Mówi: | Adriana Marczewska |
Funkcja: | szefowa kuchni, uczestniczka programu „Top Chef” |
Firma: | Restauracja WuWu |
Dobry czas dla restauratorów z różnych nurtów. Polscy konsumenci doceniają zarówno food trucki, jak i najlepsze restauracje
Polski rynek gastronomiczny przechodzi duże zmiany. Trudno wyodrębnić jeden dominujący trend – z jednej strony mamy rosnącą popularność street foodu i food trucków, z drugiej strony modny staje się fine dining, czyli sztuka restauracyjna na najwyższym poziomie. Konsumenci chętnie jadają na mieście, coraz większą wagę przywiązują do jedzenia i jego jakości oraz lubią poznawać nowe smaki, ale to kuchnia polska i włoska pozostają dominujące. – W 2020 roku w trendach gastro będziemy mieć także kuchnię wegetariańską oraz wspieranie lokalnego biznesu – ocenia Adriana Marczewska, szefowa kuchni WuWu.
– Nie ma jednego typu kuchni, która jest serwowana, jednego trendu, który dominuje na rynku. Mamy cały wachlarz: street food, fine dining, tradycyjna kuchnia polska i bardzo zdrowe podejścia do jedzenia – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Adriana Marczewska, szefowa kuchni WuWu.
Z raportu „Rynek gastronomiczny w Polsce” wynika, że Polacy coraz częściej chodzą do restauracji – niemal połowa wskazuje, że w 2018 roku zdecydowanie częściej jadała w lokalach gastronomicznych niż jeszcze rok wcześniej. Raport „Polska na Talerzu 2019” podaje natomiast, że 93 proc. osób w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedziło restauracje. Najczęściej odwiedzamy pizzerie (68 proc.), sieci fast food (65 proc.), na popularności zyskują food trucki (21 proc.).
– Wspólnym wyznacznikiem w poszukiwaniach konsumentów jest smak, wygoda i jakość. Mam nadzieję też, że dojdzie do tego świadomość pochodzenia produktu – mówi Adriana Marczewska.
O wyborze lokalu decydują smak danej kuchni (51 proc. ), chęć poznania nowych smaków (29 proc.) oraz dostępność (21 proc.). W restauracjach najchętniej sięgamy po dania znane nam, a więc bezpieczne, dlatego popularnością cieszy się kuchnia polska (82 proc. według raportu „Polska na talerzu”), włoska (61 proc.), amerykańska czy arabska (odpowiednio 36 i 30 proc.). Jednocześnie rośnie liczba konsumentów preferujących polską kuchnię regionalną, co przekłada się na rozwój lokalnej gastronomii, z ofertą z tradycyjnymi potrawami.
– W 2020 roku mocno będzie się rozwijał nurt kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Może nie codziennie, ale ta kuchnia będzie częściej zaglądała do naszej codziennej diety – ocenia ekspertka.
Raport na temat Food-Trendów portalu Pyszne.pl wskazuje, że obecnie diety wegetariańskiej przestrzega 4 proc. Polaków, a 8 proc. chciałoby jej wypróbować. Nawet 40 proc. ma z kolei zamiar ograniczyć spożycie mięsa.
– Niedawno była to sympatia do zwierząt, a teraz decyzje przejścia na wegetarianizm motywowane są sytuacją ekologiczną. Istnieje też przekonanie, że niejedzenie mięsa jest zdrowsze, więc ludzie, którzy chcą się zdrowo odżywiać, częściej sięgają po produkty wege. One są też łatwiej dostępne niż najlepszej klasy mięso – tłumaczy Adriana Marczewska.
W Polsce rozwija się kultura foodie – do jedzenia podchodzimy coraz bardziej świadomie, oglądamy programy kulinarne, przywiązujemy wagę nie tylko do smaku, lecz także wyglądu dania. Duży wpływ na rozwój tego trendu mają media społecznościowe, zwłaszcza Instagram. Tym samym rośnie rola blogerów czy influencerów.
– To jest bardzo pozytywne zjawisko, bo ono też wpływa na edukację, zwiększa dotarcie. Za pomocą ludzi, którzy są foodblogerami, możemy opowiedzieć naszą historię, dlaczego się decydujemy na pewne rozwiązania, jaka jest filozofia naszego jedzenia, naszego miejsca – tłumaczy szefowa kuchni WuWu. –Przy otwieraniu restauracji bardzo ważna jest świadomość miejsca. Teraz nie wystarczy dobre jedzenie. Ważna jest lokalizacja, misja, wartość edukacyjna czy emocjonalna, którą przekazujemy gościom. Bardzo ważne jest świadome budowanie marki i reklama, dbanie o najmniejsze szczegóły, doskonałe przeszkolenie zespołu, idealne zarządzanie kosztami, wiedza i doświadczenie – wymienia.
Jak podkreśla, wszystkie te kwestie składają się na długotrwały sukces restauracji, o który nie jest łatwo. Szczególnie na warszawskim rynku wiele restauracji się otwiera i zamyka, a budowanie silnej marki, która będzie przynosić zyski, to długi proces. Jednocześnie restauratorów optymizmem napawa fakt, że na popularności zyskuje fine dining, czyli sztuka restauracyjna na najwyższym poziomie. Klienci coraz chętniej wybierają lokale, które jedzenie traktują jak sztukę – od wyboru składników, przez odpowiednie przygotowanie i podanie, po dekorację stołu i obsługę kelnerską.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.