Newsy

W Warszawie powstanie miejsce promujące marki kobiece. Ma pomóc w rozwoju ich biznesu

2021-10-14  |  06:05

Dharma to przestrzeń eventowa, kawiarnia i showroom marek kobiecych, która ma łączyć kobiety, wspierać wymianę doświadczeń i rozwój ich biznesów. Jej pierwsza siedziba powstaje na warszawskim Żoliborzu, ale już za trzy lata zgodnie z planem pojawią się kolejne zarówno w innych dzielnicach stolicy, jak i w różnych polskich miastach. 6 października ruszyła kampania crowdfundingowa na rzecz projektu. Jest to pierwsza taka zbiórka organizowana na rzecz prostej spółki akcyjnej.

Dharma jest przestrzenią stworzoną dla kobiet, aby wspierać je na wielu płaszczyznach. Z uwagi na to, że kobiety w mojej ocenie, a mam doświadczenie w pracy z ludźmi, z biznesami, potrzebują specjalnych narzędzi, specjalnej uwagi do tego, żeby mogły się rozwijać i efektywnie robić swoje biznesy – zaznacza w rozmowie z agencją Newseria Biznes Izabela Górska, założycielka Dharmy.

W pierwszym etapie ma powstać przestrzeń fizyczna, eventowa, która umożliwi kobietom organizacje różnego rodzaju warsztatów i spotkań mających na celu wspieranie uczestniczek w rozwoju poprzez wymianę doświadczeń lub zdobywanie nowych kompetencji. Otwarcie pierwszej siedziby Dharmy – z klubową kawiarnią i showroomem marek kobiecych – powinno nastąpić jesienią tego roku.

Chcemy uruchomić showroom marek kobiecych, które są tworzone właśnie przez kobiety dla kobiet po to, aby wesprzeć kobiece biznesy – mówi Izabela Górska. – Projekt Dharma ma bardzo ważną misję poza płaszczyznami biznesowymi. Główne przesłanie tego projektu polega na tym, żeby wspierać kobiety i kobiecą społeczność, pozwalać im się realizować i robić ciekawe rzeczy.

Długofalowa strategia Dharmy zakłada dwa następne etapy rozwoju.

W kolejnym etapie chcemy uruchomić sklep internetowy i społeczność online. Chodzi o to, aby Dharma nie miała tylko i wyłącznie fizycznej reprezentacji, ale też żeby budować przestrzeń w chmurze. Krótko mówiąc, żeby umożliwić włączenie się w ekosystem kobietom nie tylko z Warszawy – planuje założycielka.

Trzecim etapem będzie zbudowanie całej sieci Dharm w perspektywie kolejnych trzech lat. Zgodnie z planem mają się one znaleźć w każdej dzielnicy w Warszawie, a być może także w każdym większym mieście w Polsce.

– Chcemy, aby kobiety mogły się łączyć ze sobą nie tylko w przestrzeni jednego miasta, ale całego naszego kraju – dodaje Izabela Górska.

Jak podkreśla, kolejne etapy rozwoju będą możliwe tylko przy wsparciu inwestorów. Rozpoczęła się kampania crowdfundingowa dostępna pod adresem inwestuje.dharma-zoliborz.pl, w ramach której inicjatorki projektu zapraszają do współpracy szerokie grono kobiet. Projekt jest adresowany do wszystkich pań, które coś tworzą, np. ręcznie wykonaną biżuterię, albo np. robią warsztaty rozwojowe, organizują wydarzenia,

– Po tym, jak zostaną akcjonariuszkami Dharmy, mogą włączyć swoje programy, pomysły do naszej strategii po to, żeby również czerpać z tego korzyści. Bardzo się cieszę, że podjęliśmy decyzję o crowdfundingu, z uwagi na to, że nasza firma tak naprawdę opiera się na społeczności i celem crowdfundingu – oczywiście poza aspektem finansowym, czyli zebrania pieniędzy – jest aktywizacja kobiet – podkreśla założycielka Dharmy.

Jak dodaje, nie każda kobieta jest gotowa na uruchomienie własnego biznesu, a nabycie akcji w takim projekcie daje szansę na rozwój, ograniczając jednocześnie ryzyko. Kampania crowdfundingowa Dharmy jest wyjątkowa, bo to pierwsza taka zbiórka w Polsce na rzecz prostej spółki akcyjnej. To nowy rodzaj spółki kapitałowej, który można zakładać od 1 lipca br. Dzięki nieskomplikowanej rejestracji i elastycznej strukturze ma ułatwić podejmowanie działalności gospodarczej wszystkim tym, którzy opierają swój pomysł biznesowy na wiedzy, a także posiadają umiejętności jego doskonalenia.

Obecnie najpopularniejszą formę prowadzenia działalności biznesowej w Polsce stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze, wpisywane do rejestru CEIDG. Według danych za 2020 rok działalność gospodarczą prowadzi 0,79 mln kobiet i 1,56 mln mężczyzn, zatem kobiet prowadzących własny biznes jest o połowę mniej.

Izabela Górska przez ostatnie dziewięć lat współtworzyła dwie największe przestrzenie coworkingowe w Warszawie. Jedną z nich jest CIC Warsaw, obecnie zlokalizowane w Varso przy ul. Chmielnej 73. To właśnie w tych wnętrzach podczas cyklicznej imprezy Thursday Gathering opowiadała potencjalnym inwestorkom i beneficjentkom o projekcie Dharma i jego misji społecznej. Thursday Gathering to coczwartkowe bezpłatne spotkania społeczności innowatorów organizowane przez Fundację Venture Café Warsaw i jej partnerów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

Transport

Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

Polityka

M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.