Mówi: | Mariusz Dziwulski |
Funkcja: | analityk rynku owoców i warzyw |
Firma: | Bank BGŻ BNP Paribas |
Komisja Europejska proponuje przedłużenie o rok wsparcia dla producentów owoców i warzyw. Ma to zniwelować skutki rosyjskiego embarga
Przez kolejny rok Komisja Europejska będzie wspierać producentów owoców i warzyw, którzy ucierpieli na skutek rosyjskiego embarga. Od sierpnia 2014 do marca 2015 eksport świeżych owoców i warzyw obniżył się o 17 proc. Wprawdzie producenci intensywnie poszukują nowych rynków zbytu, ale jeszcze nie zastąpiły one kierunku rosyjskiego.
Komisja Europejska proponuje przedłużenie do 30 czerwca 2016 roku wsparcia dla producentów owoców i warzyw. Za wycofywanie z rynku produktów otrzymają oni rekompensaty. Tylko do 30 czerwca 2015 r. wycofano z obiegu prawie 770 tys. ton owoców i warzyw, za które wypłacono im ok. 155 mln euro odszkodowania. W ten sposób Komisja wspiera unijnych rolników dotkniętych rosyjskim zakazem importu żywności
– Od sierpnia 2014 roku do marca tego roku eksport świeżych owoców i warzyw obniżył się o 17 proc. Co prawda duża aktywność w poszukiwaniu nowych rynków zbytu, również w zwiększanie eksportu na rynki, na których jesteśmy obecni, w dużej części zrekompensowała straty wynikające z embarga, wciąż jednak eksport jest niższy – mówi agencji Newseria Biznes Mariusz Dziwulski, analityk rynku owoców i warzyw z Banku BGŻ BNP Paribas.
W analizowanym okresie eksport jabłek zmniejszył się 19 proc., w tym do krajów spoza Unii Europejskiej o 37 proc.
Na razie nie ma co oczekiwać lepszych wyników w eksporcie owoców i warzyw, mimo że – jak prognozuje ekspert – znaczenie nowych rynków będzie rosło, mowa tu m.in. o krajach Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu.
– Część producentów próbuje swoich sił na rynku azjatyckim – mówi Dziwulski. – Jeżeli weźmiemy pod uwagę nowe rynki, to wciąż nie jest tak duży wolumen, by mógł złagodzić skutki utraty rynku rosyjskiego. Natomiast perspektywa długoterminowa jest jak najbardziej korzystna. Myślę, że eksport na te nowe rynki będzie się w dalszym ciągu zwiększał – prognozuje.
Według danych Banku BGŻ BNP Paribas gdyby wyłączyć ze statystyk Rosję, to po pierwszym kwartale sprzedaż jabłek za granicę zwiększyłaby się o 47 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Na Białoruś sprzedano 158 tys. ton, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej, do Egiptu – 5,8 tys. ton, czyli o 493 proc. więcej, a do Kazachstanu 29,8 tys. ton, czyli o 22 proc. więcej.
– Sytuacja na rynku jabłek się poprawiła. Dzięki programom, które pozwoliły wycofać część produkcji z rynku, ceny dosyć istotnie wzrosły. Dobrą sytuację mamy również w sektorze przetwórstwa jabłek, w sprzedaży zagęszczonego soku jabłkowego. Można więc oczekiwać, że sytuacja cenowa będzie odrobinę lepsza – ocenia Dziwulski.
Jak podkreśla, wzrosły również ceny warzyw. Niekorzystna sytuacja z ubiegłego roku spowodowała, że powierzchnia zasiewów warzyw w tym roku była mniejsza, więc prawdopodobnie i zbiory będą niższe, a to może pociągnąć dalszy wzrost cen. Na niższe zbiory wpływ może mieć również susza.
Czytaj także
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.