Mówi: | Ola Möllerström, wiceprezes Sigma Connectivity AB Robert Pehrsson, dyrektor rozwoju biznesu, SEB Agnieszka Zielińska, dyrektor zarządzający, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza |
Skandynawskie firmy wyznaczają trendy rozwoju globalnego biznesu. Polskie przedsiębiorstwa także będą z nich korzystać
Identyfikacja kluczowych trendów biznesowych pomaga firmom w rozwoju i kreowaniu przewagi konkurencyjnej zarówno na krajowym, jak i globalnym rynku. Dla polskich firm wzorem może być Skandynawia, która wiedzie prym w innowacyjności, przedsiębiorczości i kreowaniu nowych rozwiązań. W najnowszym raporcie Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) „Nordic Insights – trendy, które kształtują przyszłość biznesu” eksperci wskazują czternaście najważniejszych trendów biznesowych w Skandynawii, które będą w nadchodzących latach kształtować rynek, a także polsko-skandynawską współpracę. Znalazły się wśród nich m.in. te związane ze sztuczną inteligencją, IoT, biotechnologią, digitalizacją medycyny czy technologią blockchain.
– Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach, w wielkim chaosie komunikacyjnym. Wraz z infuture hatalska foresight institute postanowiliśmy pomóc biznesowi w zdefiniowaniu trendów, które wpłyną na przyszłość biznesu i współpracy polsko-skandynawskiej. Skandynawowie są liderami w wielu dziedzinach życia, przodują w cyfryzacji społeczeństwa, w rankingach konkurencyjności i innowacyjności. Chcieliśmy znaleźć punkt wspólny, który mógłby posłużyć do budowania efektywnej współpracy, dlatego przeprowadziliśmy badanie wśród członków Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej. Aż 73 proc. badanych firm potwierdziło, że zdefiniowanie trendów jest kluczowe dla budowania ich konkurencyjności na globalnym rynku – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Zielińska, dyrektor zarządzająca Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej.
Zdaniem ekspertów w kontekście digitalizacji i coraz szybszych przemian społecznych, gospodarczych czy technologicznych biznes musi na bieżąco reagować i adaptować się do zmian. Produkty i usługi są wciąż ulepszane w odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów. By nie pozostawać w tyle, firmy muszą właściwie identyfikować trendy, które będą kształtować przyszłość rynku i właściwie na nie odpowiadać. Dla polskich przedsiębiorstw wzorem może być Skandynawia, która wiedzie prym w innowacyjności, przedsiębiorczości i kreowaniu nowych rozwiązań, wyznaczając kierunek rozwoju dla innych państw.
– Od wielu lat jesteśmy klasyfikowani na czołowych pozycjach. Utrzymanie innowacyjnego charakteru jest łatwiejsze, kiedy wiemy, w czym sprawdzają się nasi sąsiedzi. Wówczas nam samym łatwiej jest podążać tą ścieżką, sukces napędza sukces. Kolejną istotną kwestią jest nasza kultura, która sprzyja wychodzeniu przed szereg i podejmowaniu wspólnych działań. Nie mamy w zwyczaju dusić pomysłów w zarodku. Uważamy, że dzielenie się szalonymi pomysłami jest w porządku, bo czasem szalony pomysł okazuje się świetny i możemy wdrożyć go w życie – mówi Ola Möllerström, wiceprezes Sigma Connectivity AB. – Jedną z cech, która wyróżnia skandynawskie przedsiębiorstwa, jest międzynarodowość. Zbliża się era cyfryzacji i proces ten osiąga wymiar globalny. Szwedzkie przedsiębiorstwa mają charakter globalny już od wielu lat, nie jest to dla nas nic nowego. Traktujemy to raczej jako nowe narzędzie, dzięki któremu możemy przyspieszyć proces globalizacji, a nie jako wyzwanie – dodaje.
Dane przytaczane w najnowszym raporcie SPCC i infuture hatalska foresight institute („Nordic Insights – trendy, które kształtują przyszłość biznesu”) potwierdzają czołową pozycję państw skandynawskich w rankingach dotyczących cyfryzacji czy zrównoważonego rozwoju. W tegorocznym indeksie DESI 2018 (ocena stopnia cyfryzacji państw), publikowanym przez Komisję Europejską, Dania, Szwecja i Finlandia zajmują trzy pierwsze miejsca. Z kolei w Global Innovation Index 2018 Szwecja znalazła się na 3. pozycji, natomiast Dania i Finlandia uplasowały się w pierwszej dziesiątce. W tym roku Szwecja, Dania i Finlandia zajęły również trzy pierwsze miejsca w rankingu Global SDG Index (Indeks Celów Zrównoważonego Rozwoju), a do 2040 roku Dania zamierza całkowicie przestawić się na zrównoważone źródła energii.
Eksperci podkreślają, że identyfikacja kluczowych trendów biznesowych w Skandynawii może pomóc polskim firmom w rozwoju i kreowaniu przewagi konkurencyjnej zarówno na krajowym, jak i globalnym rynku. Mając wiedzę na temat wiodących trendów, firmy mogą się zainspirować i odnaleźć nowe obszary dla skandynawsko-polskiej współpracy biznesowej. W raporcie SPCC „Nordic Insights” najważniejsze kierunki rozwoju biznesu zostały przestawione w czternastu głównych trendach kształtujących jego przyszłość. Podzielono je na trzy grupy tematyczne: gospodarka i technologia, środowisko i zrównoważony rozwój oraz społeczeństwo i praca.
