Newsy

ZA Puławy inwestują w energetykę i biotechnologię

2013-01-30  |  06:35
Mówi:Wojciech Kozak
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Zakłady Azotowe Puławy
  • MP4

    Zakłady Azotowe w Puławach powołały spółkę, która będzie produkować substancje z surowców roślinnych, wykorzystywane między innymi w farmacji. Za 5 lat ma też ruszyć nowa elektrownia budowana razem z PGE.

     – W celu realizacji bardzo śmiałego przedsięwzięcia, a mianowicie wejścia wielkiej chemii w biotechnologię, nawiązaliśmy kontakt z Instytutem Nawozów Sztucznych w Puławach. Realizujemy to przedsięwzięcie wspólnie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Kozak, członek zarządu Zakładów Azotowych Puławy.

    ZA Puławy kupiły od spółki Chmiel Polski zakład produkcji rolnej w Suchodołach. Wcześniej zaczęła się współpraca z Instytutem Nawozów Sztucznych, która ma na celu komercyjne wykorzystanie zaawansowanej biotechnologii. Szacowane przychody mogą wynieść od 30 do 70 mln zł rocznie. Zawiązana spółka ma się zajmować ekstrakcją surowców roślinnych.

     – W tej chwili świat oczekuje różnego rodzaju substancji, które produkowane są w technologiach nadkrytycznych, używanych w farmacji, w lekach, w kosmetykach, na różne choroby, również nowotworowe. Takie produkty mają szanse tam powstawać – mówi Wojciech Kozak. – Bazujemy na doświadczeniach Instytutu Nawozów Sztucznych, który już w tej chwili wytwarza w pewnych procesach, nie tylko laboratoryjnych, ale również i tych masowych sprzedaży. To czym się chcemy zająć jest absolutnie bezpieczne i wpasowuje się w politykę UE. Spodziewam się, że pierwsze produkty będą się już pojawiały od roku 2014.

    Przedsięwzięcie bazuje na tzw. „zielonej chemii”, ponieważ wykorzystuje surowce naturalne, a produkty uboczne nie stanowią zagrożenia dla środowiska.

    Prąd z Puław już za 5 lat

    Drugi inwestycyjny projekt Puław to budowa elektrowni gazowej na prawym brzegu Wisły w Gminie Puławy, ok. 50 km na zachód od Lublina, czyli na terenie graniczącym z Zakładami. Inwestycja powstaje we współpracy z PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.

     – To jest budowa wspólnej elektrowni, Elektrociepłowni Puławy. Jest to elektrociepłownia, która będzie dysponowała mocą elektryczną między 800-900 megawatów elektrycznych i również będzie wytwarzała ciepło dla potrzeb produkcyjnych, dla potrzeb Zakładów Azotowych Puławy – tłumaczy Wojciech Kozak.

    Funkcjonująca obecnie elektrociepłownia w ZA Puławy zapewnia tylko 40 proc. potrzebnej firmie energii. Nowa będzie mogła dodatkowo wspomóc system energetyczny województwa lubelskiego.

     – Wszystkie analizy, jakie wykonaliśmy uprzednio wykazują, że ten projekt ma wysoką szansę powodzenia. Wszystko, co zresztą się dzieje teraz na rynku gazowym wskazuje, że to była dobra myśl i jesteśmy w procesie daleko zaawansowanym – zapewnia przedstawiciel Puław, gość konferencji Nafta Chemia 2013

    Do przetargu stanęło 10 firm, budowa ma się rozpocząć na przełomie lat 2014/15. Elektrownia ma ruszyć w 2018 r.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.