Mówi: | Karolina Centkowska |
Firma: | RoślinnieJemy |
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.
– Rynek roślinny stale rośnie, jednak ta dynamika wzrostu jest na przestrzeni lat nieco inna. Ciężko byłoby oczekiwać, żeby od 2019 roku, kiedy ten rynek wszedł w najmocniejszy boom, ta dynamika wielkiego wzrostu się utrzymywała. Obecnie mamy proces stabilizacji. Zwiększyła się konkurencyjność między roślinnymi firmami. Rynek weryfikuje produkty, które obecnie na niego wchodzą, więc na półkach zostają najsilniejsze pozycje – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Karolina Centkowska, menedżerka ds. komunikacji w RoślinnieJemy.
Z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej „Branża Żywności Roślinnej w Polsce 2024” wynika, że wartość tego rynku w Polsce sięga 1,08 mld zł. Jeżeli uwzględni się sprzedaż w kanałach HoReCa, e-commerce oraz sklepach specjalistycznych, opierając się na deklaracjach producentów, wartość rośnie do 1,465 mld zł w 2023 roku. Do rosnącej atrakcyjności diety roślinnej przyczyniła się pandemia koronawirusa – wówczas ponad 20 proc. więcej konsumentów niż w poprzednich latach zadeklarowało zainteresowanie tym sposobem odżywiania. Według danych Mintel w okresie od sierpnia 2019 do lipca 2020 roku 13 proc. debiutów na sklepowych półkach stanowiły produkty roślinne. Rok wcześniej było to jedynie 6 proc.
– W 2023 roku widzieliśmy trochę zamykających się firm czy restauracji. Kryzys, który dotyczył całego rynku spożywczego, dotknął także rynek roślinny i obecnie się z niego podnosimy, widzimy delikatny wzrost w niektórych kategoriach. Myślę, że będziemy obserwować dalszą stabilizację, ale na przestrzeni długiego czasu, co wiąże się z tym, że na rynku będzie więcej produktów, które będą wchodzić na stałe, oferując coś innowacyjnego – wskazuje ekspertka RoślinnieJemy.
W ciągu dwóch ostatnich lat wartość polskiego rynku żywności roślinnej wzrosła o 19 proc. Roślinne zamienniki nabiału stanowią obecnie ponad połowę sprzedaży – od stycznia do czerwca 2024 roku jej wartość wyniosła 657,3 mln zł. Dla porównania, 270 mln zł to tofu, hummusy i pasty warzywne, natomiast 168,3 mln to zamienniki mięs, wędlin i ryb. Dominującą pozycję w sprzedaży zajmują alternatywy dla mleka, które stanowią już niemal połowę wartości sprzedaży detalicznej całej branży (45,4 proc.). Roczna wartość sprzedaży to już niemal 0,5 mld zł, a w ciągu dwóch ostatnich lat (lipiec 2021 – czerwiec 2022 vs. lipiec 2023 – czerwiec 2024) zgodnie z danymi NielsenIQ wzrost tej kategorii wyniósł 39 proc.
– Na przestrzeni lat będziemy obserwować duży wzrost sprzedaży zamienników mleka. Co więcej, z tego, co informują sieci handlowe, nowe zamienniki mleka nie odbierają klientów tym firmom, które już poprzednio miały swoje produkty na półkach, tylko interesują nowych konsumentów, więc myślę, że ta kategoria ma bardzo duże szanse na rozwój. Widzimy też więcej alternatyw jogurtów, także zamienników serów – to inne podkategorie zamienników nabiału, których rozwój będziemy obserwować – przekonuje Karolina Centkowska.
Jak ocenia ekspertka, branża roślinna boryka się wciąż z problemami – to m.in. brak odpowiedniej kategorii w PKD, co de facto oznacza brak wsparcia od państwa, które otrzymują inne branże spożywcze. Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej wystąpił o dopisanie do PKD kategorii roślinnej.
– To dopiero początek tego, by o tej kategorii w ogóle mówić jako o odrębnym segmencie, który możemy zdefiniować. Dzięki temu możemy rozmawiać m.in. o tym, jakie podatki powinny obowiązywać poszczególne kategorie produktów, czy o dofinansowaniu ze strony państwa, tak jak to dofinansowanie przysługuje każdej innej branży spożywczej – zaznacza menedżerka ds. komunikacji RoślinnieJemy.
Zagrożeniem dla rozwoju branży były również pojawiające się w kilku państwach UE, w tym w Polsce, propozycje zakazu stosowania mięsnych nazw do roślinnych zamienników. Zgodnie jednak z niedawnym orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE państwo członkowskie nie może takich zakazów wprowadzić.
– Gdyby takie rozporządzenie weszło w życie, oznaczałoby duży koszt dla producentów i przede wszystkim dużą trudność komunikacyjną – mówi Karolina Centkowska. – Również rynek związany z innowacjami zmaga się z problemami dotyczącymi legalizacji poszczególnych składników żywnościowych. Innym problemem są też koszty związane z tym, jak produkować taką żywność. Zdecydowanie na tym etapie rozwoju potrzebna jest pomoc i wsparcie.
Jak wynika z raportu PZPŻR, polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę dalece odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną np. w Danii, Niemczech, Holandii, Szwecji czy Austrii, gdzie średnie wydatki na osobę (20,85 euro) są blisko pięciokrotnie wyższe niż w Polsce. W tych krajach dieta roślinna zyskuje na popularności nie tylko dzięki rosnącej świadomości ekologicznej, również za sprawą licznych inicjatyw rządowych na rzecz rozwoju innowacyjności i zwiększania dostępności żywności roślinnej. To sprawia, że rynek produktów tego typu jest na Zachodzie o wiele bardziej rozwinięty niż w Polsce.
Eksperci przekonują, że pod względem konsumpcji mamy szansę dogonić liderów rynku roślinnego w perspektywie kilkunastu lat. Uzależnione jest to jednak od zaadresowania systemowych i rynkowych barier rozwoju, bez których popularyzacja żywności roślinnej zajmie o wiele więcej czasu.
– Wielu konsumentów z Niemiec jest świadomych wpływu wybierania takich opcji na środowisko czy na to, jak wygląda hodowla zwierząt i proces produkcji żywności. Również w Wielkiej Brytanii obserwujemy dynamiczny rozwój kategorii roślinnej. W Europie jest dużo krajów, z których możemy brać przykład, i myślę, że jako Polska też będziemy szli w tym kierunku – podkreśla menedżerka ds. komunikacji RoślinnieJemy.
Produkcja żywności roślinnej pozwala wzmocnić pozycję gospodarczą Polski. Nasz kraj ma warunki naturalne do produkcji rolniczej, co sprawia, że jesteśmy czwartym największym producentem żywności w Europie. Wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w 2023 roku wyniosła 51,8 mld euro. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę osób sięgających po produkty roślinne na rynkach zagranicznych, rozwój tego sektora eksportu może być szansą na poszerzenie krajowego eksportu żywności.
– Już teraz polskie firmy działają w eksporcie i rozszerzają swoje rynki na inne kraje. Oferujemy w Polsce dobrej jakości produkty, produkowane w dobry sposób, korzystne cenowo i dobrze by było, by ten rynek rósł, a nasze produkty były jak najszerzej dostępne za granicą i przynosiły korzyści polskim przedsiębiorcom – mówi Karolina Centkowska.
Czytaj także
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.