Relacja z debaty "De:Regulacje. Biznes potrzebuje prostych zasad"
31 marca agencja informacyjna Newseria zorganizowała debatę ekspercką pt. „De:Regulacje. Biznes potrzebuje prostych zasad”. Wydarzenie było skierowane do szerokiego grona odbiorców, żywo zainteresowanych tematem regulacji sektora gospodarczego na poziomie polskim oraz unijnym.
Podczas debaty eksperci, przedsiębiorcy i przedstawiciele administracji omówili kluczowe wyzwania i potencjalne rozwiązania, które mogą przyczynić się do większej swobody gospodarczej.
Dyskusja została poprzedzona prezentacją raportu Instytutu Monitorowania Mediów pt. „Co mówi rząd, co słyszą obywatele? Deregulacja w mediach”.
Zagadnienia omówione podczas I panelu pt. „Co deregulować i jak? Czy cyfryzacja może w tym pomóc?”
- Jakie są największe bariery rozwojowe dla firm?
- Deregulacja sposobem na budowanie przewag konkurencyjnych,
- Jak polski system regulacyjny wypada na tle innych krajów UE?
- Które europejskie kraje odniosły sukces dzięki deregulacji?
- Czy technologia może pomóc w deregulacji?
- Czy deregulacja może pomóc w rozwoju technologii? Czy polski system prawny sprzyja innowacyjnym modelom biznesowym?
W panelu udział wzięli:
- Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan
- Witold Michałek, wiceprezes BCC
- Grzegorz Lang, dyrektor ds. Prawnych w Federacji Przedsiębiorców Polskich
- Tomasz Olszówka, dyrektor wydziału prawno-legislacyjnego Rzecznika MŚP
- Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego
- Andrzej Dulka, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji
Moderacja: Maria Krasicka, redaktor naczelna agencji informacyjnej Newseria
Zagadnienia omówione podczas II panelu pt. „Deregulacja na poziomie UE. Polska na tle Europy”
- Dlaczego w UE potrzebujemy deregulacji? Jakie sektory i obszary prawa UE powinny zostać uproszczone?
- Rola polskiej prezydencji w kontekście deregulacji,
- Jak deregulować? Znoszenie przepisów, czy raczej ich upraszczanie?
- Czy słusznie projekt Omnibus, pierwszy opublikowany przez KE, koncentruje się na ESG? Jakie największe bariery regulacyjne uda się wyeliminować dzięki tej inicjatywie?
- Sposób implementowania prawa unijnego w Polsce?
W panelu udział wzięli:
- Przemysław Kalinka, ekspert ds. gospodarczych Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
- Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainability & Climate w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte
- mec. Małgorzata Mroczkowska-Horne - dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan
- Mariusz Mielczarek, dyrektor ds. regulacji i sektora publicznego Amazon w CEE
Moderacja: Krzysztof Majdan, dziennikarz portalu TVP.Info
Partner strategiczny: Amazon
Patronat honorowy: Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Rzecznika MŚP, Ministra Rozwoju i Technologii
Patronat merytoryczny: Konfederacja Lewiatan, Business Centre Club (BCC), Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Polski Instytut Ekonomiczny, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
Patron medialny: TVP.Info
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.