Mówi: | Andrzej Klesyk |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PZU S.A. |
PZU wypłaca coraz wyższe odszkodowania. Będzie podwyżka OC
Kierowcy samochodów osobowych muszą liczyć się z podwyżkami składek na ubezpieczenia komunikacyjne. Główny powód to wciąż rosnący udział szkód osobowych w całości odszkodowań wypłacanych z OC. Teraz stanowią już ponad połowę.
Ubezpieczyciele podkreślają, że polscy kierowcy wciąż płacą jedne z najniższych składek spośród krajów Unii Europejskiej. Jednak niedługo może to się zmienić.
- Zwiększają się koszty, a żaden zakład ubezpieczeń nie może sprzedawać poniżej kosztów, więc logiczną implikacją jest zwiększenie składki - mówi Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU S.A.
Rosnące koszty to przede wszystkim efekt coraz większych kwot wypłacanych z tytułu odszkodowań. Jak uważa Andrzej Klesyk, w najbliższym czasie ta tendencja będzie się utrzymywać.
- Szczególnie w ubezpieczeniach komunikacyjnych będziemy odnotowywać zwiększenie odszkodowań, szczególnie po stronie odszkodowań osobowych, czyli takich, w których uszczerbek poniosła osoba fizyczna na skutek wypadku komunikacyjnego - podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes PZU.
Podobnie jak na Zachodzie, rośnie udział szkód osobowych w całości odszkodowań wypłacanych z OC. Obecnie stanowią już ponad połowę szkód komunikacyjnych.
- Więcej się wypłaca z tytułu szkód na zdrowiu czy życiu niż z tytułu szkód majątkowych - mówi Andrzej Klesyk.
Ubezpieczyciele twierdzą również, że zwiększa się presja na coraz wyższe wypłaty z tytułu roszczeń. Ponieważ w stosunku do wszystkich pozostałych odszkodowań, wypłaty z tytuły szkód osobowych stanowią ok. 20 proc., stawki będą musiały ulec zmianie.
Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w ubiegłym roku podwyżkę składek OC odczuły wszystkie grupy klientów. Średnia roczna składka za polisę wyniosła blisko 450 zł, czyli o 5,19 proc. więcej niż w 2010 roku. Mimo to ubezpieczyciele wciąż notują straty z tytułu polis komunikacyjnych. Największe, bo blisko 500 mln zł tracą z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.