Newsy

Niskie ceny stali doskwierają jej producentom. ArcelorMittal: Europa nadal tkwi w kryzysie

2013-09-16  |  06:10
Mówi:Surojit Ghosh
Funkcja:członek Zarządu
Firma:ArcelorMittal Poland
  • MP4
  • Mimo ostatnich podwyżek cen stali, sytuacja na rynku wciąż jest trudna. ArcelorMittal, największy jej producent na świecie, ocenia, że Europa nadal tkwi pod tym względem w kryzysie i nie widać fundamentalnych zmian wskazujących na poprawę sytuacji.

     – Od kilku miesięcy odczuwamy presję cenową. Jeśli porównamy pierwszych siedem miesięcy roku, to stawki są o około 10 proc. niższe niż były w tym samym okresie ubiegłego roku. Ostatnio obserwujemy pewną poprawę sytuacji, jeśli chodzi o ceny stali, ale ona jest związana raczej z cyklicznością niż z jakąś fundamentalną zmianą. Chodzi o cykl związany z gromadzeniem i wyprzedażą zapasów w przemyśle stalowym. I to jest powód obecnej zmiany na lepsze – mówi Surojit Ghosh, członek zarządu ArcelorMittal Poland.

    Potwierdzają to dane analityków brytyjskiej firmy MEPS International, z których wynika, że średnia wartość transakcji w Europie osiągnęła poziom najniższy od 40 miesięcy. Eksperci prognozują jednak podwyżki cen, m.in. dlatego, że jesienne miesiące oznaczają zazwyczaj ograniczenie produkcji stali.

     – Także ceny żelaza, węgla i złomu, które są bardzo ważnymi komponentami kosztów w produkcji stali, gwałtownie poszły w górę. Producenci muszą podnieść ceny stali, by zapewnić sobie choćby minimalne zyski. Dlatego większość graczy na rynku stali zdecydowała się na podniesienie cen – tłumaczy Surojit Ghosh.

    Dodaje, że sytuacja na rynku jest nadal trudna, a producenci liczą na stabilne warunki produkcji.

     – W Europie nie widać jeszcze trwałego odbicia, w przeciwieństwie do USA. Jeśli popatrzymy na produkcję stali, to jesteśmy wciąż o 30 proc. niżej niż byliśmy w 2007 roku, a więc wciąż tkwimy w kryzysie. Nie chcę narzekać na kryzys, ale taka jest rzeczywistość. Musimy się do niej dostosować, poczynić pewne kroki, które są w tej chwili możliwe. Widzimy, że popyt utrwalił się na stabilnym poziomie. Jeśli wszystko dalej będzie szło dobrze i nie będziemy mieli znowu dołka, to jest szansa, że popyt się na tym poziomie utrzyma, a nawet powoli zacznie się poprawiać. Ale to wymaga czasu – podsumowuje przedstawiciel ArcelorMittal Poland.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Polityka

    Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

    Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.