Newsy

Latem dostarczenie świeżej żywności do restauracji i sklepów jest dużym wyzwaniem. Firmy logistyczne inwestują w nowoczesne rozwiązania

2016-08-19  |  06:45

Wysokie temperatury stanowią olbrzymie wyzwanie dla branży logistycznej – przekonuje Agnieszka Sałek, dyrektor ds. handlowych QSL Polska. Latem restauracje częściej składają zamówienia na świeże produkty, których nie da się długo magazynować. System dostaw one-stop shop przyspiesza czas dostaw, a stosowany we flocie system multi-temperature pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę dla każdego rodzaju produktów.

– Najważniejszą kwestią jest zapewnienie właściwej temperatury wszystkim przewożonym produktom, zarówno chłodzonych, jak i mrożonych – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Sałek, dyrektor ds. handlowych QSL Polska, operatora logistycznego. – Musimy zapewnić naszym klientom pewność, że dostarczane jedzenie jest świeże.

Wiosną i latem restauracje częściej składają zamówienia na świeże produkty, których nie da się długo magazynować. Tym samym magazynowanie i transport żywności są bardziej wymagające. Aby zapewnić optymalne temperatury, QSL wykorzystuje flotę z systemem multi-temperature. Ciężarówki są podzielone na strefy, a każda utrzymuje temperaturę odpowiednią dla danych typów produktów, np. mrożonek i produktów świeżych.

– Nasza flota jest przystosowana do przewożenia towarów w zróżnicowanych temperaturach. Dodatkowo wykorzystujemy metodę one-stop delivery, czyli wszystko w jednej dostawie, bez wymogu kontroli dostarczonych produktów przez pracowników restauracji – mówi Sałek.

Dzięki takim rozwiązaniom można przewozić produkty w jednej dostawie w jak najlepszych warunkach, oszczędzając przy tym czas i obniżając koszty transportu. Dodatkową metodą wspierającą szybkie dostawy jest Drop & Go. Przed opuszczeniem magazynu produkty są pakowane w jedną paczkę i dokładnie fotografowane. Podczas odbioru dostawy pracownik lokalu gastronomicznego nie musi sprawdzać po kolei każdej pozycji z zamówienia, bo wszystko jest na zdjęciach. Dzięki temu odbiór dostawy trwa tylko 10–30 minut.

Jak przekonuje Sałek, wzmożony ruch i częstsze zamówienia nie mają wpływu na zachowanie norm bezpieczeństwa, które zwłaszcza przy transporcie świeżej żywności do lokali są mocno wyśrubowane.

– Obowiązkiem operatorów logistycznych jest zadbanie, żeby do finalnego klienta docierały tylko świeże produkty. Monitorujemy daty przydatności i temperaturę składowania produktów od momentu przyjęcia towaru do jego dostawy. Tę informację udostępniamy również na żądanie klientom – wskazuje dyrektor handlowy QSL Polska.

Jakość i bezpieczeństwo dostaw monitorują globalne organizacje, m.in. GFSI (Global Food Standard Initiative). Oba centra logistyczne QSL Polska w Sosnowcu i Błoniu otrzymały certyfikaty International Highest Food Standard dla logistyki, przyznawane przez GFSI.

– Działalność operatorów logistycznych jest na bieżąco monitorowana zarówno przez audytorów wewnętrznych, jak i przez międzynarodowe firmy audytujące, np. International Food Standard – mówi Agnieszka Sałek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.