Mówi: | Prof. Jerzy Buzek |
Funkcja: | Były Przewodniczący Parlamentu Europejskiego |
Prof. J. Buzek: Europa potrzebuje zarówno oszczędności, jak i inwestycji we wzrost
Miniszczyt w Rzymie. Liderzy Niemiec, Francji i Hiszpanii będą dziś razem z premierem Włoch uzgadniać antykryzysowe stanowisko na przyszłotygodniowy szczyt 27 państw UE. Zadanie trudne, bo zdania są podzielone. Kanclerz Niemiec Angela Merkel optuje za cięciem wydatków. Nowy prezydent Francji, Francois Hollande chce pobudzać wzrost gospodarczy większymi nakładami z budżetu. – Tu nie ma wyboru – uważa prof. Jerzy Buzek, były przewodniczący Parlamentu Europejskiego. – Potrzebujemy absolutnie jednego i drugiego.
Niemiecka kanclerz jest zdecydowaną zwolenniczką polityki oszczędnościowej. Natomiast premier Włoch Mario Monti i Hiszpanii, Mariano Rajoy to, podobnie jak prezydent Francji, zwolennicy większego zaangażowania rządów i budżetów w pobudzanie wzrostu gospodarczego.
Wśród popieranych przez nich pomysłów znajduje się m.in. emisja euroobligacji.
– To już nie jest taka łatwa współpraca – ocenia prof. Jerzy Buzek, odnosząc się do wzajemnych relacji Angeli Merkel i Francois Hollande'a.
Po francusko-niemieckim duecie, z czasów prezydencji Nicolasa Sarkozy'ego niewiele już zostało. Spór o to, czy należy ciąć wydatki, czy pobudzać wzrost środkami z budżetu, obserwujemy od wygranych przez Hollande'a majowych wyborów.
– Przełożenie akcentów z koniecznych oszczędności budżetowych na wzrost jest na pewno lepiej przyjmowane przez opinię publiczną – uważa prof. Jerzy Buzek. – Jednak tu nie ma takiego wyboru. Potrzebne jest absolutnie jedno i drugie.
Różnica zdań w tym temacie mogłaby się okazać polem do współdziałania i opracowania sposobu, by szukać oszczędności jednocześnie stymulując gospodarkę.
– Trzeba będzie robić to bardzo umiejętnie, z umiarem. Gdyby się okazało, że prezydent Hollande chciałby stymulować gospodarkę i powodować wzrost poprzez wydatki z budżetu, a w dużym stopniu tak to się zwykle robi, to doprowadziłoby to do jeszcze większego zadłużenia, a przecież naszym największym problemem w strefie euro jest właśnie zadłużenie – przekonuje były przewodniczący Parlamentu Europejskiego.
Problemem, którym w dodatku obciążymy kolejne pokolenia.
– Musimy oszczędzać w budżecie, bo przecież nie możemy pozwolić, żeby nasze dzieci i wnuki płaciły długi, które teraz zaciągamy. To byłoby po prostu niemoralne i nieetyczne – podkreśla prof. Jerzy Buzek.
I dodaje: – Z drugiej strony, tam gdzie to jest niezbędne i gdzie może to spowodować dobre skutki dla gospodarki, należy pobudzić wzrost, także z pieniędzy budżetowych, choć w bardzo ograniczony sposób.
Być może okazją dla Niemiec i Francji do zajęcia wspólnego stanowiska będzie ciąg dalszy dyskusji o podatku od transakcji finansowych. Dziś w Brukseli projektem zajmą się ministrowie finansów 27 państw Unii Europejskiej.
Zarówno władze w Paryżu, jak i w Berlinie chcą, by podatek płacony od każdej transakcji finansowej, w której jedna ze stron znajduje się w UE, wszedł w życie w całej Unii Europejskiej. Wobec sprzeciwu niektórych państw, m.in. Wielkiej Brytanii i Szwecji, zwolennicy nowej daniny zapowiadają, że spróbują wprowadzić ją w ramach tzw. wzmocnionej współpracy w grupie co najmniej dziewięciu zainteresowanych państw.
Czytaj także
- 2025-03-05: Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2024-02-23: Jerzy Stuhr: Kończę swoją karierę teatralną i pedagogiczną. Już nie wyjdę na scenę, ale jeszcze mam ciągotki filmowe
- 2024-02-27: Jacek Braciak: Pasjonuję się historią i czytałem różne książki o Stalinie. W spektaklu „Geniusz” nie chciałem go ani bronić, ani oskarżać, tylko pokazać jako człowieka
- 2024-03-05: Jacek Braciak: Z Jerzym Stuhrem się nie gra, z nim się rozmawia i jest. Na palcach jednej ręki mogę policzyć spotkania z takimi aktorami
- 2023-12-14: Porozumienie po COP28 zwiastuje początek końca ery paliw kopalnych. Zabrakło jednak konkretnych deklaracji
- 2023-05-02: Prof. dr hab. Jerzy Bralczyk: Andrzej Pągowski jest nie tylko plakacistą, ale i literatem. Jego obrazy to przecież teksty, aż czasem chciałoby się dodać zdanie czy dwa
- 2022-11-21: Co czwarty młody Polak uważa, że za zmiany klimatu odpowiadają inni i nie zamierza nic z nimi robić. Jako społeczeństwo test z wiedzy o środowisku zdajemy na 2+
- 2022-06-09: Muzeum Narodowe w Krakowie [przebitki]
- 2022-06-10: Jeszcze w czerwcu może się wyjaśnić kwestia statusu kandydackiego dla Ukrainy. Dołączanie do UE może jednak potrwać nawet kilkanaście lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.