Newsy

Whisky coraz bardziej popularna wśród kobiet. Trunek ma także szerokie zastosowanie w kuchni

2016-09-21  |  06:00

Wbrew stereotypom whisky jest nie tylko alkoholem dla mężczyzn. Już co czwarta Polka chętnie sięga po butelkę tego trunku zarówno podczas spotkań towarzyskich, biznesowych, jak i w trakcie przyrządzania posiłków w kuchni. Alkohol ten może być wykorzystywany zarówno jako marynata, jak i do wyrobu lodów, zimnych i gorących sosów oraz pieczenia i gotowania.  

– Dotychczas wszystkim się wydawało, że whisky to trunek typowo męski, prawdopodobnie ze względu na moc zawartego w niej alkoholu – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jarosław Buss z firmy Tudor House LTD, importera i dystrybutora alkoholi segmentu premium w Polsce, a także organizatora festiwalu Whisky Live Warsaw. – Okazuje się jednak, że ostatnimi czasy po trunek ten coraz częściej sięgają kobiety. Rośnie na przykład popularność tzw. foodpairing, w ramach którego whisky łączona jest z innymi potrawami, doskonale sprawdza się podczas gotowania i pieczenia.

Według organizacji International Wine & Spirit Research (IWSR) Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków konsumpcji whisky. W pierwszej połowie ubiegłego roku zanotowała najwyższy wśród państw objętych rankingiem wzrost importu szkockiej zarówno pod względem wartościowym, jaki i ilościowym.

Z rocznego raportu IWSR wynika, że import tego alkoholu do Polski wzrósł w pierwszej połowie 2015 roku wartościowo o ponad 45 proc., a o przeszło 60 proc. pod względem wolumenów.

Scotch Whisky Association podaje zaś, że wartość importu szkockiej whisky do kraju wyniosła 20,5 miliona funtów i była o 45,2 proc. wyższa niż w tym samym okresie poprzedniego roku (14,1 mln funtów). Liczony w butelkach o pojemności 70 cl eksport do Polski wzrósł natomiast o 60,4 proc., z 5,5 mln do 8,9 mln, zapewniając szesnaste miejsce w rankingu. Według ostatnich badań firmy analitycznej Nielsen obecnie na Wyspach Brytyjskich co trzecia butelka tego trunku kupowana jest przez kobiety. W Polsce odsetek ten jest niższy, ale i tak stosunkowo wysoki, bo co czwarta Polka sięga po butelkę whisky.

– Nie jest to już tylko trunek dla mężczyzn – tłumaczy Jarosław Buss. – Myślę, że dzieje się tak z kilku powodów. Kobiety, po pierwsze, odkryły, tak jak wcześniej mężczyźni, potężne bogactwo aromatów i smaków, które ten alkohol oferuje. Po drugie jest to trunek typowo demokratyczny, służący każdej płci i wszędzie. Po trzecie, wreszcie się okazało, że kobiety chcą dorównać mężczyznom, zmienić stereotyp postrzegania ich jako słabej płci i pragną być postrzegane jako równorzędny partner zarówno towarzyski, jak i biznesowy.

Istotną rolę w tym procesie, jak przypuszcza Jarosław Buss, pełni także coraz większe bogactwo możliwych zastosowań tego trunku w kuchni chociażby do sosów zimnych, tym bardziej gorących, które przy odpowiedniej temperaturze uwydatniają smak i aromat. Whisky ma także szerokie zastosowanie w przygotowaniu deserów.

– W foodpairingu możliwości są przeogromne – potwierdza Jarosław Buss. – Podstawowym zastosowaniem whisky w kuchni jest jednak marynata. Na bazie whisky można przygotowywać podkład pod wiele różnych dań: bardzo dobrze sprawdza się podczas przygotowywania mięsa, stosowana jest do ryb, zastosować ją można do marynowania owoców morza oraz przyrządzając wszelkiego rodzaju słodkości.

Ekskluzywna sesja foodpairing przy współudziale szefa kuchni Jarosława Walczyka oraz możliwość degustacji produktów łączonych z whisky m.in. czekolady, suszonego mięsa, a nawet lodów mają być jedną z atrakcji tegorocznej edycji Whisky Live Warsaw, która odbędzie się 14–15 października tego roku w Hotelu Courtyard by Marriott Warsaw Airport. Organizatorzy imprezy otwierają się także na kobiety.

– Będzie około 50 stoisk, na których będziemy gościć producentów z całego świata, nawet z tak egzotycznych krajów, jak Japonia, Tajwan, Indie, Australia czy mikrodestylarnie ze Stanów Zjednoczonych. Pojawi się także tzw. przystanek smaków, który będzie miejscem łączenia whisky z różnymi gatunkami ciasta, lodami w ośmiu smakach, czekoladą czy kawą – zachęca Jarosław Buss. Będą specjalne zamknięte, ograniczone mniej więcej do 25 osób, tzw. sesje Master Class, na których goście będą mogli spróbować unikatowych, limitowanych, często kolekcjonerskich edycji whisky.

W roli wystawców swój udział zapowiedzieli także m.in. producenci czekolad, cygar oraz suszonego mięsa. Obok nich pojawią się zarówno światowi producenci alkoholi z segmentu premium, jak i unikalne destylarnie z wszystkich kontynentów (w tym craft distilleries ze Stanów Zjednoczonych).

Jedną ze stałych atrakcji festiwalu są zamknięte sesje, tzw. Master Class, na których w małych grupach (nie więcej niż 25 osób) odbywa się degustacja unikatowych, limitowanych, niszowych edycji whisky prowadzona przez przedstawicieli destylarni. W tym roku przewidzianych jest kilka bloków tematycznych, m.in. sesja Master Class Glenfarclas – podróż przez dekady, podczas której zaprezentowane zostaną whisky z lat 60., 70., 80. oraz 90., a spotkanie poprowadzi George Grant, właściciel destylarni, przedstawiciel szóstego już pokolenia rodziny.

Obecność na festiwalu zapowiedział Ian Chang, master blender wschodzącej azjatyckiej gwiazdy whisky, czyli tajwańskiego Kavalana. W Warszawie pojawią się również Jan Beckers (ambasador marki Douglas Laing, uznanego na świecie niezależnego bottlera założonego w 1948 roku) oraz George S. Grant (w szóstym pokoleniu, począwszy od roku 1865, właściciel legendarnej szkockiej destylarni Glenfarclas ze szkockiego Speyside). Listę gości specjalnych zamykają Steven Sweeney, przewodniczący polskiego oddziału Scotch Malt Whisky Society oraz Ingvar Ronde, wydawca klasycznej Malt Whisky Yearbook.

Tegoroczną edycję festiwalu uświetni także konkurs barmański Diageo World Class, organizowany nieprzerwanie od 2009 roku w najlepszych lokalach całego świata.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

Handel

Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

Transport

Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.