Newsy

Polska europejskim liderem w produkcji sprzętu AGD. Większość trafia na eksport

2014-08-12  |  06:25
Mówi:Lorenzo Fiorani
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:Indesit Company w Polsce
  • MP4
  • Choć rośnie sprzedaż sprzętu AGD w Polsce, to produkowane w kraju sprzęty w większości trafiają na eksport. Jak podkreślają przedstawiciele Indesitu, polska produkcja jest doceniana na zagranicznych rynkach. Włoska firma, która w Łodzi i Radomsku produkuje łącznie ok. 4 milionów urządzeń rocznie, sprzedaje je w całej Europie i Rosji.

    Kilka lat temu to Włochy były krajem, który produkował najwięcej AGD. Obecnie to Polska i Turcja. W Europie Polska jest pierwszym rynkiem, a europejscy konsumenci doceniają polską produkcję. Stoi ona na wysokim poziomie jakości i innowacji – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Lorenzo Fiorani, dyrektor zarządzający Indesit Company w Polsce.

    Jak wynika z danych CECED Polska Związku Producentów AGD, w Polsce znajduje się 27 fabryk sprzętu z tego segmentu. Sześć z nich należy do włoskiego Indesitu, który pierwszy zakład w Polsce uruchomił w 1999 r. Produkcja w 2013 r. wyniosła ok. 22 mln sztuk, z czego najwięcej (ponad 5 mln) stanowią pralki. Indesit ma ok. 18 proc. udziału w produkcji.

    Eksport produkcji AGD w 2013 r. miał wartość ponad 14 mld zł.

    Około 80–85 procent naszej produkcji jest przeznaczane na eksport, nie tylko do Europy, lecz także poza nią – podkreśla Fiorani. ‒ Najważniejsze dla nas rynki zbytu to kraje, w których mamy duży rynek, gdzie jesteśmy liderem. Są to Włochy, Wielka Brytania, Rosja i Portugalia.

    Dodaje jednak, że polskie produkty, doceniane zresztą przez zagranicznych konsumentów, można kupić na całym obszarze tzw. większej Europy, czyli od Portugalii po wschodni skraj Rosji.

    Pozycja Indesitu wśród firm sprzedających AGD jest słabsza niż w produkcji, bo dwie marki spółki (Indesit i Hotpoint) mają łącznie udział ok. 10-proc., co daje firmie dopiero szóstą pozycję na rynku. Liderem pod względem liczby sprzedanych urządzeń jest Amica, a pod względem wartości przodują Bosch i Siemens – wymienia Fiorani.

    Szczególne miejsce w produkcji Indesitu w Polsce mają zmywarki. Ich linia produkcyjna działa od listopada 2008 r. w Radomsku. Fiorani podkreśla, że koncern zdecydował się skupić na produkcji tego typu urządzeń w Polsce. W grudniu 2012 r. ruszyła także nowoczesna linia produkcyjna okapów kuchennych w Łodzi.

    Jest to nowa inwestycja i niemal całą produkcję eksportujemy na europejskie i pozaeuropejskie rynki. Mamy bardzo nowoczesną fabrykę pralek: ładowanych od przodu, dużych i małych, standardowych i tzw. slim – wylicza Fiorani.

    Jak wynika z danych CECED, zmywarki są drugim typem urządzeń AGD pod względem wielkości produkcji w Polsce. W 2013 r. wyprodukowano ich ok. 3,5 mln sztuk. Na trzecim miejscu znajdują się piekarniki zabudowane (niecałe 3 mln sztuk).

    Rynek krajowy dla producentów AGD jest mniej ważny niż eksport, ale stopniowo rośnie. CECED przypomina, że do 2008 r. dynamika była dwucyfrowa i choć wzrosty nieco zmalały, cały czas są notowane.

    Rynek AGD rośnie. Wzrost ten opiera się na wskaźnikach makroekonomicznych, które pokazują, że polska gospodarka jest w coraz lepszej kondycji – podkreśla dyrektor zarządzający Indesit Company w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

    Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

    Transport

    Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

    Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.