Mówi: | Krzysztof Krystowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Bumar S.A. |
Bumar jeszcze raz przejrzy projekty, które dostaną pieniądze ze Skarbu Państwa
384 mln zł - taką kwotą w ubiegłym roku Skarb Państwa dokapitalizował państwowy Bumar. Pieniądze będą przeznaczone na projekty rozwojowe i innowacje. Prezes Grupy, Krzysztof Krystowski zastrzega jednak, że nie wszystkie produkty będą w ten sposób udoskonalane. - Musimy jeszcze raz podejść do planowania tych wydatków - mówi Krystowski.
Jak zapewniają przedstawiciele Bumaru, to największe pieniądze, jakie Grupa dostała na działalność innowacyjną od początku swojego istnienia.
- Nasz właściciel po prostu doszedł do wniosku, że potrzebujemy mieć większy kapitał. Oczekuje od nas, żebyśmy inwestowali w innowacje i to jest bardzo ważny cel rozwoju grupy Bumar - mówi Krzysztof Krystowski, nowy prezes Bumaru.
384 mln zł są Grupie niezbędne, by liczyć się na rynku krajowym i zawalczyć o kontrakty międzynarodowe. Wciąż jednak nie ma konkretnego planu, na co pieniądze powinny być przeznaczone tak, by jak najlepiej je wykorzystać.
- To nie jest tak, że powinniśmy jednocześnie te pieniądze kierować do każdego pojedynczego produktu tak, żeby był nieco bardziej nowoczesny. Jeżeli pójdziemy tą drogą, która jest moim zdaniem bardzo niebezpieczna, to będziemy mieli minimalną poprawę sytuacji konkurencyjno-produktowej w każdym małym produkcie. A w ten sposób nie osiągniemy istotnej przewagi konkurencyjnej strategicznej - uważa Krzysztof Krystowski.
Dlatego, zdaniem prezesa Grupy, wkrótce powinna zapaść decyzja, które projekty zostaną sfinansowane z kwoty dokapitalizowania.
- Musimy zdecydować się, które z naszych produktów są najważniejsze, które z naszych produktów mają największe szanse na to, żeby podbijać nie tylko rynek krajowy, ale także rynki zagraniczne. I tam skoncentrujemy te środki. Tylko pod takim warunkiem, te pieniądze nie będą zbyt małe, żeby zrobić coś pożytecznego - twierdzi Krystowski.
Decyzja w tej sprawie powinna zapaść wewnątrz Grupy. Krzysztof Krystowski zapewnia, że wydatki z kwoty dokapitalizowania zostały częściowo uzgodnione z Ministerstwem Skarbu Państwa.
- Jednocześnie jest tutaj elastyczność, otwarcie naszego właściciela na to, abyśmy w sposób bardziej strategiczny wydawali te pieniądze, ale teraz po naszej stronie jest analiza. Musimy przyjrzeć się temu i jeszcze raz podejść do planowania tych wydatków - dodaje prezes Bumaru.
Bumar jest czołowym polskim dostawcą i eksporterem uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Ma klientów w 40 krajach w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Południowej.
Grupę Bumar tworzy 20 spółek polskiego przemysłu obronnego o specjalizacji radarowej, rakietowej i amunicyjnej, wozów bojowych oraz indywidualnego wyposażenia żołnierza. Podmiotem dominującym w Grupie jest Bumar Sp. z o.o.
Czytaj także
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.