Newsy

Niskie ceny stali doskwierają jej producentom. ArcelorMittal: Europa nadal tkwi w kryzysie

2013-09-16  |  06:10
Mówi:Surojit Ghosh
Funkcja:członek Zarządu
Firma:ArcelorMittal Poland
  • MP4
  • Mimo ostatnich podwyżek cen stali, sytuacja na rynku wciąż jest trudna. ArcelorMittal, największy jej producent na świecie, ocenia, że Europa nadal tkwi pod tym względem w kryzysie i nie widać fundamentalnych zmian wskazujących na poprawę sytuacji.

     – Od kilku miesięcy odczuwamy presję cenową. Jeśli porównamy pierwszych siedem miesięcy roku, to stawki są o około 10 proc. niższe niż były w tym samym okresie ubiegłego roku. Ostatnio obserwujemy pewną poprawę sytuacji, jeśli chodzi o ceny stali, ale ona jest związana raczej z cyklicznością niż z jakąś fundamentalną zmianą. Chodzi o cykl związany z gromadzeniem i wyprzedażą zapasów w przemyśle stalowym. I to jest powód obecnej zmiany na lepsze – mówi Surojit Ghosh, członek zarządu ArcelorMittal Poland.

    Potwierdzają to dane analityków brytyjskiej firmy MEPS International, z których wynika, że średnia wartość transakcji w Europie osiągnęła poziom najniższy od 40 miesięcy. Eksperci prognozują jednak podwyżki cen, m.in. dlatego, że jesienne miesiące oznaczają zazwyczaj ograniczenie produkcji stali.

     – Także ceny żelaza, węgla i złomu, które są bardzo ważnymi komponentami kosztów w produkcji stali, gwałtownie poszły w górę. Producenci muszą podnieść ceny stali, by zapewnić sobie choćby minimalne zyski. Dlatego większość graczy na rynku stali zdecydowała się na podniesienie cen – tłumaczy Surojit Ghosh.

    Dodaje, że sytuacja na rynku jest nadal trudna, a producenci liczą na stabilne warunki produkcji.

     – W Europie nie widać jeszcze trwałego odbicia, w przeciwieństwie do USA. Jeśli popatrzymy na produkcję stali, to jesteśmy wciąż o 30 proc. niżej niż byliśmy w 2007 roku, a więc wciąż tkwimy w kryzysie. Nie chcę narzekać na kryzys, ale taka jest rzeczywistość. Musimy się do niej dostosować, poczynić pewne kroki, które są w tej chwili możliwe. Widzimy, że popyt utrwalił się na stabilnym poziomie. Jeśli wszystko dalej będzie szło dobrze i nie będziemy mieli znowu dołka, to jest szansa, że popyt się na tym poziomie utrzyma, a nawet powoli zacznie się poprawiać. Ale to wymaga czasu – podsumowuje przedstawiciel ArcelorMittal Poland.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

    Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

    Przemysł

    W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

    Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

    Handel

    D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

    Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.