Newsy

Przy Warszawskim Uniwersytecie Medycznym powstaje drugi w Polsce bezpłatny hotel dla rodzin hospitalizowanych dzieci. Będzie gotowy za rok

2019-12-17  |  06:15
Mówi:Krzysztof Kłapa, prezes zarządu Fundacji Ronalda McDonalda

Katarzyna Nowakowska, wiceprezes zarządu, dyrektor wykonawcza Fundacji Ronalda McDonalda w Polsce

dr n. med. Maria Kotowska, pediatra, gastroenterolog dziecięcy

Angelika Piętka, wolontariuszka Fundacji Ronalda McDonalda

  • MP4
  • Walka z przewlekłą chorobą jest jak maraton, a bliskość rodziny pomaga ją pokonać – podkreślają przedstawiciele Fundacji Ronalda McDonalda, która wspiera rodziców hospitalizowanych dzieci. Do końca grudnia w restauracjach McDonald’s prowadzona jest zbiórka pieniędzy na budowę drugiego w Polsce Dom Ronalda McDonalda. Bezpłatny hotel dla rodzin, który powstaje przy Uniwersyteckim Centrum Klinicznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, będzie gotowy pod koniec 2020 roku. Podobnych fundacyjnych hoteli zlokalizowanych przy wiodących szpitalach pediatrycznych jest już blisko 400 na całym świecie. Ten warszawski będzie pierwszym, w którym znajdzie się również przedszkole.

    – Dziecko w trakcie leczenia i powrotu do zdrowia potrzebuje obecności rodziny. Dlatego konieczne są warunki, które umożliwiają pobyt w szpitalu rodzica, a jeśli jest taka potrzeba, to nawet dwójki rodziców. Czyli możliwość skorzystania z kuchni i łazienki, pokoju dziennego i wygodnego łóżka. To są warunki, które pozwalają na godny pobyt rodzica w szpitalu razem z dzieckiem.  My lekarze doskonale wiemy, że to istotnie wpływa na proces powrotu dziecka do zdrowia, efektywnie wspiera proces leczenia – mówi agencji Newseria Biznes dr n. med. Maria Kotowska, pediatra i gastroenterolog dziecięcy.

    Cztery lata temu powstał w Polsce pierwszy fundacyjny hotel dla rodzin hospitalizowanych dzieci. Z Domu Ronalda McDonalda przy Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie korzystają rodzice i opiekunowie najmłodszych pacjentów, którzy są leczeni w placówce. Ideą przedsięwzięcia było zapewnienie rodzinom komfortu i bliskości, aby wspomóc dzieci w długotrwałej walce z ciężką chorobą.

    Hotel prowadzony ze środków Fundacji jest całkowicie bezpłatny, o pobycie konkretnej rodziny decyduje szpital na podstawie szeregu kryteriów. Na 1 400 mkw. nowocześnie zaaranżowanej powierzchni znajduje się 20 komfortowych pokoi dla rodziców oraz przestrzeń wspólna: jadalnia, kuchnia, pralnia, sale spotkań, pokój zabaw. Inwestycja została zrealizowana w całości ze środków Fundacji, była możliwa dzięki wsparciu licznych darczyńców .

    – Drugi taki Dom, większy niż krakowski, powstaje w Warszawie. Realizowany projekt jest efektem partnerskiej współpracy Fundacji Ronalda McDonalda z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym. Liczymy, że prace budowlane zakończą się pod koniec przyszłego roku, bo skala potrzeb w zakresie wsparcia rodzin  jest olbrzymia – informuje Krzysztof Kłapa, prezes zarządu Fundacji Ronalda McDonalda.

    Bezpłatny hotel dla rodzin hospitalizowanych dzieci zlokalizowany będzie w sąsiedztwie Dziecięcego Szpitala Klinicznego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, na terenie kampusu WUM. Trzykondygnacyjny budynek  o powierzchni użytkowej 2 tys. mkw. będzie mieścił nie tylko część hotelową.

    – Ten projekt jest nowatorski, ponieważ będzie to pierwszy na świecie Dom Ronalda McDonalda połączony z przedszkolem – strefą dziennej opieki dla 50 dzieci pracowników szpitala WUM i rodzeństwa małych pacjentów szpitala. Na pierwszym piętrze  zlokalizowane będzie  również miejsce spotkań dla przyjaciół i darczyńców Fundacji – dodaje Katarzyna Nowakowska, wiceprezes, dyrektor wykonawczy Fundacji.

