Newsy

Elbląg stawia na inwestycje infrastrukturalne. Kluczowym projektem jest rozwój portu

2016-02-02  |  06:35

Władze Elbląga zapowiadają rozwój portu. Dalsze inwestycje są w dużej mierze uzależnione od powstania kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, co ma nastąpić w najbliższych latach. Nowa perspektywa unijna dla Elbląga to również duże inwestycje infrastrukturalne oraz wzmacnianie szkolnictwa zawodowego, tak by odpowiadać na potrzeby lokalnych firm.

Koncentrujemy się głównie na tym, żeby wykorzystać jak najwięcej środków z Unii Europejskiej. To są m.in. inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców, czyli drogowe. Między innymi dokończenie rozbudowy linii tramwajowej na ul. 12 lutego, która połączy najkrótszą nitką północ z południem miasta. Chcielibyśmy połączyć Zatorze z resztą miasta wiaduktem, tak żeby zminimalizować korki tworzące się przed przejazdem kolejowym – wymienia w rozmowie z agencją Newseria prezydent Elbląga Witold Wróblewski.

W planach miasto ma również inwestycje związane z rozbudową Elbląskiego Parku Technologicznego. Chodzi zarówno o przedsięwzięcia przemysłowe, jak i badawczo-rozwojowe. Jak podkreśla prezydent, to szansa dla rozwoju firm z sektora MŚP i rozszerzenia ich współpracy z uczelniami wyższymi.

Chcemy również rozwijać port. Mamy na liście indykatywnej kilka przedsięwzięć związanych z rozwojem tego portu. Zapowiedzi, które się pojawiają, pozwalają mieć nadzieję, że w tej kadencji powinny się rozpocząć działania związane z rozwojem kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łącząc bezpośrednio port z Bałtykiem – mówi Witold Wróblewski.

O budowie kanału żeglugowego mówi się od dawna. W listopadzie 2015 roku minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk podkreślał, że wznowienie prac nad koncepcją nowej drogi wodnej i sama budowa kanału będą jednym z najważniejszych zadań nowego resortu. Zwolennicy tego rozwiązania podkreślają, że dzięki tej inwestycji port w Elblągu mógłby w pełni wykorzystywać swój potencjał, wspierać działalność portów trójmiejskich i być niezależny od innych państw. Dziś droga do portu wiedzie bowiem przez wody terytorialne Rosji. Poza tym pozytywnie wpłynie to na rozwój gmin usytuowanych po zachodniej i południowej stronie Zalewu Wiślanego. Da też możliwość uzupełnienia sieci połączeń śródlądowych.

Inwestycję na ostatnim posiedzeniu 27 stycznia poparła także Rada Oddziału Pomorskiego KIG. Zdaniem jej przedstawicieli drugim kluczowym przedsięwzięciem będzie budowa w porcie punktu odpraw fitosanitarnych.

Poza infrastrukturą istotne będą także inwestycje w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Chcemy rozwinąć szkolnictwo zawodowe w Elblągu zgodnie z potrzebami rynku pracy. Wielu przedsiębiorców w tej chwili narzeka na brak wykwalifikowanej kadry, a my chce to zmienić – mówi Wróblewski.

Jak wynika z danych GUS, bezrobocie w Elblągu na koniec grudnia 2015 roku wyniosło 12,9 proc., w całym powiecie elbląskim – 23 proc.

Jako subregion Elbląg w nowej perspektywie otrzyma środki z tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do wykorzystania dla miasta i sąsiadujących gmin będzie 36 mln euro. Na realizację regionalnego programu operacyjnego Warmia i Mazury do 2020 roku trafi ponad 1,7 mld euro.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.