Newsy

Wydobycie w LW Bogdanka będzie rosło. Odbiorcy chcą więcej węgla.

2013-05-10  |  06:40
Mówi:Zbigniew Stopa
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Lubelski Węgiel Bogdanka SA
  • MP4
  • Lubelska Bogdanka zamierza systematycznie zwiększać wydobycie. Rośnie zapotrzebowanie na węgiel u producentów energii. Kopalnia rozmawia o dostawach m.in. z Tauronem. Prezes firmy tłumaczy, że nie należy się jednak spodziewać takich wzrostów, jak w roku 2012, kiedy wyniki znacząco wzrosły po uruchomieniu nowych ścian wydobywczych.

    Pierwszy kwartał tego roku pod względem wydobycia i sprzedaży w lubelskiej Bogdance nie odbiega od średniej ubiegłorocznej. Jak zapewnia prezes spółki, wszystko idzie zgodnie z przyjętym wcześniej harmonogramem, według którego kopalnia powinna wydobyć w tym roku od 8,6 do 9 mln ton surowca. Wiadomo natomiast, że wyniki kwartalne będą się różniły od ubiegłorocznych.

     – Jest to związane z ilością ścian pracujących w poszczególnych kwartałach, na szyby w Stefanowie i w Bogdance – tłumaczy Zbigniew Stopa, prezes LW Bogdanka.

    Chodzi szczególnie o porównanie I kwartału tego roku do tego samego okresu w 2012 r. Przed rokiem zarówno wydobycie, jak i sprzedaż węgla były nawet wyższe od zakładanych. Wiązało się to z uruchomieniem ściany w Stefanowie, pod koniec 2011 roku, nieco później niż zakładano.

     – Ściana miała bardzo dobre warunki ekologiczno-górnicze, w związku z czym uzysk węgla był bardzo wysoki, a więc i produkcja wyższa – tłumaczy Zbigniew Stopa, prezes zarządu spółki Lubelski Węgiel Bogdanka SA, dodając, że na bardzo wysokim poziomie kształtowała się wówczas sprzedaż. – Realizowaliśmy zaległe umowy z 2011 roku – wyjaśnia.

    Docelowo wydobycie w Bogdance wzrosnąć ma do 11,5 mln ton rocznie. W kolejnych latach zatem należy spodziewać się poprawy bieżących wyników. Spółka, jeśli zwiększy zatrudnienie, to nieznacznie.

     – W tej chwili kopalnia zatrudnia około 4 500 ludzi, w związku z czym wzrost zatrudnienia już nie będzie duży – zastrzega szef Lubelskiego Węgla.

    Wzrastać za to powinna liczba i wielkość zamówień na węgiel z Bogdanki. Producenci energii nie dość, że deklarują utrzymanie dotychczasowego zapotrzebowania, to myślą jeszcze o jego zwiększeniu.

     – Chcemy pozyskać również nowych dostawców energii – mówi Zbigniew Stopa. – O sprzedaży węgla w kolejnych latach rozmawiamy, m.in. z Tauronem.

    Prezes Bogdanki nie zdradza szczegółów rozmów, zaznaczając, że trudno obecnie ocenić, jakie zapotrzebowanie na surowiec będzie miał drugi co do wielkości producent energii elektrycznej w Polsce. Tym bardziej, że grupa Tauron sama kontroluje jedną piątą polskich zasobów węgla kamiennego.

     – Myślę, że Tauron chce zdywersyfikować swój portfel dostawców i stąd rozmowy z nami – zauważa prezes Bogdanki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.