    Podobnych Domów, hoteli rodzinnych Fundacji przy szpitalach dziecięcych, jest już blisko 400 na całym świecie. Realizują one w praktyczny sposób misję Fundacji Ronalda McDonalda „Aby rodzina mogła być razem”. W Domach i funkcjonujących na terenie szpitali fundacyjnych Pokojach Rodzinnych najbliżsi małych pacjentów mogą  liczyć na wsparcie fachowego personelu  oraz  wolontariuszy Fundacji. To oni zapewniają dzieciom i ich rodzinom ciekawe zajęcia tematyczne, warsztaty plastyczne, wspólne czytanie książek. Dbają o to, by pobyt dziecka w szpitalu niósł ze sobą choć odrobinę uśmiechu dla małych pacjentów  i ich rodziców.

    – Nie byłoby żadnego z projektów naszej Fundacji bez wsparcia darczyńców – zarówno tych korporacyjnych, jak i indywidualnych. Jesteśmy bardzo wdzięczni za każdą jego formę, wpłaty finansowe, dary rzeczowe jak  i dar pracy naszych wolontariuszy – podkreśla Krzysztof Kłapa.

    Grudzień to tradycyjnie miesiąc, kiedy pomóc może każdy gość  McDonald’s. We wszystkich restauracjach sieci trwa akcja McHappy Day – coroczna globalna inicjatywa, której celem jest wsparcie konkretnych programów Fundacji Ronalda McDonalda. W tym roku złotówka z każdej porcji frytek sprzedanych w grudniowe soboty w polskich lokalach sieci będzie przeznaczona na wsparcie budowy drugiego w Polsce Domu Ronalda McDonalda w Warszawie.

    – McHappy Day realizujemy już od szeregu lat, przekazując dochód ze sprzedaży wybranego produktu na konto Fundacji. Tegoroczna akcja realizowana jest w każdą sobotę grudnia, nasi pracownicy informują o niej gości. Są też ulotki informacyjne, reklama w telewizji i  w internecie – mówi Angelika Piętka, wolontariusz Fundacji Ronalda McDonalda, na co dzień pracownik biura McDonald’s Polska. – Cieszy bardzo duże zainteresowanie i wspaniałe wyniki dotychczasowych weekendów grudnia. Złotówka do złotówki i warszawski Dom już niedługo  przyjmie pierwszych gości.

    Fundacja Ronalda McDonalda jest organizacją pożytku publicznego. Można również przekazywać na nią 1 proc. podatku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Elektryfikacja floty będzie wyzwaniem dla warsztatów i producentów części zamiennych. Popyt na klasyczne komponenty znacząco spadnie

     Dopiero w 2038 roku po europejskich drogach będzie jeździć więcej elektryków niż samochodów spalinowych – wynika z prognoz kancelarii Roland Berger i Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA. Rynek części zamiennych i warsztatów musi jednak już dziś się przygotować na znaczące przyspieszenie elektryfikacji, która pociągnie za sobą spadek popytu na klasyczne komponenty. Z drugiej strony musi być także gotowy na konieczność równoległej obsługi jeszcze przez wiele lat floty spalinowej oraz elektrycznej. Chociaż nadchodzące lata będą okresem dużych zmian i wyzwań, to rynek widzi też dla siebie szanse. 

    Problemy społeczne

    O pracownikach 50+ krąży wiele szkodliwych stereotypów. Ta grupa wiekowa wymaga dostrzeżenia i docenienia na rynku pracy

    Wraz ze starzeniem się społeczeństwa na polskim rynku pracy przybywa osób w wieku 50+ i ten trend będzie się tylko nasilać. Ich sytuacja jest jednak skomplikowana: z jednej strony pracodawcy doceniają ich staż, lojalność i doświadczenie, z drugiej strony nadal obecne jest zjawisko ageizmu, a wielu pracodawców – niezależnie od kompetencji dojrzałych pracowników – preferuje zatrudnienie młodszych osób, które mają niższe oczekiwania płacowe. Statystyki pokazują, że w tej sytuacji dla wielu starszych pracowników rozwiązaniem jest własny biznes – według danych CEIDG w 2022 roku osoby po 50-tce założyły ponad 35 tys. nowych, jednoosobowych działalności gospodarczych, czyli 12 proc. wszystkich zarejestrowanych w tym czasie.

    Prawo

    Algorytmy mają niższą skuteczność w wykrywaniu plagiatów muzycznych niż ludzie. Mogą być jednak cennym narzędziem pomocniczym

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi w ocenianiu, czy dany utwór muzyczny jest plagiatem – uważają naukowcy z Auckland. Analizie poddano 40 historycznych spraw o plagiat. Sztuczna inteligencja wykazała o 8 pkt proc. niższą skuteczność niż ludzie. Do podstawowych ograniczeń zastosowania algorytmów w takich sprawach zalicza się zbyt małą i obarczoną błędem selekcji bazę wiedzy. Sztuczna inteligencja opiera się bowiem na sprawach, w których zapadły wyroki, nierzadko kontrowersyjne. Większość sporów z oczywistym wynikiem było natomiast rozstrzyganych poza wokandą.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.