Newsy

Przyspiesza cyfryzacja w administracji publicznej. W przyszłym roku będą dostępne kolejne internetowe usługi

2017-10-10  |  06:45
Mówi:Maciej Krzysztoszek
Funkcja:prezes zarządu
Firma:European Fintech Forum
  • MP4
  • Od 2018 roku mają wejść do obiegu e-paragony, które dla klientów oznaczają koniec problemów ze zgubionym albo nieczytelnym potwierdzeniem zakupów. Dotychczasowe paragony, zgromadzone w jednym miejscu, będzie można przejrzeć na komputerze albo komórce. Ułatwi to kontrolę nad wydatkami i stworzy szerokie pole do popisu dla fintechów tworzących narzędzia i aplikacje do zarządzania finansami. Administracja pracuje nad cyfryzacją kolejnych usług.

    Od stycznia 2018 roku będą w Polsce dostępne e-paragony. Obok tradycyjnego, papierowego, każdy będzie miał do wyboru również paragon w wersji elektronicznej. Sprzedawca wyśle go do centralnej bazy przy Ministerstwie Finansów, a następnie ten e-paragon trafi do naszej aplikacji w telefonie lub na e-maila. Dla fintechów stwarza to dużą przestrzeń do tworzenia innowacyjnych rozwiązań i aplikacji, które mogą pomóc nam zaprojektować domowy budżet – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Krzysztoszek, prezes European Fintech Forum.

    W Ministerstwie Finansów trwają intensywne prace nad wprowadzeniem e-paragonów, które mają się pojawić z początkiem przyszłego roku. Resort zawarł już w tej sprawie porozumienie z Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT), a od 2018 roku sprzedawcy będą musieli zacząć stopniowo wymieniać swoje kasy fiskalne na wersje online (z elektronicznym zapisem kopii). Równolegle resort finansów uruchamia też centralny rejestr, do którego będą trafiać paragony wystawiane w wersji elektronicznej.

    Szczegóły projektu nie są jeszcze znane. Dla konsumentów zastąpienie tradycyjnego wydruku elektroniczną wersją paragonu będzie mieć same korzyści: potwierdzenie w takiej formie nie zgubi się (znikną problemy z nieuwzględnianiem zwrotu towaru przez sklepy, które wymagają okazania paragonu) i nie wyblaknie z czasem.

    Dotychczasowe paragony i historię zakupów będzie można podejrzeć na komputerze albo smartfonie, co ułatwi kontrolę nad wydatkami. Dla innowacyjnych start-upów z sektora finansowego to idealny moment, żeby wprowadzić na rynek rozwiązania i aplikacje, które ułatwią zarządzanie budżetem.

    Jeśli skupimy w jednym miejscu wszystkie wydatki, informacje o tym, co kupujemy, w jakiej kwocie, z jaką częstotliwością oraz kiedy wpływa nasza pensja, to specjalny algorytm pozwoli nam zaprojektować budżet domowy optymalnie do naszych potrzeb. Dzięki temu w trakcie miesiąca być może uda nam się coś zaoszczędzić – mówi Maciej Krzysztoszek.

    Prezes European Fintech Forum ocenia, że od pewnego czasu cyfryzacja w Polsce przyspiesza, zwłaszcza w administracji. Uruchomione w 2008 roku e-PiTY, czyli rozliczenia podatkowe w formie elektronicznej, co roku składa przez internet około 8 mln Polaków. Poszerza się też zakres usług i spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem Profilu Zaufanego w systemie ePUAP. Polacy mają już przeszło milion takich kont.

    – Ministerstwa Rozwoju i Cyfryzacji podjęły już prace na rzecz wprowadzenia e-faktur, rozumianych nie jako elektroniczny skan, wysyłany e-mailem do kontrahenta, ale automatyczny proces, który wyklucza czynnik ludzki. Dane są po prostu wprowadzane i wysyłane automatycznie do kontrahenta. Tego typu projekty już się dzieją – mówi Maciej Krzysztoszek.

    Prezes European Fintech Forum zauważa, że Polacy jako społeczeństwo bardzo szybko adaptują rozwiązania z sektora fintech i nowinki technologiczne z obszaru finansów. Dowodzi tego rosnąca popularność płatności bezgotówkowych na polskim rynku.

    – Zgodnie z ostatnimi danymi liczba użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 8 mln. Płacimy w ten sposób bardzo chętnie, korzystając z komórki czy aplikacji. Rośnie także udział pieniądza elektronicznego, tzw. cashless, na rzecz kurczenia się gotówki w obrocie pieniężnym. Chętnie korzystamy z tego typu rozwiązań – mówi Maciej Krzysztoszek.

    Cashless i paperless, czyli mniej gotówki i mniej papieru w obrocie, to dwa trendy, których popularność rośnie nie tylko w Polsce, lecz także w skali globalnej. Pod względem korzystania z płatności bezgotówkowych Polska jest w czołówce Europy, a urzędy i przedsiębiorcy w coraz większym stopniu ograniczają zużycie papieru, kierując się nie tylko ekologią, lecz także względami ekonomicznymi.

