Mówi: | Marek Borowski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Federacja Polskich Banków Żywności |
4xP, czyli jak nie marnować żywności
Co czwarty Polak przyznaje, że wyrzuca jedzenie. Łącznie w Polsce marnuje się ok. 9 mln ton żywności. Najczęstsze błędy Polaków to przegapianie terminów przydatności, zbyt duże porcje i zakupy. Federacja Polskich Banków Żywności w kwietniu prowadzi kampanię "Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie", której główną zasadą jest 4xP: planuj, przetwarzaj, podziel się, posegreguj.
To ostatnie chwile na przedświąteczne zakupy. Wypełnione po brzegi jedzeniem sklepowe koszyki i reklamówki pokazują, że nieodłącznym elementem Wielkanocy jest suto zastawiony stół. A zbyt duże i nieprzemyślane zakupy to pierwszy krok do marnowania żywności.
- Idąc na zakupy nie powinniśmy być głodni. Jeśli jesteśmy głodni to kupujemy więcej żywności. A czas Świąt Wielkanocnych jest specjalnym czasem, kiedy i tak kupujemy jej więcej - mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
W przedświątecznej gorączce powinniśmy znaleźć trochę czasu na planowanie: co gotujemy, ile porcji, jakie składniki i w jakich ilościach są nam do tego potrzebne.
- Warto planować zakupy: najlepiej iść do sklepu z listą i kupować tylko to, co jest nam potrzebne, a do kosza nie dokładać wielu produktów, które mogą okazać się potem zbędne, minie termin przydatności i będziemy musieli je wyrzucić. Kolejna kwestia to jest planowanie posiłków: ile osób będzie, jak posiłek będzie wyglądał, jakie przygotować porcje - radzi Marek Borowski.
Powinniśmy również zwracać uwagę na to, jak szybko te potrawy się psują. Nawet jeśli kupiliśmy lub przygotowaliśmy za dużo jedzenia możemy je później przerobić na coś innego.
- Możemy ją zamrozić albo zakonserwować. Kiedyś było bardzo modne konserwowanie, zamykanie w słoikach, a tak naprawdę to jest tzw. pasteryzowanie żywności, która później będzie przydatna do spożycia - podkreśla prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Równie ważne jest odpowiednie przechowywanie żywności.
- Jeżeli przygotowujemy dania wielkanocne, to zwróćmy uwagę, z jakich składników one są przygotowane i jakich temperatur potrzebują do przechowywania. Zastanówmy się też, czy mamy miejsce, żeby to wszystko przechować, bo czasem jedna lodówka nie jest w stanie pomieścić tych wszystkich potraw - mówi Marek Borowski.
Nadwyżki dobrej żywności można również oddać najbardziej potrzebującym, osobom, które żyją w skrajnym ubóstwie lub organizacjom, które takim osobom pomagają. W Polsce problem ten dotyczy 2 mln osób. Kolejne 10 mln jest zagrożonych ubóstwem.
Czytaj także
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-04-18: Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.