Mówi: | Tadeusz Trzmiel |
Funkcja: | Zastępca Prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury |
Kraków skupia się na inwestycjach – od centrum kongresowego po Szybką Kolej Aglomeracyjną
Kraków realizuje i planuje nowe inwestycje. W mieście ma powstać m.in. centrum kongresowe na 2 200 osób, hala widowiskowo-sportowa z 18 tys. miejsc, a także zakład przetwarzania odpadów. Rozbudowana ma być także komunikacja miejska oraz sieć drogowa. Planowane jest powstanie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Projekty te są finansowane częściowo z budżetu miasta, a częściowo ze środków unijnych.
W Krakowie jak dotąd nie istnieje obiekt, który mógłby przyjąć dwa tysiące uczestników naukowego kongresu. Tymczasem zapotrzebowanie jest coraz większe. Na 2015 r. zaplanowano już 15 dużych spotkań w nowopowstającym centrum kongresowym.
– Kraków jest miastem uniwersyteckim, miastem czystych technologii, miastem, które oferuje cały pakiet kulturalny – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury. – Dlatego też zainteresowanie miastem jako organizatorem kongresów jest bardzo duże, nie tylko w kraju, ale także w Europie i na świecie.
W Krakowie powstaje ponadto hala widowiskowo-sportowa w dzielnicy Czyżyny. Ma to być największy w Polsce, wielofunkcyjny, nowoczesny budynek mieszczący maksymalnie 18 tysięcy widzów.
– W tej chwili mamy podpisany kontrakt na organizowanie finału Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn w 2014 r., jak również Mistrzostw Europy w Piłce Ręcznej w 2016 roku – wyjaśnia Trzmiel. – Taka hala również jest przewidziana w organizacji i zgłoszeniu wniosku o organizację Olimpiady w Krakowie w 2022 r. Spełnia ona wszelkie wymogi, które obiekty olimpijskie powinny spełniać.
Kolejną inwestycją, która już jest realizowana w mieście jest budowa zakładu termicznego przekształcania odpadów. Jej wartość to 800 mln złotych – w większości pokrywana z funduszy unijnych.
W latach 2014-2020 Kraków postawi na transport i komunikację
Na lata 2014-2020 miasto przygotowało nowy program inwestycyjny. Ma on obejmować w znacznej mierze rozwój dróg oraz transportu publicznego. Chodzi tu o zwiększenie dostępu do komunikacji publicznej mieszkańcom północnego Krakowa.
– Wartość tego programu to 9 mld złotych – mówi Tadeusz Trzmiel. – Znaczna część z tego przeznaczona jest na rozwój systemów transportowych, a więc rozwój komunikacji tramwajowej na terenach dotychczas nieobjętych transportem publicznym, czyli w całej północnej części Krakowa. Przewozimy dziennie około miliona osób, a uzupełnienie linii tramwajowych pozwoli na to, że kolejne dziesiątki tysięcy osób będą mogły korzystać z komunikacji publicznej. Naszym zamiarem jest również ograniczenie transportu indywidualnego poprzez ofertę konkurencyjną transportu publicznego.
Nowy program inwestycyjny ma także wyprowadzić ruch tranzytowy, który emituje dużo szkodliwych substancji do powietrza, na wschodnią obwodnicę Krakowa. Dotychczas biegnie on przez znajdujące się blisko centrum Aleje Trzech Wieszczów. Planowana jest także budowa obwodnicy północnej – czwartej w Krakowie.
Istotny projektem jest także lepsze połączenie Krakowa z miastami znajdującymi się w pobliżu.
– Miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim przygotowuje projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która byłaby najbardziej efektywna w zakresie połączenia miejscowości podkrakowskich z Krakowem – mówi zastępca prezydenta miasta. – Pierwsza linia Wieliczka-Dworzec Lotniczy Balice jest już w realizacji, a kolejne linie powinny być realizowane w latach 2014-2020. Zakładamy, że Kraków zostanie połączony ze Skawiną, Tarnowem, Katowicami oraz z miejscowościami znajdującymi się na północy, przynajmniej do Miechowa. To będzie szkielet Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – dodaje rozmówca Newserii.
Czytaj także
- 2025-02-20: Ubóstwo dotyka prawie miliona dzieci w Polsce. Głód i niedożywienie jednym z najpoważniejszych objawów
- 2025-02-13: Opieka środowiskowa to najpilniejsza potrzeba polskiej psychiatrii. Reforma zachodzi zbyt wolno
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2025-01-22: Jakub Rzeźniczak: Z szacunku dla żony odmówiłem udziału w „Tańcu z gwiazdami”. Do programu „Mówię Wam” nie pójdę ze względu na prowadzącego
- 2025-02-04: Jakub Rzeźniczak: Jestem dumny z tego, jaki teraz jestem. Mam przy boku osobę, która ma na mnie bardzo dobry wpływ
- 2025-01-15: Jakub Rzeźniczak: Z Radkiem Majdanem mamy dużo tematów do rozmowy. Jest świetnym współlokatorem, ale trochę ciężko się przy nim spało
- 2025-01-23: Iwona Guzowska: W programie „Mistrzowskie pojedynki" jest kilka osób stricte nastawionych na rywalizację. Chciały jak najwyżej zajść i szły po trupach do celu
- 2025-01-17: Karolina Pilarczyk: W nowym programie każdy z nas potrzebował pomocy medycznej. Ja straciłam kawałeczek palca
- 2025-01-24: Iga Baumgart-Witan: Mama nie pozwoliła mi na udział w programie „Mistrzowskie pojedynki”. Zdecydowałam się i już pierwszego dnia marzyłam, żeby wrócić do domu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.