– Wyłoniliśmy czternaście trendów, które są istotne dla rozwoju skandynawsko-polskiej współpracy. Wśród najistotniejszych jest Smarter Living & Working, czyli rozwiązania oparte na internecie rzeczy. Kolejne to to Fossil Fuel Free, czyli rozwój zrównoważonego środowiska, obniżenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, oraz AI for Humanity. Skandynawowie stawiają człowieka w centrum zainteresowania, stąd rozwiązania sztucznej inteligencji mają wspierać ludzi w ich codziennych działaniach. AI for Humanity dotyczy rozwijania obszarów związanych z internetem rzeczy, który może służyć podnoszeniu komfortu życia osób starszych. Stoimy obecnie przed wyzwaniem, jakim jest starzejące się społeczeństwo i tutaj poszukiwanie nowych rozwiązań jest kluczowe. Skandynawowie mają już w tym praktykę – zauważa podkreśla Agnieszka Zielińska, Dyrektor Zarządzająca SPCC.
Fossil Fuel Free – kolejny trend wymieniony w raporcie – opiera się na głównych założeniach strategii zrównoważonego rozwoju. Obejmuje wszystkie te działania, których konsekwencją jest uniezależnienie od paliw kopalnych (ang. fossil fuel). Natomiast trend Smarter Living & Working nawiązuje do inteligentnych rozwiązań IoT (Internet of Things), które pozwalają społeczeństwu funkcjonować efektywniej, oszczędniej i sprawniej. Dotyczy to zarówno elektroniki użytkowej (urządzenia typu smart home), inteligentnych budynków (smart buildings) czy infrastruktury miast (smart city).
– W Skandynawii już w tej chwili pracuje się nad rozwiązaniami sieci 5G i widzimy, że Polska bierze w tym udział. W zeszłym tygodniu została ogłoszona współpraca – stworzenie nowego ekosystemu pomiędzy firmą szwedzką Ericsson, Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną oraz Politechniką Łódzką, której celem jest rozwijanie sieci 5G w Polsce – zauważa Agnieszka Zielińska.
Wśród kluczowych trenów wymienianych w raporcie znalazły się również te związane z biotechnologią, digitalizacją medycyny, technologią blockchain, Gospodarką Obiegu Zamkniętego, wykorzystywaniem wody jako zasobu oraz innowacjami w edukacji. Jednym z ważniejszych dla biznesu jest także trend Deep Impact oparty o współpracy firm i start-upów, które wspólnie starają się reagować na globalne problemy wynikające ze zmian ekonomicznych czy środowiskowych.
– Współpraca ze start-upami przynosi obopólne korzyści, każda ze stron wnosi zupełnie inną wartość. Jako bardziej tradycyjna instytucja bankowa wnosimy wkład w postaci rozległej wiedzy, długofalowych relacji z klientami i przede wszystkim zaufania. Start-upy są z kolei ogromnie doświadczone w obszarze nowych technologii, innowacyjnych modeli współpracy oraz mają możliwość dostarczania konkretnych rozwiązań w obszarach istotnych dla naszych klientów. Przestaliśmy więc postrzegać je przez pryzmat konkurencji i zaczęliśmy być bardziej otwarci na współpracę. Coraz szerzej inwestujemy także w fintechy i start-upy z krajów nordyckich, mając na celu zacieśnienie współpracy i ustanowienie długofalowych relacji – mówi Robert Pehrsson, dyrektor rozwoju biznesu, SEB.
Jak podkreśla ekspert Sigma Connectivity Ola Möllerström, aby odnaleźć się w dzisiejszych realiach, firmy powinny dostrzegać nie wyzwania, lecz możliwości. Kluczowe jest dla nich dzisiaj modyfikowanie swoich modeli biznesowych, wychodzenie poza sztywne schematy i modyfikowanie swojej oferty, dostosowując ją do rynkowych zmian.
– Kiedy pojawia się tak wiele możliwości i przemysł mocno napiera do przodu, trzeba być gotowym na błyskawiczne zmiany. Jedną z najistotniejszych kwestii jest dziś niewątpliwie pozostanie w łączności, pozyskiwanie danych i wypracowanie nowych modeli biznesowych. To z kolei wymusza inny tok myślenia, wyjście poza pewne ramy i modyfikowanie własnej oferty. Prawdopodobnie będziemy musieli opracować nowe usługi, wykraczające poza standardową ofertę – mówi Ola Möllerström, wiceprezes w Sigma Connectivity AB.
Raport Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) „Nordic Insights – trendy kształtujące przyszłość biznesu”, opracowany we współpracy z infuture hatalska foresight institute, został zaprezentowany w trakcie zakończonej właśnie konferencji SPCC w Warszawie, której motywem przewodnim były właśnie te trendy, które będą kształtować przyszłość biznesu i współpracę polsko-skandynawską. Jego pełna wersja dostępna jest na stronie internetowej SPCC.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-21: Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.