Newsy

Polska liderem produkcji pianki poliuretanowej w Europie. Producentom sprzyja dynamiczny rozwój rynku meblarskiego

2016-08-23  |  06:35

Nasz kraj systematycznie umacnia pozycję na międzynarodowym rynku meblarskim. Otwiera to możliwości wzrostu nie tylko producentom mebli, lecz także ich kooperantom, takim jak producenci pianki poliuretanowej. Na fali mody na polskie meble awansowali oni na pozycję numer jeden w branży piankowej w Europie. W efekcie gracze tacy jak Grupa Organika mogą się cieszyć świetnymi wynikami i optymistycznie patrzeć w przyszłość.  

Jeszcze kilka lat temu Polska była numerem trzy lub cztery w Europie wśród producentów pianek dla meblarstwa. Podczas ostatniego spotkania branżowego okazało się, że w tej chwili Polska jest największym w Europie producentem pianek, co znaczy, że jest również największym w Europie producentem materacy, mebli tapicerowanych i nie tylko – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz Kwieciński, prezes zarządu spółki Organika.

Polska jest szóstym producentem mebli na świecie. Wysoko jest też wśród eksporterów. W ubiegłym roku wartość eksportu sięgnęła ok. 9 mld euro, czyli o ok. 400 mln euro więcej niż rok wcześniej. Aż 90 proc. produkcji trafia za granicę, przede wszystkim do krajów rozwiniętych. Eksport materacy z Polski wyraźnie przekracza 2 mld zł rocznie. Na świecie ustępujemy tylko Chinom.

 Polska jest beneficjentem kryzysu w zachodniej Europie. Przez lata zbudowała sobie bardzo mocną pozycję – uważa Dariusz Kwieciński. – Mamy w tej chwili zasoby w postaci fabryk, wyszkolonych ludzi, rozwijającej się branży designerskiej mebli oraz inżynierów specjalizujących się w tym obszarze.

Według ostatnich danych GUS w I kwartale 2016 roku wartość polskiego eksportu w ramach kategorii „meble do siedzenia i ewentualnie do spania oraz ich części” przekroczyła 5,7 mld zł, o 15,6 proc. więcej rdr. Z kolei w kategorii „meble i ich części (bez mebli do siedzenia i lekarskich)” w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku łączny eksport sięgnął niemal 3,7 mld zł, o 9,5 proc. więcej rdr.

Jest to świetna podstawa do dalszych wzrostów, które będą się dokonywały w najbliższych latach. Nie spodziewamy się tutaj znaczącej zmiany trendu czy obniżki popytu – ocenia Kwieciński. – Od początku lat 90. polski rynek meblarski rósł dwucyfrowo. Spodziewamy się kontynuacji wzrostu nieco poniżej 10 proc. 

Rynek meblarski odpowiada za 80–90 proc. przychodu Organiki. Jednak pianki poliuretanowe stosuje się na szeroką skalę również w przemyśle motoryzacyjnym (gąbki tapicerskie, sztywne pianki do zderzaków), obuwniczym i tekstylnym, maszynowym i AGD.

 Ceny na rynku pianki podążają za cenami surowców ropopochodnych. Obniżka cen ropy, która się dokonała w ostatnich kilkunastu miesiącach, wpłynęła na nasze koszty, a co za tym idzie – na ceny. Pozwoliła zwiększyć konkurencyjność zarówno nam, jak i naszym klientom. W tej chwili nie widzimy ryzyka drastycznych zmian po stronie kosztowej – mówi prezes Organiki.

Organika skutecznie wykorzystuje korzystną koniunkturę na rynku meblarskim i motoryzacyjnym. Grupa dywersyfikuje produkcję do kolejnych gałęzi przemysłu oraz umacnia w strukturze sprzedaży udział produktów głębiej przetworzonych. Przełożyło się to na znaczny wzrost rentowności biznesu.

 Długofalowa analiza trendów na rynkach przeprowadzona przez naszych dostawców zaowocowała tym, że w najbliższym roku, dwóch latach zostaną otwarte 2–3 globalne fabryki surowców. Świadczy to o tym, że również nasi dostawcy i ich analitycy widzą dalszy systematyczny rozwój produkcji poliuretanów – podsumowuje Kwieciński.

Grupa Malborskie Zakłady Chemiczne Organika prowadzi produkcję nie tylko w Polsce, lecz także w Czechach, Rosji, Bułgarii, na Białorusi oraz w Bośni i Hercegowinie. Swoje wyroby oferuje także w Rumunii i Serbii.

Produkcja tworzyw jest ważnym segmentem przemysłu chemicznego. Jak podaje Organika za Eurostatem, producenci tworzyw zatrudniają łącznie 140 tys. pracowników w Europie, zaś ich przetwórcy aż 1 267 tys.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.