Newsy

Do końca 2016 r. zasoby powierzchni biurowej w centrum Warszawy zwiększą się o prawie jedną czwartą. Rośnie też zainteresowanie najemców

2016-01-08  |  06:45
Mówi:Małgorzata Kosińska
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” SA
  • MP4
  • Podaż powierzchni biurowej w centralnych strefach Warszawy wzrośnie o 23 proc. – wynika z prognoz firmy CBRE. Eksperci oceniają, że w lokalizacjach poza centrum może się zwiększyć liczba pustostanów. Prognozują również, że wynajmujący będą coraz większą wagę przywiązywać do jakość oferowanej powierzchni i dobrych relacji z najemcami.

    Rynek nieruchomości komercyjnych w Warszawie przeżywa pewnego rodzaju przewartościowanie. Stolica dysponuje coraz lepszą infrastrukturą komunikacyjną. Wiele firm przenosi się do centrum miasta, następuje intensyfikacja roli centrum w życiu ekonomicznym i gospodarczym. Obecnie na atrakcyjności zyskuje centralna lokalizacja i potwierdzają to realizowane w tym rejonie inwestycje – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Małgorzata Kosińska, prezes zarządu spółki Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” SA.

    W stolicy w budowie są 44 budynki biurowe o łącznej powierzchni 643 tys. mkw. Blisko połowa z nich znajduje się w ścisłym centrum. Jak prognozują analitycy CBRE, podaż w centralnych strefach stolicy do 2017 roku wzrośnie o 23 proc. Coraz większa, a co za tym idzie – również coraz atrakcyjniejsza cenowa oferta deweloperów powoduje, że najemcy coraz częściej decydują się na zmianę dotychczasowej siedziby, często wybierając tę w ścisłym centrum. Co więcej, ten trend powinien się utrzymać.

    Naszym zdaniem w tym roku poszukiwaną przez najemców lokalizacją będzie centrum miasta. To zarówno lokalizacja naszego biurowca Nowy Świat 2.0, czyli najbardziej prestiżowe okolice Traktu Królewskiego i Starego Miasta, jak i okolice Ronda ONZ i Woli jako lokalizacje satelitarne – podkreśla Małgorzata Kosińska.

    Z raportu firmy Knight Frank „Polska – Rynek komercyjny. III kw. 2015 roku” wynika, że w strukturze najmu pod względem lokalizacji w Warszawie dominuje Centralny Obszar Biznesu (34 proc.). 24 proc. wynajętej powierzchni znajduje się na Służewcu. Ze względu na budowę drugiej linii metra rośnie też popularność Woli (ok. 7 proc.). Podobna liczba najemców decyduje się na Żoliborz.

    Rynek powierzchni biurowych w 2016 roku się ustabilizuje – przekonuje Kosińska. – Obserwujemy dość dużą liczbę pustostanów w lokalizacjach satelitarnych. Uważam, że lokalizacje w centrum miasta i w pobliżu kluczowych linii komunikacyjnych będą szybko zyskiwały na wartości.

    Według raportu „Market View – warszawski rynek biurowy w III kw. 2015” firmy CBRE rośnie liczba oddanych biur, większe jest też zainteresowanie najemców. Całkowita powierzchnia biurowa w stolicy wynosi ponad 4,6 mln mkw. Tylko w III kwartale ubiegłego roku wynajęto ponad 222 tys. mkw. Przez trzy kwartały roku poziom najmu przekroczył 610 tys. mkw. – tyle samo, co w całym 2014 roku. Poziom pustostanów spadł w III kw. do 12,9 proc.

    W 2016 rok czeka nas trudna praca nad pozyskiwaniem nowych najemców. Coraz bardziej będzie się liczyła trwałość marki i jej wizerunek, dobra jakość oraz relacje z najemcami – mówi Małgorzata Kosińska.

    Duża konkurencja na rynku sprawia, że deweloperzy stosują elastyczną politykę cenową i ceny najmu powinny spadać. Obecnie średnie stawki w budynkach klasy A wynoszą 20 euro za mkw. miesięcznie w centrum i 13 euro za mkw. miesięcznie poza centrum.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.