Newsy

Olgierd Dziekoński (Kancelaria Prezydenta RP): przedsiębiorcy nie korzystają z ułatwień, bo nie wiedzą o ich istnieniu

2012-09-28  |  06:40

Wzmacnianie innowacyjności i konkurencyjności małych i średnich firm nie musi pociągać za sobą kolejnych zmian w prawie. Część pomysłów i postulatów już została wprowadzona w życie, ale nie wszyscy przedsiębiorcy o tym wiedzą. – Tę wiedzę trzeba upowszechniać – uważa Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP. 

 – Potrzebujemy więcej informacji, że możliwości już są, ale również praktycznego analizowania, na ile te mechanizmy są nie do końca działające, skoro nie są powszechne i stosowane przez wszystkich – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Wiele zmieniło wprowadzenie m.in. dwóch pakietów ustaw deregulacyjnych, które zostały podpisane w ubiegłym roku. Łącznie wprowadziły one zmiany w ponad 110 ustawach. Ograniczają one w sposób istotny m.in. bariery administracyjne dla obywateli i przedsiębiorców.

 – W tej chwili jest możliwość rejestrowania firmy przez internet, również zbadania, jak wygląda status założyciela firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym, czy był karany czy nie – mówi podczas Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Olgierd Dziekoński.

Chodzi o system Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, który działa od lipca 2011 roku. Pozwala on np. założyć, zawiesić lub zamknąć działalność gospodarczą za pośrednictwem strony WWW (tzw. zero okienka). Dodatkowo rejestr ten umożliwia weryfikację danych innych firm, działających na rynku.

W przygotowaniu jest  III pakiet ustaw deregulacyjnych, który pozwoli na dalsze uproszczenie formalności, a dotyczący m.in. sposobu rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami.

 – Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że zmiany mają miejsce. Mówimy o potrzebie wprowadzenia księgowości kasowej w obliczaniu VAT- u. W tej chwili to już jest istnieje. Firmy mające obrót do 5 milionów euro mogą z tego korzystać. Pytanie, dlaczego tylko 10 tysięcy z tego korzysta – pyta.

Sposób rozliczenia VAT-u na zasadzie systemu kasowego zakłada, że podatek odprowadzany jest przez przedsiębiorcę, gdy ten rozliczy się z kontrahentem; a nie w momencie wystawienia faktury, niezależnie od tego czy towar został dostarczony, a usługa wyświadczona.

Rozwojowi konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, jak zauważa Dziekoński, sprzyja także opracowanie regionalnych strategiach innowacji czy np. tworzenie parków technologicznych.

 – To są wszystko fakty. Te fakty są często znane w małym lokalnym środowisku, a czasami nie są znane w innych miejscach i trzeba tę wiedzę upowszechniać – podkreśla.

Pytany o dalsze działania, które powinny jeszcze bardziej wzmacniać innowacyjność w sektorze MSP, odpowiada, że kluczem w tym przypadku będzie współpraca różnych środowisk i instytucji.

 – To znaczy wypracowanie takich mechanizmów współdziałania pomiędzy samorządem terytorialnym, szkołami wyższymi i zorganizowanymi środowiskami przedsiębiorców, które mogą doprowadzić do uruchomienia takich inicjatyw jak klastry, jak nowe kierunków studiów do kształcenia np. na poziomie licencjackim, licencjat małej przedsiębiorczości, czyli szukanie takich instrumentów, które tę współpracę czynią praktycznie efektywną – wyjaśnia prezydencki minister.

Podobnie jak część środowiska biznesowego, widzi potrzebę zmian, jeśli chodzi o wymianę handlową, w tym tę eksportową.

 – Ze strony administracji publicznej dobrze by było, żebyśmy mieli niezbędny zakres trwale aktualizowanej, ciągle dostępnej informacji o procesach, o sytuacjach, o środowisku gospodarczym w poszczególnych krajach i poszczególnych miejscach w Polsce. Jak również przeciwdziałanie czasem monopolizującej działalności dużych podmiotów gospodarczych – mówi.

Więcej na temat
Firma PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma Wszystkie newsy
2012-09-27 | 06:55

PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma

 – W sytuacji niepewności, dużych zawirowań na rynkach światowych i na rynku krajowym, planowanie w firmach jest metodą obrony – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor
Firma KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu
2012-09-27 | 06:30

KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu

W czasie spowolnienia gospodarczego kołem zamachowym gospodarki są małe i średnie firmy. Zdaniem prezesa Krajowej Izby Gospodarczej łatwiej znoszą one trudną
Gospodarka Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą
2012-09-26 | 06:59

Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą

 – Trzeba usprawnić działanie polskich firm, szczególnie poprzez wzmocnienie procesów zarządzania – uważa Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.