Mówi: | Surojit Ghosh |
Funkcja: | członek Zarządu |
Firma: | ArcelorMittal Poland |
Niskie ceny stali doskwierają jej producentom. ArcelorMittal: Europa nadal tkwi w kryzysie
Mimo ostatnich podwyżek cen stali, sytuacja na rynku wciąż jest trudna. ArcelorMittal, największy jej producent na świecie, ocenia, że Europa nadal tkwi pod tym względem w kryzysie i nie widać fundamentalnych zmian wskazujących na poprawę sytuacji.
– Od kilku miesięcy odczuwamy presję cenową. Jeśli porównamy pierwszych siedem miesięcy roku, to stawki są o około 10 proc. niższe niż były w tym samym okresie ubiegłego roku. Ostatnio obserwujemy pewną poprawę sytuacji, jeśli chodzi o ceny stali, ale ona jest związana raczej z cyklicznością niż z jakąś fundamentalną zmianą. Chodzi o cykl związany z gromadzeniem i wyprzedażą zapasów w przemyśle stalowym. I to jest powód obecnej zmiany na lepsze – mówi Surojit Ghosh, członek zarządu ArcelorMittal Poland.
Potwierdzają to dane analityków brytyjskiej firmy MEPS International, z których wynika, że średnia wartość transakcji w Europie osiągnęła poziom najniższy od 40 miesięcy. Eksperci prognozują jednak podwyżki cen, m.in. dlatego, że jesienne miesiące oznaczają zazwyczaj ograniczenie produkcji stali.
– Także ceny żelaza, węgla i złomu, które są bardzo ważnymi komponentami kosztów w produkcji stali, gwałtownie poszły w górę. Producenci muszą podnieść ceny stali, by zapewnić sobie choćby minimalne zyski. Dlatego większość graczy na rynku stali zdecydowała się na podniesienie cen – tłumaczy Surojit Ghosh.
Dodaje, że sytuacja na rynku jest nadal trudna, a producenci liczą na stabilne warunki produkcji.
– W Europie nie widać jeszcze trwałego odbicia, w przeciwieństwie do USA. Jeśli popatrzymy na produkcję stali, to jesteśmy wciąż o 30 proc. niżej niż byliśmy w 2007 roku, a więc wciąż tkwimy w kryzysie. Nie chcę narzekać na kryzys, ale taka jest rzeczywistość. Musimy się do niej dostosować, poczynić pewne kroki, które są w tej chwili możliwe. Widzimy, że popyt utrwalił się na stabilnym poziomie. Jeśli wszystko dalej będzie szło dobrze i nie będziemy mieli znowu dołka, to jest szansa, że popyt się na tym poziomie utrzyma, a nawet powoli zacznie się poprawiać. Ale to wymaga czasu – podsumowuje przedstawiciel ArcelorMittal Poland.
Czytaj także
- 2025-05-12: Parlament Europejski zdecydował ws. zasad handlu stalą z Ukrainą. Przedłużono liberalizację o kolejne trzy lata
- 2025-05-22: Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2018-09-17: Trwa dobra passa w przemyśle metalowym. Ubiegłoroczny rekord może zostać pobity
- 2018-08-24: Dobra koniunktura napędza rynek stali. Problemem mogą być rosnące ceny energii
- 2018-03-09: Trump wprowadził cła na stal i aluminium. Na wojnie cenowej ucierpi światowa gospodarka
- 2016-01-20: P. Nawrocki (DM Vestor): Większe zaangażowanie OT Logistics w inwestycję portu w chorwackim Luka Rijeka miałoby uzasadnienie finansowe
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.