Mówi: | Joanna Ornoch |
Funkcja: | koordynatorka działań komunikacyjnych |
Firma: | Marine Stewardship Council (MSC) |
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
– Widzimy rosnące zainteresowanie konsumentów tym, aby dokonywać odpowiedzialnych środowiskowo zakupów, a za oczekiwaniami konsumentów idą w parze decyzje przetwórców i sieci handlowych. Obecnie sprzedaż certyfikowanych produktów MSC wynosi blisko 18 tys. t rocznie. Konsumenci w tej chwili mogą wybierać z blisko 400 różnych produktów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Joanna Ornoch, koordynatorka działań komunikacyjnych w Marine Stewardship Council (MSC).
To dobra wiadomość dla świadomych konsumentów, którzy mają w czym wybierać, chcąc dokonywać dobrych dla środowiska wyborów. Z certyfikatem MSC mogą kupić produkty chłodzone, mrożone, puszki, potrawy z dodatkiem ryb, jak i certyfikowane suplementy diety czy karmy dla zwierząt. Są one dostępne łącznie w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w popularnych sieciach handlowych, jak i osiedlowych sklepikach.
W ciągu ostatniej dekady znacząco poszerzyła się także oferta certyfikowanych produktów MSC w markach własnych sieci handlowych. W ostatnim roku wolumen sprzedaży tych produktów wyniósł ponad 10 tys. t, co oznacza 12-krotny wzrost w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat.
– Zdecydowanym liderem w zakresie oferowania ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów jest Lidl Polska. W tym roku ta sieć już po raz drugi z rzędu otrzymała nagrodę MSC dla najlepszej sieci handlowej. Natomiast w tym roku po raz pierwszy MSC zdecydowało się opublikować specjalny ranking sieci handlowych, aby pokazać pełny obraz tego, jak wyglądają działania różnych sieci handlowych w zakresie kształtowania oferty ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów. I tu także liderem jest Lidl Polska – wyjaśnia ekspertka MSC.
W ofercie marek własnych sieci Lidl jest ponad 50 różnych produktów z certyfikatem MSC. Wyróżnia się ona także największym wolumenem sprzedaży takich produktów.
– Na drugim miejscu plasuje się Kaufland. W ciągu ostatniego roku Kauflandowi udało się o 80 proc. zwiększyć liczbę różnych produktów z certyfikatem MSC – mówi Joanna Ornoch. – Na trzecim miejscu ex aequo znalazły się sieci ALDI i Biedronka. ALDI pomimo stosunkowo niewielkiego dotarcia do polskich konsumentów w porównaniu z innymi dyskontami od wielu lat jest bardzo zaangażowany w to, aby kształtować w sposób zrównoważony swoją ofertę ryb i owoców morza. Z kolei Biedronka jako sieć handlowa z największym udziałem w polskim rynku ma ogromny potencjał do poszerzania swojego portfolio, aby zwiększać liczbę produktów MSC i faktycznie wpływać na to, co się dzieje na polskim rynku. Trzeba tu zaznaczyć, że jeszcze pięć lat temu Biedronka miała dużo więcej produktów z certyfikatem MSC, jednak od kilku lat ich liczba sukcesywnie spada.
Obecnie w Polsce sprzedaż ryb i owoców morza w markach własnych oferuje 11 sieci handlowych. Poza wymienioną czwórką w rankingu MSC, który opublikowano na stronie msc.org/pl/ranking-sieci-handlowych, znalazły się także Netto, MAKRO Cash & Carry, Carrefour, POLO Market, Auchan, a także IKEA i Rossmann. Pozostałe sieci handlowe w Polsce nie posiadają zarejestrowanych produktów MSC w markach własnych.
– Widzimy w ostatnich latach zmianę oferty sieci handlowych na bardziej zrównoważoną w zakresie certyfikowanych ryb i owoców morza, natomiast mamy takie poczucie, że jeszcze bardzo wiele pracy jest przed nami. Liczymy na to, że takie rankingi pomogą sieciom handlowym w lepszy sposób planować i kształtować swoją politykę zakupową i będą również mapą do dalszego rozwoju – mówi ekspertka.
Jak podkreśla, może to być również element wspierający firmy w przygotowywaniu raportów niefinansowych na temat ich wpływu na środowisko.
– Eksperci MSC będą wspierali kolejne zainteresowane sieci handlowe, pomagając znaleźć gatunki, które warto, aby były certyfikowane, czy pomagając skontaktować z certyfikowanymi dostawcami. W ten sposób będziemy mogli wspólnie kształtować rynek ryb i owoców morza w sposób bardziej zrównoważony, aby oferta certyfikowanych produktów faktycznie odpowiadała oczekiwaniom konsumentów – dodała przedstawicielka MSC.
Certyfikat MSC (Marine Stewardship Council) to niebieski znak, który można znaleźć na produktach z dzikich ryb czy owoców morza. Certyfikat MSC gwarantuje, że pochodzą one z połowów prowadzonych z poszanowaniem środowiska, w trosce o zachowanie dobrej kondycji mórz i oceanów oraz stabilnych stad ryb w przyszłości. Dziś, jak raportuje ONZ, ponad 37 proc. zasobów ryb jest nadmiernie eksploatowanych, co przekłada się na rosnącą presję na ekosystemy morskie. Uzyskanie certyfikatu MSC przez rybołówstwo oznacza, że spełnia ono rygorystyczne wymogi środowiskowe Standardu Zrównoważonego Rybołówstwa MSC. Z kolei firmy, które sprzedają towary z tym oznaczeniem, muszą przestrzegać wymogów Standardu Łańcucha Dostaw. Dzięki temu można mieć pewność, że droga produktów z niebieskim oznaczeniem może zostać odtworzona, a produkty certyfikowane nie mieszały się z innymi surowcami.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.