Mówi: | Lorenzo Fiorani |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Indesit Company w Polsce |
Polska europejskim liderem w produkcji sprzętu AGD. Większość trafia na eksport
Choć rośnie sprzedaż sprzętu AGD w Polsce, to produkowane w kraju sprzęty w większości trafiają na eksport. Jak podkreślają przedstawiciele Indesitu, polska produkcja jest doceniana na zagranicznych rynkach. Włoska firma, która w Łodzi i Radomsku produkuje łącznie ok. 4 milionów urządzeń rocznie, sprzedaje je w całej Europie i Rosji.
‒ Kilka lat temu to Włochy były krajem, który produkował najwięcej AGD. Obecnie to Polska i Turcja. W Europie Polska jest pierwszym rynkiem, a europejscy konsumenci doceniają polską produkcję. Stoi ona na wysokim poziomie jakości i innowacji – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Lorenzo Fiorani, dyrektor zarządzający Indesit Company w Polsce.
Jak wynika z danych CECED Polska Związku Producentów AGD, w Polsce znajduje się 27 fabryk sprzętu z tego segmentu. Sześć z nich należy do włoskiego Indesitu, który pierwszy zakład w Polsce uruchomił w 1999 r. Produkcja w 2013 r. wyniosła ok. 22 mln sztuk, z czego najwięcej (ponad 5 mln) stanowią pralki. Indesit ma ok. 18 proc. udziału w produkcji.
Eksport produkcji AGD w 2013 r. miał wartość ponad 14 mld zł.
‒ Około 80–85 procent naszej produkcji jest przeznaczane na eksport, nie tylko do Europy, lecz także poza nią – podkreśla Fiorani. ‒ Najważniejsze dla nas rynki zbytu to kraje, w których mamy duży rynek, gdzie jesteśmy liderem. Są to Włochy, Wielka Brytania, Rosja i Portugalia.
Dodaje jednak, że polskie produkty, doceniane zresztą przez zagranicznych konsumentów, można kupić na całym obszarze tzw. większej Europy, czyli od Portugalii po wschodni skraj Rosji.
Pozycja Indesitu wśród firm sprzedających AGD jest słabsza niż w produkcji, bo dwie marki spółki (Indesit i Hotpoint) mają łącznie udział ok. 10-proc., co daje firmie dopiero szóstą pozycję na rynku. Liderem pod względem liczby sprzedanych urządzeń jest Amica, a pod względem wartości przodują Bosch i Siemens – wymienia Fiorani.
Szczególne miejsce w produkcji Indesitu w Polsce mają zmywarki. Ich linia produkcyjna działa od listopada 2008 r. w Radomsku. Fiorani podkreśla, że koncern zdecydował się skupić na produkcji tego typu urządzeń w Polsce. W grudniu 2012 r. ruszyła także nowoczesna linia produkcyjna okapów kuchennych w Łodzi.
‒ Jest to nowa inwestycja i niemal całą produkcję eksportujemy na europejskie i pozaeuropejskie rynki. Mamy bardzo nowoczesną fabrykę pralek: ładowanych od przodu, dużych i małych, standardowych i tzw. slim – wylicza Fiorani.
Jak wynika z danych CECED, zmywarki są drugim typem urządzeń AGD pod względem wielkości produkcji w Polsce. W 2013 r. wyprodukowano ich ok. 3,5 mln sztuk. Na trzecim miejscu znajdują się piekarniki zabudowane (niecałe 3 mln sztuk).
Rynek krajowy dla producentów AGD jest mniej ważny niż eksport, ale stopniowo rośnie. CECED przypomina, że do 2008 r. dynamika była dwucyfrowa i choć wzrosty nieco zmalały, cały czas są notowane.
‒ Rynek AGD rośnie. Wzrost ten opiera się na wskaźnikach makroekonomicznych, które pokazują, że polska gospodarka jest w coraz lepszej kondycji – podkreśla dyrektor zarządzający Indesit Company w Polsce.
Czytaj także
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.