku, choć już dziś dostrzec można tego pierwsze symptomy.

    Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego przypomina, że w Polsce, inaczej niż w wielu innych krajach Europy, nie występuje zjawisko recesji. Wciąż rozwijamy się i bogacimy, choć wolniej niż wcześniej. W trzecim kwartale ubiegłego roku Produkt Krajowy Brutto urósł o 1,4 proc. Według założeń rządu, przyjętych w planach budżetowych na ten rok, Polska rozwijać się będzie w 2013 roku w tempie 2,2 proc.

     – Początek 2013 będzie niekorzystny, natomiast już w drugiej połowie 2013 te niekorzystne trendy zostaną przełamane – prognozuje prof. Elżbieta Mączyńska.

    Pozytywne sygnały płyną z warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Główne indeksy zakończyły miniony rok najwyższymi wzrostami od trzech lat. WIG wzrósł o 26,2 proc., WIG20 o ponad jedną piątą. Wprawdzie kryzys dość mocno zachwiał wiarą inwestorów w możliwość odniesienia sukcesu, ale bieżące rezultaty są więcej niż dobre.

     – Na ogół jest tak, że po kilku miesiącach te rezultaty korzystne z giełdy przenoszą się na sektor tzw. realny, czyli w tym także na budownictwo, które bardzo ucierpiało pod wpływem kryzysu – tłumaczy prof. Mączyńska.

    Z badań okresowych, przeprowadzonych i opublikowanych przez Szkołę Główną Handlową, wynika, że wskaźnik koniunktury w budownictwie w IV kwartale ubiegłego roku zmniejszył się o 17 punktw. Blisko 60 proc. właścicieli firm operujących w tej branży dostrzega ciągłe pogarszanie się sytuacji. Produkcja się kurczy i trudno dziś spodziewać się tu nagłego ożywienia. Ale nie dotyczy to wszystkich branż.

    Zdaniem prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego szansę rozwoju mają eksporterzy. Poprawia się sytuacja w Niemczech, w kraju, który jest dzisiaj naszym głównym partnerem handlowym. Rosną tam wskaźniki dotyczące eksportu.

     – Niemcy, żeby mogły eksportować, muszą importować i importują od nas sporo różnych produktów niezbędnych do ich produkcji, inwestowania itd. – wyjaśnia tę zależność prof. Elżbieta Mączyńska.

    Zdaniem ekonomistki nie tylko Europa Zachodnia może być atrakcyjnym rynkiem zbytu dla rodzimych producentów. Należy dziś szukać swoich szans gdzie indziej, m.in. w Azji, Afryce i Australii, których potencjał jest wciąż w Polsce niedoceniany. Dużą rolę do odegrania mają tutaj zarówno służby dyplomatyczne, jak i sami przedsiębiorcy. Chodzi o promowanie polskich marek. Dobrym przykładem jest polska żywność, która ma zagranicą wielu odbiorców. Dobre wyniki nie wzięły się znikąd. Zadziałała tzw. „poczta pantoflowa”. Jedni drugim zachwalali wysoką jakość naszych produktów, dzięki czemu ich eksport wyraźnie wzrósł. W podobny sposób – zdaniem ekspertki – należy postępować z innymi produktami, pochodzącymi z Polski.

     – Dobrą markę można stracić z dnia na dzień, ale żeby ją mieć trzeba latami pracować. Tylko kiedyś trzeba zacząć – dodaje prof. Mączyńska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.