Newsy

Przyszły rok może być wyjątkowo dobry dla branży PR. Agencje oczekują wzrostu o 10 proc.

2018-12-19  |  06:20

Rok 2018 był bardzo udany dla branży public relations, która w nadchodzącym roku spodziewa się jeszcze większych wzrostów, sięgających 10–11 proc. Najprawdopodobniej będzie to jednak na dłuższy czas ostatnie okienko tak dobrej koniunktury – ocenia Grzegorz Szczepański, prezes Związku Firm PR. Jak podkreśla, zmarnowaną szansą dla sektora publicznego okazały się obchody 100-lecia Niepodległości i organizacja szczytu COP24, jednak na plus trzeba zaliczyć fakt, że sektor publiczny w końcu wrócił do profesjonalnych usług PR. W 2019 roku można się spodziewać dalszego, rosnącego wpływu technologii i zastosowań sztucznej inteligencji na branżę.

– Ten rok kończymy w bardzo dobrych nastrojach. Branża PR rosła szybciej niż cała polska gospodarka. Klienci już się nauczyli, że potrafimy dostarczać im nie tylko proste usługi relacji z mediami, lecz także bardzo wysokiej jakości usługi komunikacji zintegrowanej. To był też rok, w którym sektor publiczny w końcu wrócił do profesjonalnych agencji PR. Można powiedzieć, że od dawna nie było tak dobrego okresu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Szczepański, prezes Związku Firm Public Relations. 

Pod względem wyników finansowych branży PR bieżący rok może się okazać jeszcze lepszy od poprzedniego. Jak wynika z rankingu opublikowanego we wrześniu przez ZFPR, w 2017 roku łączny wynik fee income dla 17 agencji i 5 grup kapitałowych uwzględnionych w szacunkach przekroczył 129,3 mln zł i był wyższy o prawie 8 proc. w ujęciu rocznym. Prezes ZFPR podkreśla jednak, że mimo dobrych wyników branży trzeba zwrócić uwagę na zmarnowaną szansę, jaką niosła ze sobą organizacja 100-lecia Niepodległości i szczytu COP24.

Patrząc na to, jak wyglądały przygotowania i realizacja obchodów 100-lecia Niepodległości Polski i konferencji klimatycznej COP24, nasuwa się refleksja, że można było to zrobić lepiej. Mieliśmy szansę – która została nieodwracalnie stracona – żeby pokazać Polskę z jak najlepszej strony. Zabrakło refleksji, że są w Polsce firmy, zespoły i agencje, które potrafią robić promocję tego typu wydarzeń na najwyższym poziomie. W tym rynku jest moc i dobrze by było, gdyby dostrzegły to również osoby odpowiadające za inwestycje w sektorze publicznym – podkreśla Grzegorz Szczepański.

Jak ocenia, nadchodzący rok również powinien być udany dla branży public relations, która będzie nadal rosnąć szybciej niż cała gospodarka. Branża oczekuje w przyszłym roku dwucyfrowego wzrostu, sięgającego 10–11 proc.

– Wykorzystanie tej szansy to zadanie dla wszystkich agencji, bo może się okazać, że to będzie nasze ostatnie okienko tak dobrej koniunktury, która – według prognoz ekonomistów – może skończyć się za 12–14 miesięcy. Nadchodzący rok to będzie dobry czas dla silnych agencji, ale także dla średnich podmiotów, które powinny szukać możliwości konsolidacji. Natomiast dla małych agencji to ostatni moment, żeby inwestować w wąską specjalizację i wyróżnić się na rynku – podkreśla Grzegorz Szczepański.

Kluczowym trendem, który wpływał i będzie wpływać na branżę PR również w przyszłym roku, pozostaje technologia. Z jednej strony wyzwaniem dla PR-owców jest wyjaśnienie opinii publicznej skomplikowanych, zawiłych zagadnień związanych z rozwojem technologicznym. Z drugiej – sama branża zastanawia się, jakie przełożenie będzie mieć na nią chociażby sztuczna inteligencja.

– Technologia będzie ustawiać całą narrację w tej branży na kolejne lata. Wydaje się, że sztuczna inteligencja zostanie wykorzystana m.in. do budowy contentu, tworzenia treści i monitorowania zasięgu, który wywołujemy działaniami PR – mówi Grzegorz Szczepański. – Drugi trend w branży opiera się na tym, że wkraczamy w erę biznesu idei i ekonomii wartości. To w zachodnim świecie nazywa się CEO albo Brand Activism – czyli szefowie dużych firm i marki zaczynają zajmować stanowisko w ważnych społecznie sprawach, nawet politycznych. Obserwujemy mocno polaryzujące się społeczeństwa w większości krajów na świecie, a za tym podążają także działania marketingowe.

