Newsy

Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą

2012-09-26  |  06:59
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

     – Trzeba usprawnić działanie polskich firm, szczególnie poprzez wzmocnienie procesów zarządzania – uważa Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jej zdaniem znacznie poprawiłoby to wyniki osiągane przez przedsiębiorców. Dlatego PARP ogłosił ten rok Rokiem Dobrego Zarządzania. Zagadnienie to jest jednym z tematów trwającego obecnie II Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.

    Przeprowadzone przez PARP badania i analizy jednoznacznie wskazują na braki w planowaniu i zarządzaniu strategicznym wśród mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.  Tylko 12 proc. z nich posiada strategię w formie dokumentu. 

     – Często jest tak, że ci mali przedsiębiorcy nie analizują nawet swojej konkurencji, najbliższego otoczenia czy sytuacji, w jakiej im przyjdzie funkcjonować – zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes PARP, Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Otoczenia rynkowego, w którym funkcjonuje, na przykład konkurencji nie zna co piąta z firm. Jak wyjaśnia prezes PARP, powody są dwa. Pierwszym jest brak czasu, a drugim – często brak świadomości.

     – W takich firmach właściciel jest szefem, specjalistą od marketingu, PR, finansów i zarządzania kadrami – tłumaczy Lublińska-Kasprzak. 

    Jej zdaniem, trzeba zrobić wszystko, by zmienić te praktyki. Dlatego PARP chce podpowiedzieć przedsiębiorcom, gdzie należy szukać klucza do rozwiązania ich problemów.

     – Przygotowaliśmy specjalnie e-book „Dobre zarządzanie”, gdzie wskazujemy możliwości poszukiwania różnego rodzaju programów wsparcia edukacyjnego, szkoleniowego czy finansowego, które jest związane z poprawą umiejętności dobrego zarządzania w firmie przez właściciela, szefa, ale również przez pracowników firmy – mówi przez PARP.

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach podejmowanych działań organizuje i dofinansowuje kursy oraz szkolenia, które mają znacząco zmienić obszary kluczowe dla sprawnego działania polskich firm. 

     – Statystyka i nasze badania, a na tym się głównie opieramy, pokazują, że firmy, gdzie zarządzanie jest dobre, które nastawiają się na szkolenia, na edukację swoich pracowników i ludzi, którzy zarządzają firmą, osiągają lepsze wyniki niż te firmy, które nie zwracają na to uwagi – podkreśla szefowa PARP.

    Jednym z działań, jakie podejmuje PARP jest projekt systemowy "Planowanie strategiczne dla MMSP", który ma na celu promowanie idei planowania strategicznego wśród właścicieli i kadry zarządzającej z mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

    Przeszkolonych już zostało prawie 700 osób. Wolnych jest jeszcze ponad 500 miejsc. Chętni mogą zgłaszać się przez stronę www.planowaniestrategiczne.pl.

    Więcej na temat
    Gospodarka Olgierd Dziekoński (Kancelaria Prezydenta RP): przedsiębiorcy nie korzystają z ułatwień, bo nie wiedzą o ich istnieniu Wszystkie newsy
    2012-09-28 | 06:40

    Olgierd Dziekoński (Kancelaria Prezydenta RP): przedsiębiorcy nie korzystają z ułatwień, bo nie wiedzą o ich istnieniu

    Wzmacnianie innowacyjności i konkurencyjności małych i średnich firm nie musi pociągać za sobą kolejnych zmian w prawie. Część pomysłów i postulatów już
    Firma PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma
    2012-09-27 | 06:55

    PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma

     – W sytuacji niepewności, dużych zawirowań na rynkach światowych i na rynku krajowym, planowanie w firmach jest metodą obrony – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor
    Firma KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu
    2012-09-27 | 06:30

    KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu

    W czasie spowolnienia gospodarczego kołem zamachowym gospodarki są małe i średnie firmy. Zdaniem prezesa Krajowej Izby Gospodarczej łatwiej znoszą one trudną

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.