Newsy

M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji

2025-01-29  |  06:25

W pierwszych dniach drugiej kadencji prezydent USA Donald Trump zapowiedział wprowadzenie od 1 lutego ceł na import z Meksyku, Kanady oraz Chin. Na razie nie ma konkretów co do towarów z UE, ale takie „groźby” pojawiały się zarówno w kampanii wyborczej, jak i w trakcie niedawnego przemówienia podczas szczytu w Davos. PIE ocenia, że to kwestia najbliższych dni, tygodniu lub miesięcy. To może znacząco wpłynąć na relacje handlowe na linii UE–USA.

– Prezydent w kampanii mówił o możliwości wprowadzenia nowych ceł na towary, produkty, usługi, także z Unii Europejskiej, żeby chronić własny rynek. Na razie to hasło się nie zmaterializowało, na razie tego nie ma w dekretach, zobaczymy, jak będzie, czy zostaną w pierwszej kolejności wprowadzone nowe cła na import z Kanady i Meksyku od 1 lutego – mówi agencji Newseria Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050.

Trump zapowiedział cła w wysokości 25 proc. na Meksyk i Kanadę oraz 10 proc. na Chiny. Jak podkreślają analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, to nieco ostrożniejsze zmiany niż deklarowane w kampanii wyborczej. Ich zdaniem, chociaż pierwsze decyzje ominęły UE, należy się spodziewać, że to się zmieni w perspektywie dni, tygodni lub miesięcy. Trump bowiem wielokrotnie krytykował partnerów z Europy z powodu nadwyżek w handlu z USA. Nie wiadomo na razie, jaka mogłaby być wysokość nałożonych ceł, czy obciążenia będą jednakowe da wszystkich państw członkowskich, czy będą selektywnie dotyczyć tylko wybranych sektorów.

– Gdyby rzeczywiście Ameryka wprowadziła nowe cła na nasze produkty i usługi, to niestety staniemy przed decyzją co do ewentualnej kontrakcji wprowadzenia podobnych obostrzeń czy obciążeń celnych na wszystko, co płynie z Ameryki do Europy. To byłoby fatalne dla naszych relacji. Europa i Stany Zjednoczone są swoimi najbliższymi partnerami i to naszym zdaniem się nie zmieni. To nie jest tylko w interesie Europy, ale także w geostrategicznym interesie Stanów Zjednoczonych – ocenia Michał Kobosko.

Wyliczenia EY, które przytacza analiza PIE, wskazują, że obciążenia celne w eksporcie mogą skutkować skurczeniem unijnej gospodarki o 2 proc. do 2027 roku. Eksperci oceniają, że amerykańskie cła dotkną przede wszystkim kluczowych partnerów handlowych Polski, czyli m.in. Niemiec, co pośrednio wpłynie również na krajowych dostawców.

Pierwszych kilkadziesiąt rozporządzeń, dekretów, które podpisał pan prezydent, pokazują, że on chce zupełnie inaczej kierować Ameryką i zupełnie inaczej zaznaczać obecność amerykańską w świecie niż właściwie wszyscy poprzednicy. Na początku, w tych pierwszych słowach nie było wiele o Europie, więc my możemy tylko mówić o tym, co wcześniej słyszeliśmy w kampanii. Pan prezydent z jednej strony wyraźnie ma kłopot z rozumieniem, akceptowaniem takich konstrukcji jak Unia Europejska, on wolałby rozmawiać z poszczególnymi krajami i tworzyć układy bilateralne. Dla nas to jest oczywiście nie do przyjęcia, bo my jesteśmy wspólną Unią Europejską – podkreśla europoseł z Polska 2050.

Podobnie jak polityka celna wobec UE wielką niewiadomą pozostają na razie kwestie bezpieczeństwa. Kobosko podkreśla, że Europa musi przygotować się na taki scenariusz, że Stany Zjednoczone będą ograniczać swoją obecność wojskową na Starym Kontynencie czy pomoc wojskową udzielaną Ukrainie. 

W dzisiejszej sytuacji Unia nie ma innego wyjścia, jak tylko inwestować więcej w obronność, przemysł obronny, ściśle i bliżej współpracować z NATO i szykować się na wojnę, po to, żeby jej uniknąć, czyli zniechęcić potencjalnego agresora ze Wschodu, żeby nie realizował tych swoich chorych planów, a Putin takie plany ma wobec Europy – mówi europoseł.

O takim podejściu mówił również premier Donald Tusk podczas prezentacji priorytetów polskiej prezydencji na sesji w Parlamencie Europejskim w ubiegłym tygodniu. Jak podkreślił, wypowiedzi prezydenta USA powinny być dla Europy zachętą do tego, by stawała się coraz silniejsza – nie tylko umacniała współpracę w ramach sojuszy, ale też zwiększała własne zdolności obronne, podnosząc wydatki na ten cel.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Motoryzacja

Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.