Prezes Związku Firm Public Relations podkreśla, że trendem, którego można się spodziewać w przyszłym roku, będzie też większa obecność Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Agenda 2030) w komunikacji CSR-owej firm i marek. Innymi słowy, firmy będą wiązać swoją komunikację i prezentować swoje działania na tle jednego z 17. Celów ONZ dotyczących walki z najważniejszymi globalnymi problemami, takimi jak głód, ubóstwo czy rosnące zapotrzebowanie na energię przy malejącej ilości surowców.

W grudniu Związek Firm Public Relations po raz 16. przyznał Złote Spinacze, czyli nagrody branżowe dla najskuteczniejszych, najbardziej kreatywnych i najlepiej przygotowanych kampanii i działań komunikacyjnych oraz agencji PR. W tegorocznej edycji jury przyznało: 20 Złotych, 34 Srebrnych i 28 Brązowych Spinaczy. Największa liczba statuetek oraz główny Tytanowy Spinacz – po raz drugi z rzędu – powędrowały do agencji Big Picture. Natomiast specjalnym tytułem Gwiazdy PR został nagrodzony szef WOŚP Jerzy Owsiak.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Blisko 200 mln euro trafi na transport kolejowy i paliwa alternatywne. BGK i Komisja Europejska rozdysponują granty na realizację takich projektów

Przyspieszenie rozwoju europejskiej sieci transportowej oraz paliw alternatywnych – to dwa priorytety finansowania w ramach instrumentu CEF Transport Blending Facility. Prywatne i publiczne podmioty mogą się ubiegać w nim o unijne granty na realizację projektów z tych obszarów. Do rozdysponowania jest w sumie 198 mln euro. Dofinansowanie w minimalnej wysokości 1 mln euro na projekt przyznaje Komisja Europejska. Dotacja łączy się z kredytem udzielanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego. To pierwsza instytucja narodowa, która współpracuje z Komisją Europejką przy wdrażaniu tego programu.

Polityka

Pracodawcy RP: Wprowadzenie prezydenckiego pomysłu emerytur stażowych doprowadziłoby do braku pracowników. Wypłacane świadczenia byłyby niskie

Kobiety po 35 latach pracy, a mężczyźni po 40 latach mogliby zyskać prawo do wcześniejszej emerytury stażowej – proponuje Andrzej Duda. Eksperci podkreślają, że jest to postulat, który spodoba się związkowcom, natomiast pracodawcy mogą mieć problem ze znalezieniem pracowników, bowiem osoby ze średnim wykształceniem zyskiwałyby prawo do świadczenia o około 5–7 lat wcześniej niż obecnie. Zdaniem głównego ekonomisty Pracodawców RP przy obecnym stanie demografii sami zainteresowani będą się borykać z niskim poziomem emerytur, niewystarczającym na zaspokojenie podstawowych potrzeb.

CES Las Vegas 2020

Bankowość

Klienci niechętni udostępnianiu fintechom swoich danych transakcyjnych. Bezpieczeństwo kluczowym aspektem zmian w bankowości

Dyrektywa PSD2, która wdraża otwartą bankowość, pozwala fintechom tworzyć całkiem nowe usługi finansowe dla klientów banków. Otwiera także nowe możliwości współpracy tych podmiotów z bankami. Może się jednak okazać, że największym beneficjentem nowych przepisów będą nie fintechy, ale właśnie zaawansowane technologicznie banki. Wynika to po części z niechęci klientów do udostępniania swoich danych transakcyjnych innym podmiotom.

Konsument

96 proc. rodziców świadomie planuje posiłek w podróży z dziećmi. Przy wyborze miejsca kierują się głównie bezpieczeństwem żywności i czystością

Prawie wszyscy rodzie podróżujący z dziećmi na dłuższych trasach świadomie planują posiłki w drodze – wynika z raportu Federacji Konsumentów „Posiłki w podróży z dziećmi”. Przy wyborze miejsca postoju najważniejsza jest higiena przygotowywania posiłków, czystość miejsca i zróżnicowane menu. 82 proc. wybiera restauracje sieciowe.