Mówi: | Andreas Gietl |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | BASF Polska |
BASF inwestuje w innowacje w branży chemicznej. Koncern rocznie wydaje blisko 2 mld euro na prace badawczo-rozwojowe
Firma aktywnie włącza się w proces tworzenia innowacji w branży chemicznej. Tylko w ubiegłym roku na badania i rozwój przeznaczyła blisko 2 mld euro. Nad innowacjami pracuje globalnie ponad 10 tys. osób. Koncern stawia na rozwiązania, które wspierają efektywne i zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych w procesie produkcyjnym. W tym roku BASF obchodzi 150. rocznicę swojego istnienia.
– Dla BASF chemia jest elementem zrównoważonego rozwoju w przyszłości, a innowacje są w tym zakresie kluczowe. Uważamy, że tylko dzięki nim będziemy w stanie sprostać wyzwaniom jutra w zakresie efektywności energetycznej czy zapewnienia odpowiedniej ilości żywności. Jest wiele obszarów potencjalnego rozwoju, które pomogą sprostać tym wyzwaniom, a do tego właśnie niezbędne są innowacje – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andreas Gietl, dyrektor zarządzający BASF Polska.
Firma z roku na rok zwiększa wydatki na badania i rozwój. W ubiegłym roku przeznaczyła na ten cel ok. 2 mld euro. Dla porównania w 2012 roku było to 1,6 mld, a w 2005 – 0,8 mld euro. Ponad 10 tys. osób pracuje nad innowacjami. Przekłada się to na liczbę zgłoszonych patentów. W 2011 roku było ich ok. 1 tys., w 2013 – ponad 1,3 tys. Tym samym koncern zajmuje pierwsze miejsce w Patent Asset Index jako najbardziej innowacyjna firma w branży chemicznej na świecie. Przy wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań koncern chce w możliwie najbardziej efektywny sposób korzystać z zasobów naturalnych, przy jednocześnie jak najmniejszym wpływie na środowisko naturalne.
W tym roku BASF obchodzi 150. rocznicę powstania.
– Świętujemy ją na wiele sposobów. W Polsce mamy Creator Space Online, czyli platformę służącą do rozwiązywania najtrudniejszych wyzwań. Za pośrednictwem platformy ludzie mogą się dzielić swoimi pomysłami na innowacyjne rozwiązania dotyczące tego, jak sprostać wyzwaniom przyszłości. Świętujemy także z naszymi partnerami, m.in. z uniwersytetami w Warszawie i Wrocławiu, a także z naszymi pracownikami. Ważne jest dla nas to, by nie patrzeć tylko w przeszłość, lecz przede wszystkim w przyszłość – podkreśla Andreas Gietl.
Tematem przewodnim obchodów jubileuszowych w Polsce jest inteligentna energia. Światowe zapotrzebowanie na energię rośnie z dnia na dzień. Szacuje się, że do 2050 roku ludzie będą zużywać nawet trzy razy więcej energii niż obecnie. Właśnie dlatego firma wprowadza rozwiązania, które wspierają optymalizację procesów produkcyjnych. Przykładem może być tworzywo Neopor wykorzystywane w produkcji płyt izolacyjnych, które gwarantują nawet o 20 proc. większą wydajność w porównaniu z tradycyjnymi styropianami i tym samym pozwalają na zmniejszenie kosztów ogrzewania budynków. Ultralekkie komponenty wytwarzane z tworzywa sztucznego BASF Ultramid zastępują natomiast metalowe części samochodu, dzięki czemu zmniejszają jego ciężar i minimalizują zużycie energii.
150. rocznica to również okazja do podsumowania osiągnięć i zaangażowania społecznego firmy w kraju. Na lokalizację jubileuszu w Polsce został wybrany Wrocław. W położonej niedaleko Środzie Śląskiej funkcjonuje największy zakład produkcji katalizatorów BASF w Europie. 19 listopada we Wrocławskim Centrum Badań EIT+ podczas uroczystości rocznicowych wzięli udział m.in. przedstawiciele Uniwersytetu Wrocławskiego i Politechniki Wrocławskiej – partnerów BASF Polska. Dwie studentki z tych uczelni – Adrianna Cytryniak i Justyna Mielnik – zostały natomiast wybrane ambasadorkami profilu edukacyjnego chemiatomy na Facebooku, który od kilku lat prowadzi firma.
– Jestem pod dużym wrażeniem rozwoju BASF Polska w ostatnich kilku latach. Zespół jest bardzo profesjonalny i z przyjemnością będę z nim pracował przez najbliższe lata – zaznacza Andreas Gietl, który stanowisko dyrektora zarządzającego BASF Polska objął w sierpniu.
Obroty grupy w Polsce przekroczyły 770 mln euro, zatrudnionych jest tu ponad 600 osób. BASF wspólnie z Uniwersytetem Warszawskim i Uniwersytetem Wrocławskim oraz Politechniką Warszawską i Politechniką Wrocławską połączyli siły na rzecz promocji chemii w Polsce. Od 2010 roku BASF jest też partnerem laboratorium chemicznego dla dzieci i młodzieży w Centrum Nauki Kopernik. We wrześniu laboratorium chemiczne dla dzieci i młodzieży zostało też otwarte w Humanitarium Wrocławskiego Centrum Badań EIT+.
Czytaj także
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).
Handel
Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.