Newsy

BASF inwestuje w innowacje w branży chemicznej. Koncern rocznie wydaje blisko 2 mld euro na prace badawczo-rozwojowe

2015-12-16  |  06:45

Firma aktywnie włącza się w proces tworzenia innowacji w branży chemicznej. Tylko w ubiegłym roku na badania i rozwój przeznaczyła blisko 2 mld euro. Nad innowacjami pracuje globalnie ponad 10 tys. osób. Koncern stawia na rozwiązania, które wspierają efektywne i zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych w procesie produkcyjnym. W tym roku BASF obchodzi 150. rocznicę swojego istnienia. 

Dla BASF chemia jest elementem zrównoważonego rozwoju w przyszłości, a innowacje są w tym zakresie kluczowe. Uważamy, że tylko dzięki nim będziemy w stanie sprostać wyzwaniom jutra w zakresie efektywności energetycznej czy zapewnienia odpowiedniej ilości żywności. Jest wiele obszarów potencjalnego rozwoju, które pomogą sprostać tym wyzwaniom, a do tego właśnie niezbędne są innowacje – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andreas Gietl, dyrektor zarządzający BASF Polska.

Firma z roku na rok zwiększa wydatki na badania i rozwój. W ubiegłym roku przeznaczyła na ten cel ok. 2 mld euro. Dla porównania w 2012 roku było to 1,6 mld, a w 2005 – 0,8 mld euro. Ponad 10 tys. osób pracuje nad innowacjami. Przekłada się to na liczbę zgłoszonych patentów. W 2011 roku było ich ok. 1 tys., w 2013 – ponad 1,3 tys. Tym samym koncern zajmuje pierwsze miejsce w Patent Asset Index jako najbardziej innowacyjna firma w branży chemicznej na świecie. Przy wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań koncern chce w możliwie najbardziej efektywny sposób korzystać z zasobów naturalnych, przy jednocześnie jak najmniejszym wpływie na środowisko naturalne.

W tym roku BASF obchodzi 150. rocznicę powstania.

Świętujemy ją na wiele sposobów. W Polsce mamy Creator Space Online, czyli platformę służącą do rozwiązywania najtrudniejszych wyzwań. Za pośrednictwem platformy ludzie mogą się dzielić swoimi pomysłami na innowacyjne rozwiązania dotyczące tego, jak sprostać wyzwaniom przyszłości. Świętujemy także z naszymi partnerami, m.in. z uniwersytetami w Warszawie i Wrocławiu, a także z naszymi pracownikami. Ważne jest dla nas to, by nie patrzeć tylko w przeszłość, lecz przede wszystkim w przyszłość – podkreśla Andreas Gietl.

Tematem przewodnim obchodów jubileuszowych w Polsce jest inteligentna energia. Światowe zapotrzebowanie na energię rośnie z dnia na dzień. Szacuje się, że do 2050 roku ludzie będą zużywać nawet trzy razy więcej energii niż obecnie. Właśnie dlatego firma wprowadza rozwiązania, które wspierają optymalizację procesów produkcyjnych. Przykładem może być tworzywo Neopor wykorzystywane w produkcji płyt izolacyjnych, które gwarantują nawet o 20 proc. większą wydajność w porównaniu z tradycyjnymi styropianami i tym samym pozwalają na zmniejszenie kosztów ogrzewania budynków. Ultralekkie komponenty wytwarzane z tworzywa sztucznego BASF Ultramid zastępują natomiast metalowe części samochodu, dzięki czemu zmniejszają jego ciężar i minimalizują zużycie energii.

150. rocznica to również okazja do podsumowania osiągnięć i zaangażowania społecznego firmy w kraju. Na lokalizację jubileuszu w Polsce został wybrany Wrocław. W położonej niedaleko Środzie Śląskiej funkcjonuje największy zakład produkcji katalizatorów BASF w Europie. 19 listopada we Wrocławskim Centrum Badań EIT+ podczas uroczystości rocznicowych wzięli udział m.in. przedstawiciele Uniwersytetu Wrocławskiego i Politechniki Wrocławskiej – partnerów BASF Polska. Dwie studentki z tych uczelni – Adrianna Cytryniak i Justyna Mielnik – zostały natomiast wybrane ambasadorkami profilu edukacyjnego chemiatomy na Facebooku, który od kilku lat prowadzi firma.

Jestem pod dużym wrażeniem rozwoju BASF Polska w ostatnich kilku latach. Zespół jest bardzo profesjonalny i z przyjemnością będę z nim pracował przez najbliższe lata – zaznacza Andreas Gietl, który stanowisko dyrektora zarządzającego BASF Polska objął w sierpniu.

Obroty grupy w Polsce przekroczyły 770 mln euro, zatrudnionych jest tu ponad 600 osób. BASF wspólnie z Uniwersytetem Warszawskim i Uniwersytetem Wrocławskim oraz Politechniką Warszawską i Politechniką Wrocławską połączyli siły na rzecz promocji chemii w Polsce. Od 2010 roku BASF jest też partnerem laboratorium chemicznego dla dzieci i młodzieży w Centrum Nauki Kopernik. We wrześniu laboratorium chemiczne dla dzieci i młodzieży zostało też otwarte w Humanitarium Wrocławskiego Centrum Badań EIT+.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.