Newsy

Relacja z debaty "De:Regulacje. Biznes potrzebuje prostych zasad"

2025-04-18  |  05:00
relacja / felieton

31 marca agencja informacyjna Newseria zorganizowała debatę ekspercką pt. „De:Regulacje. Biznes potrzebuje prostych zasad”. Wydarzenie było skierowane do szerokiego grona odbiorców, żywo zainteresowanych tematem regulacji sektora gospodarczego na poziomie polskim oraz unijnym.

Podczas debaty eksperci, przedsiębiorcy i przedstawiciele administracji omówili kluczowe wyzwania i potencjalne rozwiązania, które mogą przyczynić się do większej swobody gospodarczej.

Dyskusja została poprzedzona prezentacją raportu Instytutu Monitorowania Mediów pt. „Co mówi rząd, co słyszą obywatele? Deregulacja w mediach”.

Zagadnienia omówione podczas I panelu pt. „Co deregulować i jak? Czy cyfryzacja może w tym pomóc?”

  • Jakie są największe bariery rozwojowe dla firm?
  • Deregulacja sposobem na budowanie przewag konkurencyjnych,
  • Jak polski system regulacyjny wypada na tle innych krajów UE?
  • Które europejskie kraje odniosły sukces dzięki deregulacji?
  • Czy technologia może pomóc w deregulacji?
  • Czy deregulacja może pomóc w rozwoju technologii? Czy polski system prawny sprzyja innowacyjnym modelom biznesowym?

W panelu udział wzięli:

  • Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan                             
  • Witold Michałek, wiceprezes BCC                           
  • Grzegorz Lang, dyrektor ds. Prawnych w Federacji Przedsiębiorców Polskich                                 
  • Tomasz Olszówka, dyrektor wydziału prawno-legislacyjnego Rzecznika MŚP                                   
  • Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego
  • Andrzej Dulka, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji

Moderacja: Maria Krasicka, redaktor naczelna agencji informacyjnej Newseria

 

Zagadnienia omówione podczas II panelu pt. „Deregulacja na poziomie UE. Polska na tle Europy”

  • Dlaczego w UE potrzebujemy deregulacji? Jakie sektory i obszary prawa UE powinny zostać uproszczone?
  • Rola polskiej prezydencji w kontekście deregulacji,
  • Jak deregulować? Znoszenie przepisów, czy raczej ich upraszczanie?
  • Czy słusznie projekt Omnibus, pierwszy opublikowany przez KE, koncentruje się na ESG? Jakie największe bariery regulacyjne uda się wyeliminować dzięki tej inicjatywie?
  • Sposób implementowania prawa unijnego w Polsce?

W panelu udział wzięli:

  • Przemysław Kalinka, ekspert ds. gospodarczych Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
  • Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainability & Climate w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte
  • mec. Małgorzata Mroczkowska-Horne - dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan
  • Mariusz Mielczarek, dyrektor ds. regulacji i sektora publicznego Amazon w CEE

Moderacja: Krzysztof Majdan, dziennikarz portalu TVP.Info

 

Partner strategiczny: Amazon
Patronat honorowy: Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Rzecznika MŚP, Ministra Rozwoju i Technologii
Patronat merytoryczny: Konfederacja Lewiatan, Business Centre Club (BCC), Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Polski Instytut Ekonomiczny, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
Patron medialny: TVP.Info

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.