    – To przynosi realne korzyści. Urząd miasta w hiszpańskiej Walencji ograniczył użycie papieru, wdrażając ideę paperless i dzięki temu zaoszczędził 500 mln euro w ciągu niespełna roku. To są duże kwoty i realne oszczędności – podkreśla Maciej Krzysztoszek.

    Prezes European Fintech Forum prognozuje, że administracja i usługi będą coraz wyraźniej zmierzać w kierunku cyfryzacji. Już w tej chwili prowadzone są pilotażowe programy dotyczące np. eDokumentów, co ma w przyszłości całkowicie wyeliminować konieczność noszenia ze sobą dowodu osobistego albo posiadania dokumentów w formie papierowej. W urzędzie wystarczy telefon komórkowy, żeby autoryzować dostęp do dokumentów zapisanych w centralnym rejestrze administracji.

    Myślę, że następnym, bardzo wyraźnym  trendem będą działania na rzecz społeczeństwa cyfrowego. Coraz więcej czynności będziemy wykonywać w internecie bądź elektronicznie. Mówi się, że będziemy mogli rejestrować dzieci przez internet, więc zanim kobieta wyjdzie ze szpitala po urodzeniu, będzie mogła już zarejestrować razem ze swoim partnerem dziecko, korzystając z automatu wstawionego w szpitalu. Będziemy podążać w tym kierunku:  ułatwienia życia i przyspieszenia pewnych procesów, które nie wymagają zaangażowania czynnika ludzkiego – mówi Maciej Krzysztoszek. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Bankowość

    Banki mogą odgrywać kluczową rolę w budowaniu innowacyjności gospodarki po pandemii. Same też zapowiadają inwestycje w tym obszarze

    Pandemia pokazała, że polski sektor finansowy – choć sam w sobie jest postrzegany jako bardzo innowacyjny – wciąż planuje kolejne inwestycje w obszarze technologii. W horyzoncie czasowym 2021–2024 za największe wyzwania technologiczne dla branży uznawane są m.in. personalizacja usług, kwestie regulacyjne czy rozwiązania chmurowe. Co ciekawe, w konsekwencji pandemii COVID-19, skutkującej przyspieszeniem procesów digitalizacji we wszystkich branżach, banki zaczęły zaliczać do tych wyzwań także nową organizację pracy i aspekty kadrowe, a zwłaszcza pozyskanie wykwalifikowanych pracowników IT. Takie konkluzje przyniosło badanie przeprowadzone przez KIR i Accenture wśród CIO dziewięciu kluczowych banków na polskim rynku. Eksperci podkreślają też, że kondycja sektora finansowego i jego innowacyjność będą odgrywać znaczącą rolę w budowaniu konkurencyjności polskiej gospodarki po pandemii.

    Konsument

    Od 2022 roku planowane są zmiany w ocenianiu jakości szpitali. Najlepsze będą mogły liczyć na dodatkowe finansowanie

    Ustawa o jakości w ochronie zdrowia wprowadzi nowy model oceniania i certyfikowania szpitali przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Najlepsze będą mogły liczyć na większe dotacje. Pod koniec lipca projekt nowych przepisów został skierowany do konsultacji społecznych. Jego skutkiem ma być poprawa jakości działania placówek medycznych. Prezes NFZ liczy na to, że zmotywuje to placówki medyczne do konkurowania i podnoszenia jakości świadczonych usług. Przedstawiciele szpitali mają jednak wątpliwości co do nowego systemu oceny.

    Infrastruktura

    Bezpieczeństwo na drogach w Polsce wciąż wymaga poprawy. Dodatkowe szkolenia i warsztaty potrzebne nawet doświadczonym kierowcom

    W 2020 roku w Polsce doszło do ponad 23 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 2491 osób, a ponad 26 tys. zostało rannych. W tegorocznych statystykach nie widać znacznej poprawy. Wśród przyczyn niebezpiecznych zdarzeń na drodze wciąż można wymienić nadmierną prędkość i wymuszanie pierwszeństwa. – Kierowcy często popadają w pewną nonszalancję. Wsiadają do samochodu z przekonaniem, że nic złego się dzisiaj nie wydarzy, bo jest piękny, słoneczny dzień – mówi Mariusz Sztal, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak podkreśla, potrzebna jest przede wszystkim zmiana podejścia do bezpieczeństwa na drodze. Okazją do tego są otwarte warsztaty z bezpieczeństwa ruchu drogowego, którym patronuje firma kurierska DHL Parcel.

    Konsument

    Rośnie popularność TikToka w działaniach reklamodawców. Serwis promuje zarówno globalne, jak i małe, lokalne biznesy

    Ubiegły rok, zdominowany przez pandemię i lockdown, spowodował skokowy wzrost konsumpcji treści w social mediach. Na tym trendzie skorzystał także TikTok, który króluje w globalnych zestawieniach najczęściej pobieranych aplikacji. W Europie TikTok ma już 100 mln aktywnych kont i ta liczba stale rośnie. To z kolei przekłada się na jego potencjał reklamowy, zwłaszcza że TikTok udostępnia rozwiązania, które wspierają w komunikacji z użytkownikami każdy biznes, niezależnie od branży i wielkości.