Newsy

Dzięki zmianom w prawie tony żywności zaczęły trafiać do ubogich

2013-12-02  |  06:40

Dzięki zwolnieniu żywności przekazywanej potrzebującym z podatku VAT sklepy spożywcze i producenci żywności mogą brać większy udział w pomocy charytatywnej. Oznacza to także ograniczenie marnowania żywności. Potrzebne są jednak kolejne zmiany w prawie – m.in. w zakresie przepisów o zbiórkach publicznych.

 – Do tej pory przedsiębiorcy byli niejako karani za to, że chcą przekazać nadwyżki żywności. Dzisiaj sytuacja się zmieniła i myślę, że to się będzie bardzo mocno rozwijać. Od początku funkcjonowania ustawy, to znaczy od dwóch miesięcy, zebraliśmy i przekazaliśmy ponad 2,5 tony żywności – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska.

Do października ustawa o podatku VAT zezwalała na przekazywanie żywności bez podatku jedynie producentom, ale nie dystrybutorom. Tym samym, sklepy i sieci handlowe, musiały od wartości przekazanych produktów odprowadzać 23-proc. podatek. Teraz sklepy detaliczne mogą podarować dowolne produkty żywnościowe bez konieczności odprowadzania VAT-u.

Dzięki zmianie prawa, żywność zamiast do utylizacji, trafia do najbardziej potrzebujących. Pilotażowy program przekazywania żywności ruszył w jednym z krakowskich sklepów Tesco 16 października. Stopniowo dołączają do niego inne placówki sieci.

 – Zmiana ustawy o VAT była pierwszym etapem i dobrym krokiem w kierunku umożliwiania pomocy potrzebującym. Jest jedna jeszcze bardzo duża bariera. Dzisiaj, żeby zorganizować jakąkolwiek dużą akcję charytatywną, trzeba mieć własną fundację. Stać na to jedynie duże przedsiębiorstwa, duże firmy, takie jak nasza – podkreśla Tomaszewski. Niezbędne są zatem ułatwienia w kierunku prowadzenia zbiórek publicznych.

Prezes Tesco Polska przypomina jednak, że przekazywanie żywności ubogim nie zlikwiduje konieczności utylizacji żywności.

 – Utylizowanie niewielkiej części żywności będzie, niestety, nadal konieczne. Przekazywanie żywności może dotyczyć bowiem tylko i wyłącznie produktów bezpiecznych, w terminie przydatności do spożycia – tłumaczy Tomaszewski. – Gdy tylko  utrwalimy procedury, bo chodzi o łańcuch chłodniczy, chodzi o bezpieczeństwo ludzi, to powinniśmy we wszystkich naszych dużych sklepach przekazywać żywność. Czyli w ciągu najbliższych kilku, może dwunastu miesięcy wszystkie nasze duże placówki będą mogły przekazywać żywność – dodaje.

Poza akcją przekazywania żywności ze sklepów Tesco w miniony weekend po raz kolejny uczestniczyło w Świątecznej Zbiórce Żywności. W ubiegłym roku podczas Świątecznej Zbiórki udało się zebrać ponad 90 ton żywności. Tomaszewski liczy na co najmniej na powtórzenie tego wyniku, tym bardziej, że Tesco zapowiedziało dołożenie dodatkowych 20 proc. do ilości zebranej żywności. Po raz pierwszy także do wolontariuszy dołączyli pracownicy Tesco.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.