Newsy

Projektanci biżuterii podbijają zagraniczne rynki. Są obecni zarówno na światowych targach biżuterii i designu, jak i w galeriach sztuki

2015-10-02  |  06:35

Polscy artyści złotnicy i projektanci nowoczesnej biżuterii podbijają światowe rynki, a ich wyroby można oglądać w najsłynniejszych galeriach. Wyjątkowy kunszt, który idzie w parze z precyzją i niebywałą wyobraźnią, jest doceniany przez znawców sztuki i międzynarodowe firmy jubilerskie. Furorę za granicą robi designerska biżuteria, także ta z bursztynem bałtyckim.

Projektanci nowoczesnej biżuterii dbają przede wszystkim o to, by przy zachowaniu wypracowanego przez lata stylu charakterystycznego dla polskiej biżuterii, stworzyć coś unikalnego i zaskakującego. Eksperymenty się opłacają, a projekty szybko trafiają w gusta nawet najbardziej wymagających klientów.

Polacy wyróżniają się na rynku światowym. Teraz możemy obserwować tendencję skrajnie odwrotną niż ta, która panowała jeszcze niedawno, kiedy jeździliśmy na różne targi, wydarzenia czy wernisaże w światowych galeriach jako goście. Dzisiaj szukamy nowych miejsc na rynku i jesteśmy tam wystawcami. Pokazujemy bardzo nowoczesną biżuterię, nowatorskie sposoby obrabiania i szlifowania kamieni – mówi agencji informacyjnej Newseria Andrzej Kupniewski, projektant biżuterii i twórca Galerii Projekt.

Kupniewski podkreśla rolę Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych w promowaniu polskich wyrób. Należy do niego ponad 160 osób – kreatywnych artystów plastyków i projektantów biżuterii, których wyroby można oglądać w wielu galeriach sztuki. Na światowych rynkach prezentują oni kreatywne pomysły i nowatorskie materiały, łącząc tradycyjne techniki jubilerskie z wyszukaną formą i wyznaczając nowe trendy.

– Obecnie polscy twórcy oferują bardzo ciekawą biżuterię, godną najlepszych galerii sztuki i nierzadko też prezentują tam swoje prace. Dziś jeździmy do Niemiec czy Danii, czyli tam, skąd wcześniej czerpaliśmy inspiracje – bardzo nas to cieszy, ponieważ kiedyś to były dla nas niedoścignione wzorce – podkreśla Andrzej Kupniewski.

Jego zdaniem długo można by wymieniać nazwiska najlepszych polskich projektantów designerskiej biżuterii. Wśród najbardziej znanych twórców na uwagę zasługują Arkadiusz Wolski, odnoszący sukcesy zarówno w dziedzinie biżuterii designerskiej, konceptualnej, jak i przedmiotów użytkowych, Paweł Kaczyński, którego prace można oglądać w słynnej Aaron Faber Gallery w Nowym Jorku oraz Patina Gallery w Santa Fe, czy Marcin Tymiński, który stworzył zupełnie inną wizję biżuterii w połączeniu z fasetowanym bursztynem.

„Amber. Around the World” to wystawa grupy polskich twórców biżuterii, którzy pokazują, co można zrobić z bursztynu bałtyckiego, dominikańskiego i sumatrzańskiego. Ilu artystów, tyle różnych sposobów podejścia do tematu. Ta wystawa była prezentowana dotychczas w kilku miastach w Polsce, ale też w Waszyngtonie. Było wiele wystaw, na których pokazujemy bursztyn polski na tle bursztynu światowego. Warto to zobaczyć, bo są to dzieła sztuki, małe formy rzeźbiarskie – tłumaczy Andrzej Kupniewski.

Prace polskich projektantów można oglądać podczas 16. edycji targów Złoto Srebro Czas, które odbywają się w Warszawie w dniach 1-3 października. To największa w Polsce jesienna impreza wystawiennicza dla branży jubilerskiej.

Prezentuje się tam grupa ponad 60 artystów plastyków i projektantów, którzy tworzą w bardzo ciekawy, niekonwencjonalny sposób, nadając trendy temu wszystkiemu, co się ma wydarzyć w najbliższych latach. Pokazujemy to wszystko, co jest eksperymentem, a później wchodzi na ulice i do wielkich firm, które u nas chętnie szukają inspiracji – dodaje Andrzej Kupniewski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości

– Kiedy my będziemy gasić światło w naszych firmach, czarny rynek będzie otwierał szampana – mówi Przemysław Jaskóła, członek zarządu Fusion Labs. Producenci liquidów do e-papierosów ostro sprzeciwiają się planowanym przez Ministerstwo Finansów podwyżkom akcyzy na te produkty, które już w przyszłym roku mają sięgnąć aż 75 proc. Jak wskazują, spowoduje to skokowy rozrost szarej strefy i uderzy w legalnie działającą część rynku, zwłaszcza krajowe MŚP. Na przygotowanie się do skokowego wzrostu obciążeń rząd zostawił im bardzo mało czasu, raptem kilka miesięcy.

Prawo

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowuje się do nowych obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Ma czas do grudnia na wdrożenie procedur

Część przepisów związanych z ochroną sygnalistów – czyli osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa UE – zacznie obowiązywać już 25 września br. Do zmian przygotowują się tysiące firm i organizacji, które muszą wdrożyć u siebie odpowiednie, związane z tym procedury. Kolejne przepisy, w obszarze zgłoszeń zewnętrznych, wejdą w życie 25 grudnia br. Wsparcia sygnalistom udzielać będzie Rzecznik Praw Obywatelskich, który zajmie się zarówno przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, jak i poradnictwem w zakresie praw i obowiązków wynikających z nowych przepisów.

Handel

Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.