Newsy

PKP Intercity zapowiada w tym roku nowy przetarg na pociągi dużych prędkości. Do 2030 roku spółka chce wozić 88 mln pasażerów rocznie

2023-07-10  |  06:20

W I połowie br. PKP Intercity przewiozło 31 mln pasażerów – to tyle, ile w całym 2015 roku. Plany zwiększania tej liczby są bardziej ambitne. W 2030 roku spółka chce przewieźć 88 mln osób. – Chcemy podwoić pracę przewozową w stosunku do roku 2019, co oznacza, że de facto tych pociągów w trasie będzie dwa razy więcej niż teraz – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity. Spółka planuje w tym roku ogłoszenie przetargu na 23 nowe pociągi dużych prędkości. W najbliższym czasie chce także zakupić 300 nowych wagonów, z opcją na kolejne 150, ponad 100 nowych lokomotyw, które będą umożliwiać podróżowanie międzynarodowe, a także 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych.

– Cała nasza strategia inwestycyjna to jest 27 mld zł, w tym 24,5 mld zł przeznaczymy na nowy tabor bądź zmodernizowanie go do najlepszych obecnie standardów. W związku z realizacją tej strategii taborowej planujemy zakup m.in. 38 składów push-pull. To są takie piętrowe składy, które będą mogły przewozić nawet 700 pasażerów. Planujemy zakup 23 pociągów dużych prędkości, takiej klasy jak Pendolino, i ten przetarg będziemy ogłaszać w tym roku. Planujemy zakup 300 wagonów z opcją na kolejne 150 czy ponad 100 nowych lokomotyw, i to będą lokomotywy, które umożliwią podróżowanie międzynarodowe, ponieważ będą wielosystemowe, czyli będą mogły bez problemu wjechać do Niemiec czy Austrii – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Gontarz.

W ciągu ostatnich sześciu lat PKP Intercity przeznaczyło na inwestycje w tabor i infrastrukturę 4,1 mld zł. Tylko w ubiegłym roku wydało na ten cel 1,4 mld zł, ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku. Inwestycje w tabor objęły zakup lub modernizację 166 wagonów, 21 lokomotyw manewrowych i kursowych oraz 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

– Jak pokazuje dotychczasowa praktyka, realizujemy te plany taborowe w Polsce, bo pracują nad tym polscy producenci bądź polscy pracownicy – dodaje wiceprezes spółki.

Do tej pory spółka zakontraktowała umowy na 7 mld zł na tabor w ramach strategii zaktualizowanej w 2022 roku. Należą do nich m.in. kontrakty z Pesą Bydgoszcz (2,91 mld zł brutto), FPS H. Cegielskim (1,83 mld zł brutto) czy NEWAG-iem (ponad 1,4 mld zł brutto).

– Dla nas standardem będzie co najmniej 160 km/h, jeżeli oczywiście infrastruktura kolejowa pomoże, do 250 km/h, do których planujemy zakup tych 23 pociągów dużych prędkości. Ponadto chcemy podwoić pracę przewozową w stosunku do roku 2019, co oznacza, że de facto tych pociągów w trasie będzie dwa razy więcej niż teraz. Dzisiaj około 400 pociągów każdego dnia z logiem PKP Intercity wyjeżdża na polskie tory. W 2030 roku tych relacji będzie zdecydowanie więcej i pojawią się nowe miejscowości na naszej siatce połączeń – zapowiada Tomasz Gontarz.

Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, w tej perspektywie czasowej cały tabor będzie nowy lub zmodernizowany, co przełoży się na komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Deklarują także, że w strategii inwestycyjnej spółka dużą wagę przywiązuje do kwestii ekologii. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

– W strategii inwestycyjnej mamy 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Chcielibyśmy ten przetarg ogłosić w przyszłym roku i zaprosić do niego producentów. Ten hybrydowy zespół trakcyjny na pewno będzie zasilany energią elektryczną, ale rozpoznanie rynku pokaże, czy to będzie hybrydowy zespół trakcyjny elektryczno-spalinowy, czy np. elektryczno-wodorowy, czyli 100-proc. ekologiczny – mówi wiceprezes PKP Intercity. – Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu publicznego, generuje zdecydowanie mniej spalin niż transport samochodowy czy lotniczy.

