Mówi: | Prof. Jerzy Buzek |
Funkcja: | Europoseł, Były Przewodniczący Parlamentu Europejskiego |
Prof. Jerzy Buzek: Polska jest miedziowym potentatem
Potencjałem Polski jest przede wszystkim dostęp do bogatych złóż miedzi i innych dodatków stopowych, czyli np. niklu czy molibdenu. I choć trudno mówić o Polsce jako zagłębiu surowcowym, to według prof. Jerzego Buzka mamy do odegrania coraz większą rolę w polityce surowcowej Unii Europejskiej, która zmierza do uniezależnienia od zagranicznych monopoli.
– Jeśli chodzi o miedź to jesteśmy potentatem – mówi prof. Jerzy Buzek, były premier i były przewodniczący Parlamentu Europejskiego. – Są również metale ziem rzadkich, dodatki stopowe, są również minerały, których w ogóle w Polsce nie można znaleźć.
KGHM Polska Miedź zajmuje 4. miejsce pod względem wielkości złóż miedzi i jest 7. producentem tego surowca na świecie. W ubiegłym roku spółka była również światowym liderem wśród producentów srebra.
Polskie zasoby prof. Jerzy Buzek określa jako potężny oręż Polski, który mógłby pomóc w kreowaniu polityki surowcowej UE i zapewnieniu jej bezpieczeństwa surowcowego.
– Jeśli ktoś nam blokuje sprzedaż niewielkich ilości tego rodzaju metali czy innych minerałów, to mamy duże problemy z wykorzystaniem naszej miedzi, ale też z produkcją w wielu naszych zakładach. Mamy ogromny oręż w ręku, jeśli chodzi o zasoby surowcowe UE, sposób gospodarowania tymi zasobami i przeciwdziałanie działaniom monopolistycznym, np. ze strony Chin na rynku światowym – wymienia były premier.
Ważną rolę może w tej polityce odgrywać, zdaniem profesora Buzka, KGHM Polska Miedź. Już dziś spółka przewodzi Europejskiej Platformie Zasobów Mineralnych.
– To jest rola, która może być twórcza. Skoro mamy takie zasoby miedzi, tak wielkie bogactwo, to możemy w pewnym sensie narzucać właściwe sposoby gospodarowania surowcami mineralnymi w UE tak, żeby stała się niezależna – uważa prof. Jerzy Buzek.
Jak podkreśla, to uniezależnienie jednolitego rynku unijnego od monopolistów zewnętrznych jest głównym celem europejskiej polityki surowcowej. I temu służy wiele inicjatyw podejmowanych na forum UE.
– Mamy platformę europejską, która działa w tym zakresie. Mamy program Horyzont 2020, który skupia się na badaniach naukowych, w dużym stopniu dofinansowanych. Mamy również działania na rzecz wspólnego rynku dotyczące infrastruktury energetycznej. Potrzebujemy bardzo dużo surowców, żeby taką infrastrukturę zbudować – mówi Jerzy Buzek.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.