Mówi: | Prof. Jerzy Buzek |
Funkcja: | Europoseł, Były Przewodniczący Parlamentu Europejskiego |
Prof. Jerzy Buzek: Polska jest miedziowym potentatem
Potencjałem Polski jest przede wszystkim dostęp do bogatych złóż miedzi i innych dodatków stopowych, czyli np. niklu czy molibdenu. I choć trudno mówić o Polsce jako zagłębiu surowcowym, to według prof. Jerzego Buzka mamy do odegrania coraz większą rolę w polityce surowcowej Unii Europejskiej, która zmierza do uniezależnienia od zagranicznych monopoli.
– Jeśli chodzi o miedź to jesteśmy potentatem – mówi prof. Jerzy Buzek, były premier i były przewodniczący Parlamentu Europejskiego. – Są również metale ziem rzadkich, dodatki stopowe, są również minerały, których w ogóle w Polsce nie można znaleźć.
KGHM Polska Miedź zajmuje 4. miejsce pod względem wielkości złóż miedzi i jest 7. producentem tego surowca na świecie. W ubiegłym roku spółka była również światowym liderem wśród producentów srebra.
Polskie zasoby prof. Jerzy Buzek określa jako potężny oręż Polski, który mógłby pomóc w kreowaniu polityki surowcowej UE i zapewnieniu jej bezpieczeństwa surowcowego.
– Jeśli ktoś nam blokuje sprzedaż niewielkich ilości tego rodzaju metali czy innych minerałów, to mamy duże problemy z wykorzystaniem naszej miedzi, ale też z produkcją w wielu naszych zakładach. Mamy ogromny oręż w ręku, jeśli chodzi o zasoby surowcowe UE, sposób gospodarowania tymi zasobami i przeciwdziałanie działaniom monopolistycznym, np. ze strony Chin na rynku światowym – wymienia były premier.
Ważną rolę może w tej polityce odgrywać, zdaniem profesora Buzka, KGHM Polska Miedź. Już dziś spółka przewodzi Europejskiej Platformie Zasobów Mineralnych.
– To jest rola, która może być twórcza. Skoro mamy takie zasoby miedzi, tak wielkie bogactwo, to możemy w pewnym sensie narzucać właściwe sposoby gospodarowania surowcami mineralnymi w UE tak, żeby stała się niezależna – uważa prof. Jerzy Buzek.
Jak podkreśla, to uniezależnienie jednolitego rynku unijnego od monopolistów zewnętrznych jest głównym celem europejskiej polityki surowcowej. I temu służy wiele inicjatyw podejmowanych na forum UE.
– Mamy platformę europejską, która działa w tym zakresie. Mamy program Horyzont 2020, który skupia się na badaniach naukowych, w dużym stopniu dofinansowanych. Mamy również działania na rzecz wspólnego rynku dotyczące infrastruktury energetycznej. Potrzebujemy bardzo dużo surowców, żeby taką infrastrukturę zbudować – mówi Jerzy Buzek.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.