Mówi: | Mariusz Andrzejczak |
Funkcja: | Wiceprezes Zarządu ds. Rozwoju |
Firma: | Bumar S.A. |
Bumar chce wejść w technologie kosmiczne i… na rynek medyczny
Szukając nowych rynków, Bumar pracuje nad produkcją pojazdów bezzałogowych, myśli też o technologiach kosmicznych. Obiecujące wydają się również badania nad bezinwazyjnym sposobem mierzenia poziomu cukru we krwi człowieka, który może mieć zastosowanie u diabetyków. Wszystkie projekty są dofinansowane przez Skarb Państwa kwotą 384 mln zł.
Te największe pieniądze, jakie do tej pory otrzymała Grupa, zostaną przeznaczone na innowacyjne projekty.
– Jednym z ciekawszych produktów, którym możemy się pochwalić, jest nowoczesny system pozwalający na to, żeby w sposób bezinwazyjny mierzyć poziom cukru we krwi człowieka – mówi Mariusz Andrzejczak, wiceprezes Bumaru. – To system, który jest innowacyjny na skalę światową.
Poziom cukru pozwala stwierdzić, czy dany człowiek jest w stresie, czy nie, co sprawia, że ten sposób mierzenia ma zastosowanie wojskowe. Ale może również być stosowany przez chorych na cukrzycę, zwłaszcza, że jest mało uciążliwy w użyciu.
– Wszystkie firmy zbrojeniowe poszukują rynków cywilnych, nowych szans eksportowych – tłumaczy Mariusz Andrzejczak. – Myślimy o stosowaniu technologii bezzałogowców, czyli robotycznych, a także o tym, żeby wejść w technologie kosmiczne.
Zwłaszcza w tych ostatnich Bumar widzi dla siebie możliwości rozwoju.
– Technologie kosmiczne są tymi, które uznajemy za przyszłościowe, ale nie jako wykonawcy np. satelitów, bo to wydawałoby się jeszcze zbyt abstrakcyjne – informuje wiceprezes.
Bumar mógłby produkować komponenty, czyli np. precyzyjne kamery umieszczane na satelicie lub części do radarów pozwalające na uzyskanie zdjęć satelitarnych i programów do ich obróbki.
– Te części byłyby sprzedawane albo naszym europejskim partnerom, którzy pracują w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej albo Amerykanom, czyli głównie do NASA – wyjaśnia Mariusz Andrzejczak.
Innymi projektami rozwijanymi dzięki wsparciu ze Skarbu Państwa jest Tarcza Polski, czyli system obrony przeciwrakietowej i przeciwlotniczej oraz Żołnierz Przyszłości – indywidualne wyposażenie żołnierza.
– Kolejny ciekawy projekt finansowany w ramach tych środków dotyczy nowej modułowej broni strzeleckiej. Jest innowacyjny na skalę światową, na wszystkich targach, na których pokazujemy prototyp, wszystkie przedsiębiorstwa z branży zbrojeniowej nas o to pytają. Jest to projekt, który wykonany jest w nowych technologiach, z nowych materiałów – mówi Mariusz Andrzejczak.
Bumar zamierza też rozwijać nowe systemy radarowe, m.in. moduły do zarządzania polem walki. Jest to system IT pozwalający na informowanie o tym, gdzie znajduje się dany żołnierz i na przekazywanie informacji na temat stanu jego zdrowia.
Czytaj także
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.