Newsy

Wspólny bilet dla Warszawy i Łodzi możliwy już w przyszłym roku

2012-11-20  |  06:55
Supernews
Mówi:Hanna Zdanowska
Funkcja:Prezydent Łodzi
  • MP4

    Ścisła współpraca Łodzi i Warszawy daje szansę na stworzenie światowej metropolii w tej części Europy – uważają lokalne władze i podejmują wspólne inicjatywy. Pierwszą będzie połączenie systemów biletowych – na jednej karcie miejskiej będzie można poruszać się transportem miejskim zarówno w stolicy, jak i w Łodzi oraz w pociągach na trasie między miastami. Takie podróżowanie będzie możliwe już na początku przyszłego roku.

    Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że szereg wspólnych, konkretnych projektów właśnie nabiera kształtu. Sztandarowym pomysłem, do którego realizacji dążą oba miasta, jest podróżowanie na jednym bilecie w ramach aglomeracji łódzkiej i warszawskiej, a także na trasie pociągów pomiędzy dwoma miastami.

     – Jesteśmy już bardzo blisko realizacji tego celu i to będzie pierwszy etap naszej współpracy, która zaowocuje stworzeniem prawdziwego duopolis – zapewnia Hanna Zdanowska.

    Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego zaproponował już, jak współpraca w zakresie biletów mogłaby wyglądać, teraz czeka na odpowiedź z Łodzi. Według prezydent Łodzi jest szansa, że projekt ruszy przyszłym roku. Jak przekonuje, wszystko zależy od tego, jak szybko uda się połączyć oba systemy.

     – Mimo że mamy ten sam system dotyczący karty miejskiej, to jednak pozostaje kwestia skorelowania ich i rozliczania finansowego. Musimy poczekać aż informatycy skończą pracę nad właściwym systemem – dodaje Hanna Zdanowska.

    Współpraca Warszawy i Łodzi to nie tylko bilety. Dotyczyć ma także organizacji wspólnych wystaw czy imprez, które mogłyby odbywać się jednocześnie w obu miastach.

    O idei duopolis Łodzi i Warszawy mówiło się od dawna. Zdaniem prezydent Łodzi powinna ona przyświecać lokalnym władzom już wiele lat temu. Jak podkreśla, jest to szansa na dynamiczny rozwój obu miast i na stworzenie metropolii, która byłaby w stanie konkurować z metropoliami europejskimi, ale również światowymi.

     – Warszawa sama w sobie nie jest w stanie konkurować z metropoliami typu Paryż, Londyn, a co dopiero z Nowym Jorkiem czy Pekinem. W związku z tym, jeśli chcemy skumulować kapitał, wiedzę, i przede wszystkim potencjał, to mamy szansę przybliżając nasze dwa miasta, stworzyć ideę duopoli. Wtedy  oba miasta będą wygrane. Warszawa z Łodzią i miastami pomiędzy są w stanie utworzyć metropolię na skalę światową, nie tylko w regionie dawnego bloku wschodniego – przekonuje prezydent Łodzi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Farmacja

    Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

    W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

    Bankowość

    Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

    Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

    Transport

    Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

    System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.