Newsy

KGHM wykorzysta kwas siarkowy z Polski na złożach w Chile

2012-07-12  |  06:55
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź
  • MP4

    Czysty kwas siarkowy, powstający jako produkt uboczny przy produkcji miedzi w Polsce może mieć zastosowanie na złożach w Chile. Do tej pory KGHM płacił firmom za jego utylizację. Dzięki projektom KGHM International wykorzystany zostanie on do najnowszej technologii pozyskiwania miedzi.

    KGHM Polska Miedź jest jednym z największych światowych producentów kwasu siarkowego. Roczna produkcja przekracza 450 tys. ton, z czego część kwasu czystego, będącego produktem handlowym oraz zanieczyszczonego, który jest odpadem.

    Warto dodać, że jeszcze niedawno kwas siarkowy był dla koncernu problemem. Jak podkreśla prezes KGHM Herbert Wirth, spółka musiała dokładać do utylizacji każdej tony kwasu siarkowego.

     – Myśmy to sprzedawali podmiotom, które za to dostawały środki finansowe, ale dzięki rozwojowi przemysłu w tej chwili jest coraz większy popyt na czysty kwas siarkowy i ceny za jedną tonę też są już w miarę przyzwoite – przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Herbert Wirth.

    Kwas jest wykorzystywany m.in. do produkcji nawozów sztucznych czy w procesach wzbogacania rud miedzi.

    Dzięki ciągłym poszukiwaniom nowatorskich rozwiązań, koncern znalazł sposób, jak używać kwasu siarkowego do produkcji miedzi katodowej. Będzie on wykorzystywany w nowej technologii pozyskiwania miedzi: solvent extraction and electrowinning (SX-EW).

     – To jest nic innego, jak rozpuszczanie rudy miedzi. Następnie tę rozpuszczoną ciecz poddaje się elektrolizie, czyli przepływowi prądu i od razu na katodzie pojawia się miedź. Do tego procesu potrzebny jest kwas siarkowy – opisuje Herbert Wirth.

    Zwiększeniu produkcji miedzi nową metodą posłużył zakup złoża siarki w Chile.

     – To jest jeden z naturalnych efektów synergii z jednym z aktywów, które nabyliśmy. Chodzi o złoże Franke w północnej części Chile. Ta inwestycja ma duży potencjał, bo obok znajduje się złoże China, które właśnie szczegółowo sprawdzamy pod kątem zasobności w rudy – informuje prezes. – To jest wszystko miedź, tylko w innej formie, tlenkowej, a nie siarczkowej, a to się idealnie nadaje do tego typu technologii.

    Jak podkreśla Herbert Wirth, nowa metoda będzie stosowana tylko na złożach KGHM International.

     – W Polsce jej nie wykorzystujemy, bo my mamy siarczki, a siarczki to jest najefektywniejsza technologia pozyskiwania miedzi – wyjaśnia prezes koncernu.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

    Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

    Przemysł

    W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

    Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

    Handel

    D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

    Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.