Mówi: | Prof. Jan Winiecki |
Funkcja: | Ekonomista, członek Rady Poiltyki Pieniężnej |
Prof. Winiecki: dla Grecji nie ma teraz dobrych scenariuszy
Koniec miesiąca jest bardzo ważny dla rynków finansowych. Inwestorzy czekają na efekty szczytu UE. Podczas spotkania przywódców państw członkowskich przedstawiciele Grecji mają przekonywać do złagodzenia warunków, na jakich udzielana jest im pomoc finansowa. Do porozumienia może jednak nie dojść z powodu nieobecności nowego szefa greckiego rządu. Lepszą wiadomością dla rynków jest to, że w piątek niemiecki parlament prawdopodobnie ratyfikuje pakt fiskalny.
Rynki ponownie mogą być rozczarowane, jeśli czerwcowy szczyt nie przyniesie rozwiązania palących, nie tylko Grecję, problemów w strefie euro. Na spotkaniu, ze względów zdrowotnych, prawdopodobnie nie będzie szefa nowego greckiego rządu, Antonisa Samarasa.
Zdaniem prof. Jana Winieckiego, ekonomisty i członka Rady Polityki Pieniężnej, Grecja pownna zapłacić rachunek za dotychczasową "jazdę na gapę".
– Dla Grecji nie ma teraz dobrych scenariuszy po tylu popełnionych błędach. Powinniśmy raczej zastanawiać się nad tym, jaki jest dobry scenariusz dla innych, bo to jest ten element zakłócający funkcjonowanie strefy euro – uważa prof. Winiecki.
Tym bardziej, że Grecja jest tylko po części winna tej sytuacji. Zagrożeniem dla unii monetarnej są również same instytucje strefy euro.
– Mamy ścieżkę wejścia bardzo trudną, reguły wewnętrzne, które okazały się miękkie na starcie, a zostały jeszcze rozmiękczone potem i mamy brak ścieżki wyjścia – zauważa prof. Jan Winiecki.
Zdaniem ekonomisty, trudno jest utrzymać klub, w którym jeden z członków może robić, co chce, a jednocześnie nie można go z klubu wyrzucić. To, według profesora, jest główny kłopot strefy, nie sama Grecja.
Dodatkowo unijni przywódcy skupiają się na poszukiwaniu rozwiązań na najbliższe pół roku czy rok tak, by rozwiać niepokój na rynkach.
– Wszystkie te rozwiązania tymczasowe, krótkookresowe są bardzo ryzykowne i wiszą na jednym, niemieckim filarze. Ja jestem zaniepokojony tym, że jak się za dużo nawiesza na ten niemiecki filar, to go można na tyle osłabić, że to będzie miało bardzo negatywne konsekwencje nie tylko dla Niemiec, ale dla całej Europy, w tym również dla nas – ostrzega prof. Jan Winiecki.
Dlatego również Niemcy wolą dmuchać na zimne. Według zapowiedzi niemiecki parlament w piątkowym głosowaniu opowie się za ratyfikacją paktu fiskalnego, który ma wzmocnić dyscyplinę finansów publicznych w państwach UE. W opinii ekonomisty pakt fiskalny to ważny krok, ale nie można przeceniać jego potencjalnych efektów.
– Pakt fiskalny to jest próba utwardzenia tego, co te same kraje rozmiękczyły w połowie poprzedniej dekady, ale to ciągle nie jest jeszcze rozwiązanie automatyczne – podkreśla prof. Winiecki w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Zgodnie z proponowanymi przepisami, żeby nałożyć na dany kraj karę finansową za zawyżony deficyt budżetowy potrzebna będzie większość 85 proc. głosów.
– Czyli w dalszym ciągu jest zostawione pole dla politycznych manewrów, a to powoduje wzrost niepewności - mówi profesor.
Może też okazać się za słabe, by naprawić finanse publiczne państw eurolandu. A to, zdaniem Jana Winieckiego, jest najlepszy sposób na wyjście z kryzysu zadłużenia.
– Jeżeli się zwiększa zadłużenie, to w celu zwiększenia wydatków publicznych. Jeżeli zwiększa się wydatki publiczne w relacji do PKB, to osłabia się bodźce do pracy, zarabiania, oszczędzania i inwestowania. Im wyższa relacja wydatków publicznych do PKB, tym słabsze bodźce. Wobec tego szansy na ucieczkę z zadłużenia przez szybszy wzrost gospodarczy moim zdaniem nie ma – tłumaczy prof. Winiecki.
Cięcia wydatków czy nakłady na wzrost gospodarczy. To właśnie ta kwestia dzieli unijnych liderów. Kanclerz Angela Merkel i m.in. lider holenderskiego rządu są zwolennikami oszczędności. Nowy prezydent Francji, Francois Hollande jest za to zwolennikiem pobudzania rozwoju gospodarczego. Z jego wizją zgadzają się również premier Włoch Mario Monti oraz premier Hiszpanii Mariano Rajoy.
Czytaj także
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-10-15: Problem nielegalnej migracji wymaga wzmocnienia unijnej agencji straży granicznej i przybrzeżnej. Europosłowie apelują o większe uprawnienia dla Frontexu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.