Newsy

Tabor odnowiony, ale nie nowy. Koleje Mazowieckie szukają oszczędności

2012-03-21  |  06:10
Mówi:Artur Radwan
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Koleje Mazowieckie S.A.
  • MP4

    Koleje Mazowieckie będą inwestować w nowe składy. W ciągu kolejnych 3 lat chcą zamówić ponad 50 sztuk wagonów. Jednak ze względu na zmniejszenie dopłat przez władze samorządowe, spółka będzie zajmować się przede wszystkim modernizacją obecnego taboru.

    Chociaż pod względem nowoczesności taboru Koleje Mazowieckie są jednym z liderów rynku, to potrzeby na nowe składy wciąż są bardzo duże.

     - To są składy, które mają po 30-40 lat - wyjaśnia Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich.

    Do 2015 roku spółka ma ambitne plany zakupu 22 wagonów piętrowych, 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 15 pojazdów szynowych. W tym roku PESA dostarczy KM również dwa szynobusy.

    Coraz częściej przewoźnik wybiera jednak tańszy wariant zmiany taboru, czyli modernizację posiadanych pociągów. W ubiegłym miesiącu Koleje podpisały umowę na modernizację 38 zespołów trakcyjnych EN57. Koszt naprawy w ciągu 2 lat wyniesie 25 mln zł.

     - Nie tylko nowe składy rozwiązują nasze problemy i naszą sytuację. Ważne są też modernizacje, których dokonujemy cały czas. Jest to proces ciągły, który wpływa na jakość taboru i możliwości przewozowe spółki - zapewnia Artur Radwan.

    Takie oszczędności wymusza na KM również decyzja władz województwa mazowieckiego o zmniejszeniu dotacji dla spółki o 11 mln zł do poziomu 235 mln zł. Żeby nie redukować liczby połączeń i nie zmieniać tras, przewoźnik zdecydował się odłożyć w czasie plan modernizacji swojego taboru. 

     - Nie wystarcza nam funduszy, żeby w pełni zapewnić nowoczesny tabor dla naszych pasażerów, ale robimy, co możemy. Lepiej zmodernizować większą ilość elektrycznych zespołów trakcyjnych niż kupić małą ilość nowoczesnych, bardzo szybkich, ale też bardzo drogich składów. Przy obecnej sytuacji na torach, przy ciągłych modernizacjach linii, może nawet wolniejsze pociągi sprawdzają się lepiej - podkreśla prezes Kolei Mazowieckich.

    Według ekspertów, wiek pociągu nie ma bezpośredniego przełożenia na bezpieczeństwo jazdy. Skład może być dopuszczony do ruchu tylko wtedy, gdy ma aktualne wpisy o przeglądach technicznych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.