Dziś 85 proc. lokomotyw należących do spółki jest zasilanych energią elektryczną, czyli nie generuje spalin.

– Przy każdej inwestycji infrastrukturalnej stawiamy na to, żeby ona była ekologiczna, czyli żeby np. zadbać o panele fotowoltaiczne i pobierać stamtąd energię w naszych bazach postojowych, zadbać o obieg wody, żeby woda zanieczyszczona, która jest efektem ubocznym obrządzania pociągów, nie dostawała się do gleby, a także dbamy o to, żeby wszelakie chemikalia były jak najmniej szkodliwe dla środowiska. Ta strategia inwestycyjna przyczyni się do tego, że jeszcze bardziej będziemy zieloni – zapewnia Tomasz Gontarz.

W pierwszych sześciu miesiącach tego roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 31 mln pasażerów. W analogicznym okresie poprzedniego roku było ich 25,6 mln (20-proc. wzrost), a w przedpandemicznym 2019 roku – niecałe 23 mln.

– W 2030 roku planujemy przewieźć 88 mln pasażerów. To jest bardzo duży skok, ale sądzę, że jak najbardziej osiągalny, biorąc pod uwagę wielkość polskiego rynku – mówi wiceprezes PKP Intercity.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi

Długość linii kolejowych w Polsce w eksploatacji wyniosła w 2023 roku 19 574 km – podał Urząd Transportu Kolejowego. W ocenie regulatora parametry linii kolejowych z roku na rok są na coraz wyższym poziomie, co wpływa na jakość realizowanych przewozów. W ocenie Adriana Furgalskiego z ZDG TOR powinniśmy więcej uwagi poświęcać pracom utrzymaniowym na kolei. Ten aspekt w dużej mierze był lekceważony, co skutkowało poważniejszymi, czyli droższymi i bardziej uciążliwymi pracami remontowymi.

Nauka

Na włączeniu komercyjnych projektów do programu Copernicus już korzystają polskie firmy. Jeszcze w tym roku na orbitę trafi największy polski układ optyczny EagleEye

Obecnie działa około 20 misji wspomagających program Copernicus, które dostarczają dane do usług działających w ramach programu. Planowanych jest kolejnych 10 służących m.in. do obserwacji lądu, badania aktywności i dynamiki oceanów, pomiaru jakości powietrza, monitorowania temperatury lądu i oceanu. Mogą wśród nich być również polskie satelity. – Nowa strategia Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Kosmicznej, która włącza komercyjne systemy, to szansa dla Polski na budowę gospodarki opartej na wiedzy – ocenia Anna Burzykowska, oficer ds. innowacji w programie Copernicus Europejskiej Agencji Kosmicznej. Takim komercyjnym projektem z Polski jest satelita EagleEye, który jeszcze w tym roku ma zostać wyniesiony na orbitę.

Bankowość

Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów

– Technologie mają w tej chwili duży wpływ na strategie biznesowe banków. Są też istotną pozycją w kosztach, w niektórych bankach wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich całkowitych kosztów działalności – mówi dr Marek Radzikowski, wiceprezes zarządu PKO BP. Jak wskazuje, w centrum zainteresowania sektora bankowego są w tej chwili zwłaszcza te technologie, które pozwalają optymalizować obsługę klientów i podnosić jej jakość. Globalna analiza Bain & Company pokazuje, że takie inwestycje dają wymierne korzyści. Banki, które są liderami cyfryzacji, osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe i mają bardziej lojalnych klientów niż pozostała część rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.