Mówi: | Mirosław Wojtowicz |
Firma: | Zastępca kierownika projektu "Promocja programu e-Cło" |
Projekt e-Cło na półmetku realizacji. Przedsiębiorcy będą mieli łatwiej
Program e-Cło jest już na półmetku realizacji. Projekt, który jest największym przedsięwzięciem, jakiego kiedykolwiek w swojej historii podjęła się Służba Celna, ma za zadanie ułatwić przedsiębiorcom wszelkie procedury związane z pobieraniem cła i akcyzy. Pełną funkcjonalność ma osiągnąć pod koniec przyszłego roku.
Program e-Cło jest realizowany od 2008 roku. Składa się w sumie z 22 projektów.
– Są one na różnym etapie wdrażania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mirosław Wojtowicz, zastępca kierownika projektu "Promocja programu e-Cło". – Planujemy, że do końca 2014 roku będzie można korzystać ze wszystkich naszych elektronicznych usług publicznych.
Projekt będzie kosztował blisko 170 mln zł, z czego większość pokryje UE w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Jego głównym założeniem jest ograniczenie biurokracji i ułatwienia dla przedsiębiorców, działających na międzynarodowych rynkach.
– Naszym hasłem są: lepsze usługi dla przedsiębiorców i obywateli w erze cyfrowego stylu życia – tłumaczy Mirosław Wojtowicz w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Chcemy przenieść naszą ofertę do sfery bardziej wirtualnej, czyli do Internetu, co znacząco ułatwi i przyspieszy naszym klientom załatwianie spraw w urzędach.
Przedsiębiorca, logując się do systemu, nie wychodząc z domu załatwiłby wszystkie formalności, związane z cłem, akcyzą oraz pozostałymi obszarami, którymi zajmuje się Służba Celna. Dzięki temu udałoby się wyeliminować kolejki oczekujących w urzędach celnych. To po pierwsze. Po drugie, pełne wdrożenie programu e-Cło będzie miało znaczenie ekonomiczne, bo zastąpi papierowy obieg dokumentów w pełni elektronicznym i nowoczesnym środowiskiem wymiany danych i informacji z klientami Służby Celnej.
Już teraz prawie 90 proc. zgłoszeń celnych obsługiwanych jest wyłącznie w formie elektronicznej.
Czytaj także
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-01: Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać
- 2024-06-14: Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby życie pacjentom i pomogła egzekwować obowiązek szczepień. System jest gotowy na takie e-rozwiązanie
- 2024-06-06: Samorządy liczą na rządowe zmiany w systemie finansowania. Ministerialne rozwiązania potrzebne także w zakresie oświaty i służby zdrowia
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-05-29: Tomasz Ciachorowski: Publiczna służba zdrowia wymaga reform. Kiedy chciałem zapisać się do gastrologa, to okazało się, że na wizytę muszę czekać pół roku
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.