Newsy

Tabor odnowiony, ale nie nowy. Koleje Mazowieckie szukają oszczędności

2012-03-21  |  06:10
Mówi:Artur Radwan
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Koleje Mazowieckie S.A.
  • MP4

    Koleje Mazowieckie będą inwestować w nowe składy. W ciągu kolejnych 3 lat chcą zamówić ponad 50 sztuk wagonów. Jednak ze względu na zmniejszenie dopłat przez władze samorządowe, spółka będzie zajmować się przede wszystkim modernizacją obecnego taboru.

    Chociaż pod względem nowoczesności taboru Koleje Mazowieckie są jednym z liderów rynku, to potrzeby na nowe składy wciąż są bardzo duże.

     - To są składy, które mają po 30-40 lat - wyjaśnia Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich.

    Do 2015 roku spółka ma ambitne plany zakupu 22 wagonów piętrowych, 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 15 pojazdów szynowych. W tym roku PESA dostarczy KM również dwa szynobusy.

    Coraz częściej przewoźnik wybiera jednak tańszy wariant zmiany taboru, czyli modernizację posiadanych pociągów. W ubiegłym miesiącu Koleje podpisały umowę na modernizację 38 zespołów trakcyjnych EN57. Koszt naprawy w ciągu 2 lat wyniesie 25 mln zł.

     - Nie tylko nowe składy rozwiązują nasze problemy i naszą sytuację. Ważne są też modernizacje, których dokonujemy cały czas. Jest to proces ciągły, który wpływa na jakość taboru i możliwości przewozowe spółki - zapewnia Artur Radwan.

    Takie oszczędności wymusza na KM również decyzja władz województwa mazowieckiego o zmniejszeniu dotacji dla spółki o 11 mln zł do poziomu 235 mln zł. Żeby nie redukować liczby połączeń i nie zmieniać tras, przewoźnik zdecydował się odłożyć w czasie plan modernizacji swojego taboru. 

     - Nie wystarcza nam funduszy, żeby w pełni zapewnić nowoczesny tabor dla naszych pasażerów, ale robimy, co możemy. Lepiej zmodernizować większą ilość elektrycznych zespołów trakcyjnych niż kupić małą ilość nowoczesnych, bardzo szybkich, ale też bardzo drogich składów. Przy obecnej sytuacji na torach, przy ciągłych modernizacjach linii, może nawet wolniejsze pociągi sprawdzają się lepiej - podkreśla prezes Kolei Mazowieckich.

    Według ekspertów, wiek pociągu nie ma bezpośredniego przełożenia na bezpieczeństwo jazdy. Skład może być dopuszczony do ruchu tylko wtedy, gdy ma aktualne wpisy o przeglądach technicznych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Infrastruktura

    Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

    Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.